Trimma Aerox 2014, silent pro rör?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Trimma Aerox 2014, silent pro rör?

Inlägg av Ogge98 »

Tjenare!
Har lovat att hjälpa en polare med sin aerox då han aldrig meckat med något fordon förut. Hans aerox gör ca 60-65 just nu med dragen vring och detta tycker han inte är tillräckligt :p
Nu till frågan: är det värt att köpa ett rör som "ser original ut" (t.ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=7646) eller ger dessa ingen märkvärd effekt? Hade ett stage 6 pro replica på min förra moppe och vet att det gav bra mycket bättre effekt än original, är detta rör ungefär lika bra?
Anledningen är att han vill att moppen ska se original ut men ändå gå hyffsat bra! Att tillägga är väl att han vill ha ett låg-mellanvarvigt rör så han får ett härligt axx.
Fråga 2: Googlade lite för att hitta info om moppen, men hittar inget om vad det är för förgasare på den? Nån som vet? Ska ju beställa munstycken samtidigt som röret så måste veta :p

Tackar för svar!
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Skulle inte säga att det är värt med ett sådant rör, vad jag har hört så brukar dessa inte ge särskilt mycket effekt, ungefär som ett urpluggat original/ZX.
Ska din kompis inte köra bakhjul så tycker jag verkligen inte att han ska köpa ett lågvarvigt rör, riktigt tråkig toppfart till skillnad från andra trevliga rör! :roll:
Sen ger ju faktiskt ett högvarvigt rör både bättre acceleration OCH toppfart än ett lågvarvigt.
Sen tror jag inte att polisen kollar så mycket på avgassystemet faktiskt, möjligtvis att de kollar färgen men man kan ju färga effektröret svart också för att bli lite diskretare :)

Lär vara en dellorto 12mm som på de andra aeroxarna, 6mm dellortomunstycken blir förmodligen alldeles utmärkt!

Glöm inte att köpa variatorvikter, även kopplingsfjädrar kan vara bra! :)
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

Hampu skrev:Skulle inte säga att det är värt med ett sådant rör, vad jag har hört så brukar dessa inte ge särskilt mycket effekt, ungefär som ett urpluggat original/ZX.
Ska din kompis inte köra bakhjul så tycker jag verkligen inte att han ska köpa ett lågvarvigt rör, riktigt tråkig toppfart till skillnad från andra trevliga rör! :roll:
Sen ger ju faktiskt ett högvarvigt rör både bättre acceleration OCH toppfart än ett lågvarvigt.
Sen tror jag inte att polisen kollar så mycket på avgassystemet faktiskt, möjligtvis att de kollar färgen men man kan ju färga effektröret svart också för att bli lite diskretare :)

Lär vara en dellorto 12mm som på de andra aeroxarna, 6mm dellortomunstycken blir förmodligen alldeles utmärkt!

Glöm inte att köpa variatorvikter, även kopplingsfjädrar kan vara bra! :)
Okej, då får det bli något annat rör! Vet du vad för hårdhet man bör köra på ungefär? Variatorvikter bytte jag åt honom förut så vi har ett helt kit med det :) Tackar enormt för svar! :)
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Har provat båda till original cylinder

Min uppfattning är:

Stage 6 Street: Helt okej, Låter tyst, svår inställd med vikter och fjädrar enligt mig, men som sagt den va helt okej!

Stage 6 Pro Replica: Min favorit, Riktigt bra, mycket effekt för pengarna tycker jag, Kan låta högt om man inte packar ljuddämparen bra med ull och använder packning.
Lättare att ställa in tyckte jag ialla fall
Bättre acceleration när man ställde in den
Drog det flesta ialla fall ^^

Men om han verkligen vill ha original utseende så tycker jag att han ska köra på Stage 6 Street.
Men vill han trimma lite lätt, så är Pro Replica ett utmärkt val.

