Kopplingen söndersmulad

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Kopplingen söndersmulad

Inlägg av bostroom30 »

Tja, har en Yamaha Aerox 07 som gått hyfsat bra sedan jag fick den. Har tagit bort v-ringen på den.

För några dagar sedan så åkte jag och min kompis i en uppförsbacke och min moppe bara släppte och när man gasade så bara stod den och "tjöt". Det kom konstiga ljud från variatorn och den stod stilla när man drog i gasreglaget. Jag och min polare trodde först att det var variatorremmen som hade gått av. Så vi gick med mopeden hem till mig, och tog av variatorkåpan. När vi plockade av kåpan så kom det rök och så luktade det bränt och så föll det ut små bitar(det såg ut som när man har grillat och kolen har brunnit ett tag) Jag är inte den mest "meckiga" killen om ni fattar men min polare är.

Någon som skulle vilja hjälpa mig med detta??? //Kille på 15 bast

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av bostroom30 den 21 september 2014, 17:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Re: Variatorn söndersmulad

Inlägg av oggew2 »

bostroom30 skrev:Tja, har en Yamaha Aerox 07 som gått hyfsat bra sedan jag fick den. Har tagit bort v-ringen på den.

För några dagar sedan så åkte jag och min kompis i en uppförsbacke och min moppe bara släppte och när man gasade så bara stod den och "tjöt". Det kom konstiga ljud från variatorn och den stod stilla när man drog i gasreglaget. Jag och min polare trodde först att det var variatorremmen som hade gått av. Så vi gick med mopeden hem till mig, och tog av variatorkåpan. När vi plockade av kåpan så kom det rök och så luktade det bränt och så föll det ut små bitar(det såg ut som när man har grillat och kolen har brunnit ett tag) Jag är inte den mest "meckiga" killen om ni fattar men min polare är.

Någon som skulle vilja hjälpa mig med detta??? //Kille på 15 bast

Bild
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Re: Variatorn söndersmulad

Inlägg av bostroom30 »

Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Sorry, Kopplingen ska det va![/quote]
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Re: Variatorn söndersmulad

Inlägg av TheFlyingFin »

bostroom30 skrev:
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Sorry, Kopplingen ska det va!
[/quote]

Du kan inte fixa en bild på hela variatorn? Finns inte så mycket annat att göra heller än att börja demontera ifall du inte hittar något som det direkt syns att har lett till detta. Liknar ju metallspån men hur det kan finnas där vet jag inte.

Mera bilder!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

Bara att skruva isär allt och dra uteslutnings metoden och kolla på vad som har gått sönder, och kanske försöka lista ut/kolla på vad det är som har gjort så att det har blivit såhär..

kollat växelhus oljan?
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

Om jag skulle gissa så tror jag att något hänger ut nånstans och har släpat mot blocket på något sätt och slipats ner, du kan ju börja ta av variatorn och kolla för det tycker du säkert är lättare än kopplingen, kolla sen om blocket är typ slipat nånstans bakom varren eller kopplingen. Det behöver inte vara kopplingen som strular det kan vara från variatorn också, eftersom det lutar ner så rinner allt dit
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

På bilden ser det ut som att kopplingenklockan gått för hett samt att det har slitit på kopplingsbackarna.
Och även ser jag att kopplingsklockan är slut + att den bör bytas

Dem måste ha legat på höga varv och temperaturer
Har du ev för lätta vikter?
Eller kanske för hårda kopplingsfjädrar så att kopplingsbackarna nötas sönder
Kolla gärna om du har några kopplingsbackar kvar för i värsta fall lär du behöva en ny koppling också
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Inlägg av bostroom30 »

Som önskat så finns nu fler bilder :D
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Inlägg av bostroom30 »

Arkstar skrev:På bilden ser det ut som att kopplingenklockan gått för hett samt att det har slitit på kopplingsbackarna.
Och även ser jag att kopplingsklockan är slut + att den bör bytas

