Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
en av demG-son skrev:Jag kan utveckla resonemanget lite...
Det finns två saker att ta hänsyn, bromskraften och bromsarnas förmåga att hantera friktionsvärmen som uppstår när man bromsar.
Väl fungerande originalbromsar på alla crossmopeder ger bra bromskraft. Det är inga problem att bromsa hårt nog för att göra en stoppie, och bakbromsen klarar utan problem att låsa bakhjulet. Man kan inte använda mer bromskraft än så, det skulle bara förvandla stoppien till en kullerbytta och ett låst bakhjul kan inte bli mer än låst - med andra ord finns ingen praktisk användning för bromsar som biter hårdare. (Det kan ge bättre känsla för hur hårt man bromsar så det är lättare att bromsa lagom hårt, men i detta sammanhanget är det en relativt liten faktor.)
Värmen kan leda till två saker:
Fading: bromsbeläggen överhettas och ger sämre grepp och bromskraften minskar.
Kokande bromsvätska: man får en ångblåsa i bromssystemet och bromsförmågan blir som med luft i systemet - mycket dålig eller obefintlig.
Värmen byggs upp i bromsarna när man bromsar, och kyls sedan bort av fartvinden ganska snabbt. En ensam inbromsning från hög fart bygger upp hyfsat mycket värme, men långt ifrån så det ska ge några problem. En kort stunds "normal körning" så är grejerna kalla igen.
Om man däremot pressar hojen maximalt med omväxlande fullgasaccelerationer och hårda inbromsningar, t.ex. hårdkörning runt en gocartbana värms bromsarna gång på gång utan särskilt mycket tid att kylas av mellan. Notera att det inte handlar om väldigt hög toppfart då, man hinner inte upp i hög fart på de korta raksträckorna utan "problemet" är att man bromsar mycket och ofta utan att ge bromsarna tid att kallna. Hänger mer på hojens accelerationsförmåga (för att hinna upp i "hög" fart mellan inbromsningarna) än hur snabb den är.
Kör man som folk på vanliga vägar kommer man inte ställa särskilt höga krav på bromsarna. En inbromsning då och då vid korsningar och tvära kurvor med hyfsat mycket körning mellan är helt okej.
Förebygga och bota problem:
Bromsvätska: kokpunkten varierar, dels är det olika på olika bromsvätskor, och dels tar bromsvätska åt sig fukt med tiden vilket gör att kokpunkten sjunker mot vattnets jämförelsevis låga kokpunkt.
Därför ska man byta bromsvätskan med jämna mellanrum, och vet man att man kommer utsätta bromsarna för hård användning är det lämpligt att leta upp en med extra hög kokpunkt.
Fading: Olika bromsbelägg reagerar olika på värme. Vissa tappar bettet redan vid ganska låga temperaturer, medan den andra ytterligheten är rena racebelägg som fungerar dåligt kalla och behöver bli varma innan dom bromsar bra alls - men då fungerar dom desto bättre. Till mopeder finns det knappast något större utbud av bromsbelägg och informationen från säljarna får man ta med en nypa salt, men upplever man problem med fading vet man åtminstone att ett byte kan hjälpa. Och att man kanske inte ska satsa på de absolut billigaste beläggen man kan hitta om man ska köra hårt...
Och så det självklara, att ta sig en funderare på bromsarnas kylning. På en moppe finns nog inte så mycket att göra för att förbättra förutsättningarna, men man kan åtminstone låta bli att hålla värmen kvar i bromsoket genom att måla på tjocka lager isolerande färg, eller sätta dit grejer som hindrar fartvinden från att komma åt.
Guldstjärna åt alla som orkade läsa allt. Blir nog inte så många, eller?
Du kan ju ändå inte bromsa hårdare än att hjulen låser sig (vilket det lätt gör med originalbromsarna) och inte ens så hårt ska man bromsa för att få stop på hojjen så snabbt som möjligt. Så varför skaffa kraftigare broms? :SJohannnyboy skrev:tack så mycket men vore de ett bra alternaiv att ta t ex från en cross eller nån typ yamaha 250 från 90 med lite vassare hejdare?
Jag antar att han menar att bromsarna blir för varma vid hastigheter över 130km/h. Över 130km/h kan du inte låsa framhjulet med en moppebroms och därför behöver du bättre bromsar i hastigheter över 130km/h.Johannnyboy skrev:Då säger du ju att man inte behöver ha bättre bromsar än vad som hinner låsa hjulen och de klarar ju en moppe broms så du säger att en yamaha r1 kan köras med moppebromsar,i alla fall upp till 130km/h
Lol, där fick jag mig ett skratt. Låser du framhjulet i 130 så lär du avlida..Revilz skrev:Jag antar att han menar att bromsarna blir för varma vid hastigheter över 130km/h. Över 130km/h kan du inte låsa framhjulet med en moppebroms och därför behöver du bättre bromsar i hastigheter över 130km/h.Johannnyboy skrev:Då säger du ju att man inte behöver ha bättre bromsar än vad som hinner låsa hjulen och de klarar ju en moppe broms så du säger att en yamaha r1 kan köras med moppebromsar,i alla fall upp till 130km/h
Är det så du menar Hampu?
Johannnyboy skrev:Tjena jg tänkte på när man kör trimmat vad ska man ha för bromsar? Även om orginal crossmoppe bromsar säkerligen är överdimensionerad så håller dom ju inte för hastigheter runt 110-120. Vad kör ni på och vad kan ni rekomendera