Fråga ang hjullager bak på min Rieju drac från 2005

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Fråga ang hjullager bak på min Rieju drac från 2005

Inlägg av ante88 »

Hej!

Jag bytte idag drevet bak och kedjan, allt gick galant. men när jag skulle trycka igenom hjulaxeln s döm om min förvåning när den kom ur på vänster sida så följde även hjullagret med ut, Hur i helvete kan det bara följa med ut?

Det gick att trycka tillbaka det i navet, dock med handkraft :? Innebär det att navet är kört?

Allt sitter på plats, och det glappar inte jättemycket.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om lagret inte sitter stumt kommer rörelsen nöta upp lagerläget i navet tills det definitivt är skrot. Om det nästan sitter tajt nu kan du rädda situationen med t.ex. Loctite 638 (cylindrisk fastsättning) som är till just för att limma fast t.ex. kullager i sådana situationer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

Tänkte ändå byta lager bak, har suttit där sen 2005, Så är nog dags :)

En fråga om loctite produkten, ska jag applicera det i lagersätet? eller runt själva lagrets ytterkant?

Ska också byta lager i framhjulet. Vet inte hur det är där men det glappar rejält i framhjulet, ena sidan är värre än andra, kanske inte ens är nån idé och försöka med loctite där? Navet är väl redan skrot?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Applicering i lagersätet, på lagret eller på bägge två är ganska valfritt, gör på det vis som blir smidigast och verkar mest lämpligt.

Angående framhjulet så kan det ju faktiskt vara lagren som är kassa bara, oftast är det bara det. Plocka av hjulet och kolla hur det står till.
Hur illa uppglappat ett lagerläge kan vara innan grejerna är skrot beror på. Nu minns jag inte exakt, men jag tror att 638 ska kunna fylla upp till 0,15mm (även om det fäster bättre ju mindre spelet är - det finns även andra produkter av samma typ som klarar större glapp). Så länge hålet fortfarande är hyfsat friskt och runt går det lägga nått varv shimsplåt (tunn plåt, typ bladmått) mellan lager och lagerläge, då blir ju loctitetjockleken minimal och det håller bättre.

Man får kolla skicket på grejerna och göra en bedömning av hur stor chans det är att man får det att hålla, och samtidigt väga det mot hur dyrt och omständigt det skulle vara att byta ut hjulet. Så länge det inte är en supermotard borde begagnade hjul till en sån moppe inte kosta många hundralappar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar