Är det lagligt med en blackbox?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Är det lagligt med en blackbox?

Inlägg av Magister543 »

Gäller Honda X8R, 30 moped. Jag äger inte mopeden utan ska kanske köpa...

Ifall man har en 30 moppe som går för fort, och att man sedan kopplar in en blackbox som gör att den går under 42km/h (har för mig gränsen ligger där), kan man bli tagen för trimning då (med originaldelarna, bara v-ring samt urpluggad).
För att man får ju ändra på 30 mopeder, så länge det inte ändras på effekten och att den går för fort. Så att man liksom trimmar mopeden, och därefter "avtrimmar" den med en blackbox...
För man ändrar ju trots allt inte på motorns effekt, och den går ju inte för fort med blackboxen på.

Hoppas att ni kan förstå min fråga :)
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Poliser vet vad blackbox är... Sen har jag för mig att det låter annorlunda när man aktiverar varvtalsbegränsaren. Tror inte det är lagligt för att svara på din fråga.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Är det lagligt med en blackbox?

Inlägg av Hampu »

Magister543 skrev:För att man får ju ändra på 30 mopeder, så länge det inte ändras på effekten och att den går för fort.
Det ändrar ju effekten eftersom den blir betydligt starkare + eftersom det bara är ett knapptryck för att mopeden ska gå för fort så är det inget tvivel om att det räknas som trimmat, och att sitta och köra på varvstoppet lär ju inte vara så smart i längden.

Edit; 1312 posts, ftp :-)
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

Nej, blackbox räknas som trim.

för att vara mer exakt räknas det som modfiering av fordonet och där av olagligt.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Är det lagligt med en blackbox?

Inlägg av G-son »

Magister543 skrev:...
För att man får ju ändra på 30 mopeder, så länge det inte ändras på effekten och att den går för fort...
...och så länge man inte frångår informationen i typintyget, där du lär hitta information om diverse strypningar m.m.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Ok! Tack för svaren, haha jag var lite fel ute....
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
Skriv svar