Tja, har en Yamaha Aerox 07 som gått hyfsat bra sedan jag fick den. Har tagit bort v-ringen på den.
För några dagar sedan så åkte jag och min kompis i en uppförsbacke och min moppe bara släppte och när man gasade så bara stod den och "tjöt". Det kom konstiga ljud från variatorn och den stod stilla när man drog i gasreglaget. Jag och min polare trodde först att det var variatorremmen som hade gått av. Så vi gick med mopeden hem till mig, och tog av variatorkåpan. När vi plockade av kåpan så kom det rök och så luktade det bränt och så föll det ut små bitar(det såg ut som när man har grillat och kolen har brunnit ett tag) Jag är inte den mest "meckiga" killen om ni fattar men min polare är.
Någon som skulle vilja hjälpa mig med detta??? //Kille på 15 bast
Senast redigerad av bostroom30 den 21 september 2014, 17:55, redigerad totalt 2 gång.
bostroom30 skrev:Tja, har en Yamaha Aerox 07 som gått hyfsat bra sedan jag fick den. Har tagit bort v-ringen på den.
För några dagar sedan så åkte jag och min kompis i en uppförsbacke och min moppe bara släppte och när man gasade så bara stod den och "tjöt". Det kom konstiga ljud från variatorn och den stod stilla när man drog i gasreglaget. Jag och min polare trodde först att det var variatorremmen som hade gått av. Så vi gick med mopeden hem till mig, och tog av variatorkåpan. När vi plockade av kåpan så kom det rök och så luktade det bränt och så föll det ut små bitar(det såg ut som när man har grillat och kolen har brunnit ett tag) Jag är inte den mest "meckiga" killen om ni fattar men min polare är.
Någon som skulle vilja hjälpa mig med detta??? //Kille på 15 bast
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Sorry, Kopplingen ska det va!
[/quote]
Du kan inte fixa en bild på hela variatorn? Finns inte så mycket annat att göra heller än att börja demontera ifall du inte hittar något som det direkt syns att har lett till detta. Liknar ju metallspån men hur det kan finnas där vet jag inte.
Mera bilder!
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Bara att skruva isär allt och dra uteslutnings metoden och kolla på vad som har gått sönder, och kanske försöka lista ut/kolla på vad det är som har gjort så att det har blivit såhär..
kollat växelhus oljan?
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist
Om jag skulle gissa så tror jag att något hänger ut nånstans och har släpat mot blocket på något sätt och slipats ner, du kan ju börja ta av variatorn och kolla för det tycker du säkert är lättare än kopplingen, kolla sen om blocket är typ slipat nånstans bakom varren eller kopplingen. Det behöver inte vara kopplingen som strular det kan vara från variatorn också, eftersom det lutar ner så rinner allt dit
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
På bilden ser det ut som att kopplingenklockan gått för hett samt att det har slitit på kopplingsbackarna.
Och även ser jag att kopplingsklockan är slut + att den bör bytas
Dem måste ha legat på höga varv och temperaturer
Har du ev för lätta vikter?
Eller kanske för hårda kopplingsfjädrar så att kopplingsbackarna nötas sönder
Kolla gärna om du har några kopplingsbackar kvar för i värsta fall lär du behöva en ny koppling också
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
Arkstar skrev:På bilden ser det ut som att kopplingenklockan gått för hett samt att det har slitit på kopplingsbackarna.
Och även ser jag att kopplingsklockan är slut + att den bör bytas
Dem måste ha legat på höga varv och temperaturer
Har du ev för lätta vikter?
Eller kanske för hårda kopplingsfjädrar så att kopplingsbackarna nötas sönder
Kolla gärna om du har några kopplingsbackar kvar för i värsta fall lär du behöva en ny koppling också
Det ända trim som jag har haft är att jag har dragit v-ringen. Om man tar bort V-ringen så varvar den ju inte lika mycket så jag tror inte att det är problemet om inte jag är helt ute och cyklar
Som jag ser på bilden så är kopplingsfjädrarna ute,
Tyder på att kopplingsbackarna har nöts sönder
Bara ny koppling + kopplingsgklocka, ev fjädrar som gäller nurå
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
oggew2 skrev:Om jag skulle gissa så tror jag att något hänger ut nånstans och har släpat mot blocket på något sätt och slipats ner, du kan ju börja ta av variatorn och kolla för det tycker du säkert är lättare än kopplingen, kolla sen om blocket är typ slipat nånstans bakom varren eller kopplingen. Det behöver inte vara kopplingen som strular det kan vara från variatorn också, eftersom det lutar ner så rinner allt dit
Gjorde som du sa och allt såg normalt ut i variatorn men det är när man komemr till kopplingen som det börjar se lite underligt ut för när man kollar från sidan på kopplingsklockan så ser man att det är metallbitar som "hänger" och liksom inte passar in på nått sätt. Det ser ut som om dom har blivit avbrutna
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Sorry, Kopplingen ska det va!
Du kan inte fixa en bild på hela variatorn? Finns inte så mycket annat att göra heller än att börja demontera ifall du inte hittar något som det direkt syns att har lett till detta. Liknar ju metallspån men hur det kan finnas där vet jag inte.
Mera bilder![/quote]
På nått sätt så tror jag att metallspåna har kommit från att någonting bakom kopplingsklockan har tagit i någonting och "smulats" sönder, det är min teori men eftersom att jag inte är så "meckig" så lyssnar jag på er Proffs
Arkstar skrev:Som jag ser på bilden så är kopplingsfjädrarna ute,
Tyder på att kopplingsbackarna har nöts sönder
Bara ny koppling + kopplingsgklocka, ev fjädrar som gäller nurå
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
Schyst, tack för all hjälp, har snackat med mina föräldrar och vi ska beställa grejerna så snabbt som möjligt
"drar du bort v ringen så varvar ju den mer" Fett skumt, min går inte över 8k, den är uppe och snuddar på 9k men den varvade betydligt mer med v ringen
Arkstar skrev:
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
nu är du väl ändå ute och cyklar va?
V-ringens uppgift är att hindra variatorn till att växla ut helt, vilket därför gör att mopeden varvar mer och går långsammare med v-ringen monterad, inte tvärt om.
Arkstar skrev:
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
nu är du väl ändå ute och cyklar va?
V-ringens uppgift är att hindra variatorn till att växla ut helt, vilket därför gör att mopeden varvar mer och går långsammare med v-ringen monterad, inte tvärt om.