Trimma min baotian classic

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Trimma min baotian classic

Inlägg av Jeffan98 »

Tjenare jag undrar en sak ang min Baotian classic är det värt att trimma den mer än vad den är ( gör ca 65-70 kmh) Vill nämligen att den ska gå lite fortare än den gör just nu, den har aldrig krånglat och går som ett skott men vill därför råd fråga er om det är värt att trimma den mer, det som jag vet är borta på den är mässingskruven och möjligen borttagen v-ring och ostrypt cdi box finns det nåt mer man kan göra på den vill helst att den drar runt 80-85.

Tack på förhand :)
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Om du vill få upp farten så börja med ett högvarvigt effektrör. Blir det inte nog med fart så kan du köpa en större cylinder :)

Edit: Är det en 2 eller 4 taktare?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

Det är en 4-taktare ingen dum ide med ett högvarvigt rör dock så har jag föräldrar som inte på något sätt tillåter trim så jag ska nog va lite försiktig med synligt trim :D
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Jeffan98 skrev:Det är en 4-taktare ingen dum ide med ett högvarvigt rör dock så har jag föräldrar som inte på något sätt tillåter trim så jag ska nog va lite försiktig med synligt trim :D
4taktare ska inte köras på höga varv. Satsa på en annan cylinder skulle jag säga om dina föräldrar inte gillar att du trimmar.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

Det undrar jag ochså varför får dem inte varva högt? Skär dem sig då? kanske går med ett lågvarvigt rör elr? :?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Du kan glömma det där med varvtal och röret, en fyrtaktare är inte alls så känslig för vad man har för rör som tvåtaktsmotorer är. Det är huvudsakligen kamaxeln som bestämmer hur mycket en fyrtaktare kan varva eftersom den bestämmer hur länge ventilerna är öppna. Eftersom det är en scooter behöver du dock välja de variatorvikter som låter motorn arbeta på det varvtalsområde där den har mest effekt för att moppen ska gå bäst.

Jag skulle inte trimma den så mycket mer än du redan gjort, kvalitén på delarna i motorn är inget vidare och därmed är den inte allt för hållbar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

De ligger nånting i det du säger med effektrör att det inte hjälper. Men variator vikter hade jag tänkt byta i allafall för jag vill ha lite bättre axx i den :D

Edit: Det är inte jag som har trimmat den, antingen nån av dem tidigare ägarna som har gjort de :)
Skriv svar