2. Jag skulle tippa på att det är 12mm förgasare på dem (Gurtner)
6mm munstycken!

Tips: Samtidigt ni beställer det kan ni slänga i viktset och fjäderset + verktyg till koppling om ni nu inte har :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Ogge98 skrev:
Hampu skrev:Skulle inte säga att det är värt med ett sådant rör, vad jag har hört så brukar dessa inte ge särskilt mycket effekt, ungefär som ett urpluggat original/ZX.
Ska din kompis inte köra bakhjul så tycker jag verkligen inte att han ska köpa ett lågvarvigt rör, riktigt tråkig toppfart till skillnad från andra trevliga rör! :roll:
Sen ger ju faktiskt ett högvarvigt rör både bättre acceleration OCH toppfart än ett lågvarvigt.
Sen tror jag inte att polisen kollar så mycket på avgassystemet faktiskt, möjligtvis att de kollar färgen men man kan ju färga effektröret svart också för att bli lite diskretare :)

Lär vara en dellorto 12mm som på de andra aeroxarna, 6mm dellortomunstycken blir förmodligen alldeles utmärkt!

Glöm inte att köpa variatorvikter, även kopplingsfjädrar kan vara bra! :)
Okej, då får det bli något annat rör! Vet du vad för hårdhet man bör köra på ungefär? Variatorvikter bytte jag åt honom förut så vi har ett helt kit med det :) Tackar enormt för svar! :)
Fjädrarnas hårdhet anges väl i % hårdare än original?

Edit; såg nu att du ändrade, typ 1 eller 2 steg hårdare än original lär vara dugligt.
Senast redigerad av Hampu den 21 september 2014, 00:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

Arkstar skrev:Har provat båda till original cylinder

Min uppfattning är:

Stage 6 Street: Helt okej, Låter tyst, svår inställd med vikter och fjädrar enligt mig, men som sagt den va helt okej!

Stage 6 Pro Replica: Min favorit, Riktigt bra, mycket effekt för pengarna tycker jag, Kan låta högt om man inte packar ljuddämparen bra med ull och använder packning.
Lättare att ställa in tyckte jag ialla fall
Bättre acceleration när man ställde in den
Drog det flesta ialla fall ^^

Men om han verkligen vill ha original utseende så tycker jag att han ska köra på Stage 6 Street.
Men vill han trimma lite lätt, så är Pro Replica ett utmärkt val.

2. Jag skulle tippa på att det är 12mm förgasare på dem (Gurtner)
6mm munstycken!

Tips: Samtidigt ni beställer det kan ni slänga i viktset och fjäderset + verktyg till koppling om ni nu inte har :)
Tyckte också Pro Replica var ett riktigt schysst rör när jag hade det, för övertala honom att köpa det :D Vad för verktyg menar du att man behöver till kopplingen?
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

Hampu skrev:
Ogge98 skrev:
Hampu skrev:Skulle inte säga att det är värt med ett sådant rör, vad jag har hört så brukar dessa inte ge särskilt mycket effekt, ungefär som ett urpluggat original/ZX.
Ska din kompis inte köra bakhjul så tycker jag verkligen inte att han ska köpa ett lågvarvigt rör, riktigt tråkig toppfart till skillnad från andra trevliga rör! :roll:
Sen ger ju faktiskt ett högvarvigt rör både bättre acceleration OCH toppfart än ett lågvarvigt.
Sen tror jag inte att polisen kollar så mycket på avgassystemet faktiskt, möjligtvis att de kollar färgen men man kan ju färga effektröret svart också för att bli lite diskretare :)

Lär vara en dellorto 12mm som på de andra aeroxarna, 6mm dellortomunstycken blir förmodligen alldeles utmärkt!

Glöm inte att köpa variatorvikter, även kopplingsfjädrar kan vara bra! :)
Okej, då får det bli något annat rör! Vet du vad för hårdhet man bör köra på ungefär? Variatorvikter bytte jag åt honom förut så vi har ett helt kit med det :) Tackar enormt för svar! :)
Fjädrarnas hårdhet anges väl i % hårdare än original?
Haha japp, kom på det precis efter att jag postade :p Ändrade frågan :D
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Ogge98 skrev:
Arkstar skrev:Har provat båda till original cylinder

Min uppfattning är:

Stage 6 Street: Helt okej, Låter tyst, svår inställd med vikter och fjädrar enligt mig, men som sagt den va helt okej!

