Byta kolv, när?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Byta kolv, när?

Inlägg av Fillew97 »

Ah men tjenare! 😎

Har en Rieju som snart gått 1400 mil och tänkte höra när det är dags att byta
Kolven? Den startar oftast på andra eller tredje kicken, moppen är också urpluggad om det har ngn betydelse!

Senaste gången jag kollade kompen med komptest så hade den 9 någonting om det har någon betydelse..
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

runt 1500 mil ska man göra det.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

G-son skrev:
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Fillew97 skrev:
G-son skrev:
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

Fillew97 skrev:
G-son skrev:
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kör runt på olika varvtal och ligg inte på fullgas för länge , kör så första dagen med nya kolven och sen äre klart
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf :)
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till :)
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 augusti 2013, 18:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Fillew97 »

emilnordman skrev:När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till :)
Okej, Vad ska man köpa då som är kvalite?
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

bensinskalle skrev:
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf :)
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

kolla om kolvringarna är slut, ibland kan dem vara fast brända. bästa sättet som jag vet om är att göra ett komptest.

detta är nog till stor hjälp:

https://www.youtube.com/watch?v=l_RMl5IIenA

komptestare:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nojjan skrev:
bensinskalle skrev:
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf :)
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Härda en aluminiumkolv i en motor är i princip omöjligt. Härda är förmodligen ett annat ord för att köra in den, vilket är att slita in kolvringar och ja ev. låta kolven sätta till sig p.g.a. inre spänningar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
RiejuJååhan
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 08:58
Kontakt:

Inlägg av RiejuJååhan »

Börja med att byta kolvringarna! Det är inte alltid nödvändigt att byta kolv! :wink:
Veterankunnig? Behöver hjälp med en Novolette som inte startar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58221
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Fillew97 skrev:Okej, Vad ska man köpa då som är kvalite?
Vertex, Prox, Athena, Italkit, Meteor, Asso, det är dom bästa jag kommer på som tillverkar originalkolvar :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Har du en nicasilcylinder behövs ingen inkörning. Viktigast är att motorn är varm innan man kör hårt.
Skriv svar