Tms motard -08

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Tms motard -08

Inlägg av Johnolof »

Hej, har nyligen köpt en tms motard -08 AM6 motor och dellerto förgasare med problem. Problemet är att den har inte varit igång sen 2012 och ryker väldigt mycket vit rök som ej slutar. Samt att den går ej varva ur. Tar man och kör iväg med den så känns det som den stryps och det blir nästan gå fart men inte mer. Plockade bort stiftet och det är vitt och lätt lite blött/oljigt.

Så det första jag prövade på var att justera luft/bränsle skruven men absolut ingenting hände (oavsett att jag skruvade ända in samt väldigt långt ut) och hur är det möjligt?

Tänkte ta bort förgasaren och rengöra samt kolla in huvud munstycket samt packningarna till förgasaren.

Ville kolla med er om tips och idéer nu och under vägen till det är fixat.

Personen jag köpte den hade lämnat in den till "proffesionell" firma och de sa att det var cdi boxen men aldrig åtgärdat felet. Men mopeden startar lätt och går bra på tomgång.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Topplockspackningen läcker, det kommer alltså in kylarvätska och utav det blir det vit ''rök''.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Tackar för tips och ska titta och byta topplockspackningen

Åter kommer när det är åtgärdat och se om det blir bättre.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Om felet kvarstår efter byte av topplockspackningarna så kan det bero på att muttrarna inte är korsdragna eller för löst dragna, då läcker det in vätska i cylindern också :)
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Plockade isär topplocket idag och det såg onekligen illa ut. Den yttre packningen samt den inre var helt slut. Vätskan var orangefärgat (rostfärgat) låg orange klägg i topplock samt vattenbassängerna i cylindern.

Beställer hem packningar till cylindern och topplock.

Då måste jag väl rengöra alla delar, samt vatten behållare och kylaggregat systemet? Hur rengör jag dessa delar enklast?

Skall även gå igenom min förgasare.[/url]
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kör Bräkleen i topplocket och i cylindern om det behövs och putsa rent i topplocket efter så att packningarna sitter på sin plats. Jag brukar inte göra destomer åt innanmätet i motorn, bara hälla i ny fräsh glykol, men det finns säkert kylsystemrengöring att köpa nånstans som man blandar i kylarvätskan :)
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Tjenare, nu har jag rengjort alla delar som behövs. Inväntar nya packningar som bör komma med posten imorgon.

Lägger in en länk med bilder så kan ni se hur det såg ut.

https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/s ... 493950308/
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Johnolof skrev:Tjenare, nu har jag rengjort alla delar som behövs. Inväntar nya packningar som bör komma med posten imorgon.

Lägger in en länk med bilder så kan ni se hur det såg ut.

https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/s ... 493950308/
Använd något medel för att lösa upp och ta bort rosten och allt äckel. Bräkleen som nämnes innan är en bra kandidat.

Sen så får du skrapa bort rester av den gamla packningen för det kommer bräkleen (oftast) inte ta bort då packningen oftast klibbat och bränt fast i metallen. Ett rakblad fungerar utmärkt för att skrapa med. Men var försiktig så att du inte skär i metallen då rakbladet är hårdare än aluminiumet och därför kan du skära loss bitar av aluminium. Har själv gjort detta en gång.

EDIT: läste inte ditt inlägg tillräckligt noga så jag missade att du redan rengjort allting. Men nu har du iaf fått tips till nästa gång :)
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Förgasar problem. Vet ej vad detta är för förgasare:
https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/15599496071/

Packningen som jag är ute efter:
https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/15594351535/

Var runt på ett par ställen och de kunde inte hitta flottör packning
Vore tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Hittade ingen info om den a förgasare på nätet eller i lokala butiker. Så jag gjorde så här istället. Åkte till biltema och köpte packnings papper och gjorde ett eget till förgasaren.

Här är en länk på gamla packningen samt den nya
https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/15420907228/
VaqhHD
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 1 september 2014, 10:18

Inlägg av VaqhHD »

Johnolof skrev:Hittade ingen info om den a förgasare på nätet eller i lokala butiker. Så jag gjorde så här istället. Åkte till biltema och köpte packnings papper och gjorde ett eget till förgasaren.

Här är en länk på gamla packningen samt den nya
https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/15420907228/
Funkade den?
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Har inte testat ännu. Var tvungen att rengöra pumphus först. Hade problem med att få bort det då de använt silikon som tätning. Ville försäkra mig om att systemet fungerar felfritt.

Länk:
https://m.flickr.com/#/photos/tobholm/15429658628/

Återkommer med förgasaren och när jag startar den.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Så nu har jag fått ihop och allt fungerar bra och går runt men Får fortfarande problemet att den ej vill varva ur. Nästan som att något begränsar den från att gå upp i varv.

