Fråga ang 2 takts olja i luftfilter boxen.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Fråga ang 2 takts olja i luftfilter boxen.

Inlägg av ante88 »

Hej! Har en Rieju Spike från 05 med ett problem som rör oljepump/förgasare. Det är så att om jag drar undan insugsgummit från luft burken rinner det ut röd 2 takts olja. Är det pumpen som pumpar på för mycket olja eller nåt annat som felar? Tycker också att oljan tar slut rätt fort ur behållaren. Vad ska jag kolla upp? För det ska väl ändå inte finnas massa 2 takts olja i luft burken?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Hej

jo det blir lite olja i luftburken på en 2T motor.

avgassystemet jobbar med sug och returpuls, så först suger avgassystemet in gaser från förgasaren in i vevhuset när sedan kolven går upp och stänger alla kanaler så pågår suget fortfarande in i vevhuset.

När vevhuset har blivit utgämnat i tryck så skall REDVENTILEN sluta tätt annars så trycker kolven ut gaser bakåt i förgasaren när kolven går ned igen och innan kanalerna öppnar så gaserna istället strömmar upp i cylindern.

Så kolla dina Reed blad att dom är helt täta annars byter du ut dessa not nya blad.

om det går mycket olja kan du enkelt kolla att wirwn till oljepumpen inte är förspänd utan att den verkligen går ned i bott när du inte rör gasen,, OBS

har du 70cc eller trim så behöver det gå mera olja via pumpen än om den är original, annars skär motorn.

mvh moddlaren
moddlaren trimma lungt
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

moppen har original cylinder, den har ett ostrypt mk thrower rör och 95 munstycke i förgasaren. Och enligt mig är det en betydlig mängd olja i luftburken som rinner ut. Det kommer också en hel del olja ur ljuddämparen, rinner ut i anslutningen till dämparen, men även efter dämparen, så är det en hel del olja, tillräckligt så att hela reg plåten blir svart av olja och även bakljuset.

Låter som att den pumpar på alldeles för mkt olja?
adamklasen
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 september 2014, 16:16

Re: Fråga ang 2 takts olja i luftfilter boxen.

Inlägg av adamklasen »

ante88 skrev:Hej! Har en Rieju Spike från 05 med ett problem som rör oljepump/förgasare. Det är så att om jag drar undan insugsgummit från luft burken rinner det ut röd 2 takts olja. Är det pumpen som pumpar på för mycket olja eller nåt annat som felar? Tycker också att oljan tar slut rätt fort ur behållaren. Vad ska jag kolla upp? För det ska väl ändå inte finnas massa 2 takts olja i luft burken?
Om du inte löser de så kan du blanda rakt i tanken isåfall o ta bort olje pumpen
ante88
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 juni 2013, 22:31
Ort: Stenungsund

Inlägg av ante88 »

Lossade idag kåpan till oljepumpen, och armen som wiren sitter på går helt tillbaka när jag släpper gasen. Så vad är nästa steg? Vill helst slippa blanda direkt i tanken. Vad är det mer som styr olje tillförseln? Är det nåt i förgasaren som är fel?

Märkte idag att den blå ryker som bara den vid fullgas vilket den inte gjort tidigare :(
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

nej förgasaren har inget mej oljan att göra, oljan leds bara in i förgasaren så luften drar med sig oljan in i vevhuset,

troligen har någon oring eller någontätning i pumpen tackat för sig och då kan säkert oljan leta sig förbi i för stor mängd,

tror inte det går att köpa lösa renoveringssatser till oljepumparna utan man byter hela. mej veterligen så är det samma oljepump varesig det ar en AM6 dbo dbe dbs så det är väll bara att ställa frågan här om någon har en pump till dej:

mvh
moddlaren trimma lungt
Skriv svar