Dem måste ha legat på höga varv och temperaturer
Har du ev för lätta vikter?
Eller kanske för hårda kopplingsfjädrar så att kopplingsbackarna nötas sönder
Kolla gärna om du har några kopplingsbackar kvar för i värsta fall lär du behöva en ny koppling också
Det ända trim som jag har haft är att jag har dragit v-ringen. Om man tar bort V-ringen så varvar den ju inte lika mycket så jag tror inte att det är problemet om inte jag är helt ute och cyklar
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Som jag ser på bilden så är kopplingsfjädrarna ute,

Tyder på att kopplingsbackarna har nöts sönder :D

Bara ny koppling + kopplingsgklocka, ev fjädrar som gäller nurå :D

Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Inlägg av bostroom30 »

oggew2 skrev:Om jag skulle gissa så tror jag att något hänger ut nånstans och har släpat mot blocket på något sätt och slipats ner, du kan ju börja ta av variatorn och kolla för det tycker du säkert är lättare än kopplingen, kolla sen om blocket är typ slipat nånstans bakom varren eller kopplingen. Det behöver inte vara kopplingen som strular det kan vara från variatorn också, eftersom det lutar ner så rinner allt dit
Gjorde som du sa och allt såg normalt ut i variatorn men det är när man komemr till kopplingen som det börjar se lite underligt ut för när man kollar från sidan på kopplingsklockan så ser man att det är metallbitar som "hänger" och liksom inte passar in på nått sätt. Det ser ut som om dom har blivit avbrutna
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Re: Variatorn söndersmulad

Inlägg av bostroom30 »

TheFlyingFin skrev:
bostroom30 skrev:
Det är lite svårt att veta vart det kommer ifrån, det du har på bilden är ju inte variatorn det är kopplingen så menar du att variatorn smulats ner eller kopplingen? Hitta det först och om den inte syns vart så dra av variatorn eller kopplingen vart det nu kommer ifrån och kolla vad det är som går sönder
Sorry, Kopplingen ska det va!
Du kan inte fixa en bild på hela variatorn? Finns inte så mycket annat att göra heller än att börja demontera ifall du inte hittar något som det direkt syns att har lett till detta. Liknar ju metallspån men hur det kan finnas där vet jag inte.

Mera bilder![/quote]


På nått sätt så tror jag att metallspåna har kommit från att någonting bakom kopplingsklockan har tagit i någonting och "smulats" sönder, det är min teori men eftersom att jag inte är så "meckig" så lyssnar jag på er Proffs :wink:
bostroom30
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2014, 09:16

Inlägg av bostroom30 »

Arkstar skrev:Som jag ser på bilden så är kopplingsfjädrarna ute,

Tyder på att kopplingsbackarna har nöts sönder :D

Bara ny koppling + kopplingsgklocka, ev fjädrar som gäller nurå :D

Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
Schyst, tack för all hjälp, har snackat med mina föräldrar och vi ska beställa grejerna så snabbt som möjligt :D

"drar du bort v ringen så varvar ju den mer" Fett skumt, min går inte över 8k, den är uppe och snuddar på 9k men den varvade betydligt mer med v ringen :shock:
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

NoobJustine förstår ju inte att när man tar bort v-ringen så varvar den mindre :twisted:
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Arkstar skrev:
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
nu är du väl ändå ute och cyklar va?

V-ringens uppgift är att hindra variatorn till att växla ut helt, vilket därför gör att mopeden varvar mer och går långsammare med v-ringen monterad, inte tvärt om.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Agge0102 skrev:
Arkstar skrev:
Edit: drar du bort v ringen så varvar ju den mer
nu är du väl ändå ute och cyklar va?

V-ringens uppgift är att hindra variatorn till att växla ut helt, vilket därför gör att mopeden varvar mer och går långsammare med v-ringen monterad, inte tvärt om.
mopeden åker snabbare utan V-ring.
Skriv svar