Här är en länk till video på hur den uppför sig:
http://youtu.be/TC-Sm0rl07M
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Johnolof skrev:Så nu har jag fått ihop och allt fungerar bra och går runt men Får fortfarande problemet att den ej vill varva ur. Nästan som att något begränsar den från att gå upp i varv.

Här är en länk till video på hur den uppför sig:
http://youtu.be/TC-Sm0rl07M
I mina öron låter det som att den får för lite bensin. Testa öka storlek på munstycke och/eller höja nålen några snäpp.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Huvudmunstycket som sitter i nu är 95 Orginal vad jag förstått. Dock så är pluggen borta i i avgassystemet. Åt vilket håll är större munstycke? Är inte så haj på det här med huvudmunstycken.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Johnolof skrev:Huvudmunstycket som sitter i nu är 95 Orginal vad jag förstått. Dock så är pluggen borta i i avgassystemet. Åt vilket håll är större munstycke? Är inte så haj på det här med huvudmunstycken.
siffran 95 (i ditt fall) betyder att hålet i munstycket är 0.95mm stort. Om man köper eller borra upp till ett större hål ökas numret och kan t ex bli 102 och det betyder då att hålet i munstycket är 1.2mm stort.

Ju lägre siffran är, desto mindre är hålet i munstycket och ju högre siffran är, desto större är hålet.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Tackar för den informationen. Ska kolla upp munstycket.
Användarens profilbild
fille_skottet
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:02
Ort: Karlskrona

Inlägg av fille_skottet »

GurkMarmelad skrev:
Johnolof skrev:Huvudmunstycket som sitter i nu är 95 Orginal vad jag förstått. Dock så är pluggen borta i i avgassystemet. Åt vilket håll är större munstycke? Är inte så haj på det här med huvudmunstycken.
siffran 95 (i ditt fall) betyder att hålet i munstycket är 0.95mm stort. Om man köper eller borra upp till ett större hål ökas numret och kan t ex bli 102 och det betyder då att hålet i munstycket är 1.2mm stort.

Ju lägre siffran är, desto mindre är hålet i munstycket och ju högre siffran är, desto större är hålet.
1.02mm *
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Har nu provat med att byta munstycken det blev varken bättre upp eller ner med stt byta munstycke tyvärr. När jag gick upp i storlekar så bölade den mer och blev seg att gasa men med samma ljud/varvstopp på högvarv. Likaså när jag gick ned.

Har bytt tändstift också och den får bra färg på stiftet dessutom nu med munstycke 95

Kan cdi:n bråka möjligtvis?
Kan någon förklara för mig vad den gör?

Har ni några andra ideer?

Med vänlig hälsning
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Fick ett tips angående att kolla jordningarna på mopeden kan det ha något med det att göra?
luktar 2takt
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2014, 21:19
Ort: örsundsbro

Inlägg av luktar 2takt »

Jordningarna på mopeden bör kollas, men ja checka cdi:n, sa även det på fejjan, för när det var jordfel på min så slockna alla lampor osv, men moppen gick bra, men ja dom kan behöva kollas!
Ride with Style
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Nu har jag även gått igenom jordningarna samt bytt cdi men fortfarande problem. Lämnade även in den på en verkstad och de kunde inte fixa mopeden. Så nu är jag i samma läge som innan. Så nu vet jag faktiskt inte vad jag skall göra....

Någon som kan hjälpa mig vore jag tacksam
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Har du kollat luftburken om den stryper eller om filtret är rent?.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Filter rent och luftburken har en strypning. Har provat ta bort den samt låtit den sitta kvar men ingen skillnad...
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej låter hopplöst när inte ens en verkstad kan fixa det.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Fann en ny ledtråd. Tömde gamla transmissions oljan i motorn och den var vattnig och luktade mycket bensin. Så troligen är packboxen trasig.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej hoppas en ny packbox löser problemet vilket är troligt att det gör.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Hoppas jag också. Har kollat lite på olika guider m.m. Men kan man byta yttre packboxar utan att klyva motorn?
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Va är normalt kompressions tryck i cross moped? Jag har strax över 8 kg/120 psi i min. Läste att det skulle vara runt 12 kg men att det kunde variera beroende på motor.
Johnolof
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 oktober 2014, 12:23

Inlägg av Johnolof »

Nu fungerar mopeden igen. Allt som är gjort på den var nödvändigt. Sista problemet var att avgassystemet var igensotat. Rengjorde det med kallavfettning, samt att jag täppte till vakuum hålet på förgasaren då det är manuell choke.

Tråden kan nu stängas
Skriv svar