Tjena Tjena! Har en Rieju Drac Sport Edition och har stora problem med att ställa in tomgången. Jag har tomgångskruven max in och det gör ingen skillnad. Det gör ingen skillnad om jag skruvar ut och in på den och verkar inte som det gör det med luftskruven heller. Den har tomgång i några sekunder om man varje liksom sen så går den ner på så låga varv att den dör efter typ 5 sekunder. En polare som inte heller har nån tomgång säger att den kan va cylinder/kolv som är sliten men jag vet inte. Är ingen erfaren moppe meckare så kan inte ett skit om sånt här typ haha. Jag har 72 i munstycke och turbokit lacada med stryp om det gör nån skillnad.
Brukar bli så när kolvringarna är slut, när jag bytte kolv på min gick den som på räls igen (Dessutom kör du med kolvdödar-röret så det skulle inte förvåna mig alls)
Plocka ur trotteln och kolla efter skador på den lilla ytan som tomgångsskruven trycker emot. Om man skruvar in tomgångsskruven utan att gasa lite samtidigt så trotteln lyfts finns det en risk att tomgångsskruven gör en grop i trotteln istället för att lyfta den uppåt, med resultatet att man inte får nån tomgång för att trotteln inte kan lyftas högt nog av skruven. Särskilt vanligt på moderna förgasare som har trottel gjord av plast.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Plocka ur trotteln och kolla efter skador på den lilla ytan som tomgångsskruven trycker emot. Om man skruvar in tomgångsskruven utan att gasa lite samtidigt så trotteln lyfts finns det en risk att tomgångsskruven gör en grop i trotteln istället för att lyfta den uppåt, med resultatet att man inte får nån tomgång för att trotteln inte kan lyftas högt nog av skruven. Särskilt vanligt på moderna förgasare som har trottel gjord av plast.
Ohh :S om det är felet att den gör en grop hur fixar jag detta problem?
emilnordman skrev:Brukar bli så när kolvringarna är slut, när jag bytte kolv på min gick den som på räls igen (Dessutom kör du med kolvdödar-röret så det skulle inte förvåna mig alls)
Ohh god måste jag in och pille med kolven E verkligen kass på meckande och kommer säkert ha sönder något haha
Kolla allt annat först, men jag tror tyvärr det är kolven, på min scooter har jag bara en kolvring just nu pga den andra gick av, och den går bra att köra med, men tomgången är omöjlig, kan tilläggas att den inte drar tjuvluft nånstans, bytte insug och förgasare för nån månad sen
emilnordman skrev:Kolla allt annat först, men jag tror tyvärr det är kolven, på min scooter har jag bara en kolvring just nu pga den andra gick av, och den går bra att köra med, men tomgången är omöjlig, kan tilläggas att den inte drar tjuvluft nånstans, bytte insug och förgasare för nån månad sen
Fan vill helst hålla mig borta från att pilla i motorn och skit haha Va ute och körde nu och då dog den nästan när jag försökte hålla på gasen. Inte lyckats ställa in luftskruven rätt så antar att det är den men man måste gasa fullt för att den inte ska dö och då ger det nästan ingen gas utan putte lite så att den kan vara igång bara. Men när jag drar iväg och tar full gas då går den som ett skott!
Det behöver inte nödvändigtvis vara kolven om det är som på min förra Yamaha DT, där gick den inte på tomgång, utan man var tvungen att gasa fullt och då bubblade det bara ur motorn, den backtände lite nu och då och kom inte upp i varv
Den gången var det för stort munstycke, men du har snarare för litet munstycke om du har 16mm förgasare och 72 munstycke, kolla tändstiftet vad det har för färg, kan ju hända att du slipper byta kolv osv
En av mina kompisar som kör Rieju har Tecnigas, allt annat original fast han har 95 som huvudmunstycke
emilnordman skrev:Det behöver inte nödvändigtvis vara kolven om det är som på min förra Yamaha DT, där gick den inte på tomgång, utan man var tvungen att gasa fullt och då bubblade det bara ur motorn, den backtände lite nu och då och kom inte upp i varv
Den gången var det för stort munstycke, men du har snarare för litet munstycke om du har 16mm förgasare och 72 munstycke, kolla tändstiftet vad det har för färg, kan ju hända att du slipper byta kolv osv
En av mina kompisar som kör Rieju har Tecnigas, allt annat original fast han har 95 som huvudmunstycke
Vi testade med 75 i munstycke och då böade den så vettefan.. Har strypt den just nu och antar att jag måste gå upp i munstycke om jag tar bort den men aa mycket konstigt :/ Fick leka med gasen påvägen hem för annars så dog den när jag stod still.. :/
emilnordman skrev:Det behöver inte nödvändigtvis vara kolven om det är som på min förra Yamaha DT, där gick den inte på tomgång, utan man var tvungen att gasa fullt och då bubblade det bara ur motorn, den backtände lite nu och då och kom inte upp i varv
Den gången var det för stort munstycke, men du har snarare för litet munstycke om du har 16mm förgasare och 72 munstycke, kolla tändstiftet vad det har för färg, kan ju hända att du slipper byta kolv osv
En av mina kompisar som kör Rieju har Tecnigas, allt annat original fast han har 95 som huvudmunstycke
Skulle vara bättre om någon som kunde mycket om moppar kunde komma o kolla på den Vet att CaTaXXo bor i Alingsås men vettefan om han vill det :/
Drar den tjuvluft så brukar väll motorn rusa? tex om man varvar och släpper gasen sen stannar motorn på höga varv ett tag till sen går den ner i varv lite senare?
hallå skrev:Drar den tjuvluft så brukar väll motorn rusa? tex om man varvar och släpper gasen sen stannar motorn på höga varv ett tag till sen går den ner i varv lite senare?
Aa så gör den om jag håller fullgas i några sekunder och sen släpper men när jag väl kör så går den perfekt så känns konstigt om det är tjuv luft