problem med startningen

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

J0ntt1_97
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2014, 09:18

problem med startningen

Inlägg av J0ntt1_97 »

Hej, nu är det så att min skoter är lite svår att starta, det hela tar ca 1-2 min och när den väl kommit igång så kommer det en massa vit rök ur avgasröret. Så vet någon om det är något man borde bry sig om elr int för har den startat går den rikit bra efter det
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Topplockspackningen är slut om det ryker vitt, förutsatt att det är en vattenkyld scooter. Är den luftkyld har vattnet kommit dit på något annat vis, möjligtvis topplockspackningen då också, eller i avgasporten om du kört i vatten etc
J0ntt1_97
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2014, 09:18

Inlägg av J0ntt1_97 »

emilnordman skrev:Topplockspackningen är slut om det ryker vitt, förutsatt att det är en vattenkyld scooter. Är den luftkyld har vattnet kommit dit på något annat vis, möjligtvis topplockspackningen då också, eller i avgasporten om du kört i vatten etc
Okej, men skulle det löna sig att byta ut den då och är det svårt/dyrt? För jag är inte så bra med mopeder å sånt :P
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Bara att tömma ut kylarvätskan (om den är vattenkyld), skruva upp de 4 skruvarna som håller fast topplocket och plocka loss packningen + lägg i en ny, kan hända att du måste ta loss hela motorn i värsta fall , men det är inte svårt, tar bara tid :)
J0ntt1_97
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2014, 09:18

.

Inlägg av J0ntt1_97 »

Hmm.. Okej. Var exakt hittar man topplocket då.. ?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Det som är "längst ut" på motorn, ovanför cylindern, tändstiftet+tändkabel+tändhatt sitter fast i det , http://imageshack.com/f/269/1001252y.jpg
lotis
Elmoped
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 april 2014, 22:45

Re: problem med startningen

Inlägg av lotis »

J0ntt1_97 skrev:Hej, nu är det så att min skoter är lite svår att starta, det hela tar ca 1-2 min och när den väl kommit igång så kommer det en massa vit rök ur avgasröret. Så vet någon om det är något man borde bry sig om elr int för har den startat går den rikit bra efter det
Vit rök kan förekomma om man har vatten i oljetanken också!
Skriv svar