Stage 6 Pro Replica: Min favorit, Riktigt bra, mycket effekt för pengarna tycker jag, Kan låta högt om man inte packar ljuddämparen bra med ull och använder packning.
Lättare att ställa in tyckte jag ialla fall
Bättre acceleration när man ställde in den
Drog det flesta ialla fall ^^

Men om han verkligen vill ha original utseende så tycker jag att han ska köra på Stage 6 Street.
Men vill han trimma lite lätt, så är Pro Replica ett utmärkt val.

2. Jag skulle tippa på att det är 12mm förgasare på dem (Gurtner)
6mm munstycken!

Tips: Samtidigt ni beställer det kan ni slänga i viktset och fjäderset + verktyg till koppling om ni nu inte har :)
Tyckte också Pro Replica var ett riktigt schysst rör när jag hade det, för övertala honom att köpa det :D Vad för verktyg menar du att man behöver till kopplingen?
Verktyg som du kan skruva av kopplingen men :) Har du mutterdragare kan du bara skruva av det!
Sen är svåra biten att skruva loss kopplingen från remskivan,
Har ni Biltema i närheten så köp ett gaffelbensverktyg som ni kan ha på muttern som sitter på kopplingen, se bara till att mäta den först! ;)
samt fjäderkrok, underlättar fjäderbyten så det blir hur lätt som helst!
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

Arkstar skrev:
Ogge98 skrev:
Arkstar skrev:Har provat båda till original cylinder

Min uppfattning är:

Stage 6 Street: Helt okej, Låter tyst, svår inställd med vikter och fjädrar enligt mig, men som sagt den va helt okej!

Stage 6 Pro Replica: Min favorit, Riktigt bra, mycket effekt för pengarna tycker jag, Kan låta högt om man inte packar ljuddämparen bra med ull och använder packning.
Lättare att ställa in tyckte jag ialla fall
Bättre acceleration när man ställde in den
Drog det flesta ialla fall ^^

Men om han verkligen vill ha original utseende så tycker jag att han ska köra på Stage 6 Street.
Men vill han trimma lite lätt, så är Pro Replica ett utmärkt val.

2. Jag skulle tippa på att det är 12mm förgasare på dem (Gurtner)
6mm munstycken!

Tips: Samtidigt ni beställer det kan ni slänga i viktset och fjäderset + verktyg till koppling om ni nu inte har :)
Tyckte också Pro Replica var ett riktigt schysst rör när jag hade det, för övertala honom att köpa det :D Vad för verktyg menar du att man behöver till kopplingen?
Verktyg som du kan skruva av kopplingen men :) Har du mutterdragare kan du bara skruva av det!
Sen är svåra biten att skruva loss kopplingen från remskivan,
Har ni Biltema i närheten så köp ett gaffelbensverktyg som ni kan ha på muttern som sitter på kopplingen, se bara till att mäta den först! ;)
samt fjäderkrok, underlättar fjäderbyten så det blir hur lätt som helst!
Passar på att fråga, vet du vad bulten eller vad man ska kalla den som håller fast kopplingen har för storlek? Finns 38, 39 och 41mm på verktyget.
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Ogge98 skrev:
Arkstar skrev:
Ogge98 skrev: Tyckte också Pro Replica var ett riktigt schysst rör när jag hade det, för övertala honom att köpa det :D Vad för verktyg menar du att man behöver till kopplingen?
Verktyg som du kan skruva av kopplingen men :) Har du mutterdragare kan du bara skruva av det!
Sen är svåra biten att skruva loss kopplingen från remskivan,
Har ni Biltema i närheten så köp ett gaffelbensverktyg som ni kan ha på muttern som sitter på kopplingen, se bara till att mäta den först! ;)
samt fjäderkrok, underlättar fjäderbyten så det blir hur lätt som helst!
Passar på att fråga, vet du vad bulten eller vad man ska kalla den som håller fast kopplingen har för storlek? Finns 38, 39 och 41mm på verktyget.
jag köpte 39mm funkade svin bra lätt värt pengarna :D
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

guddingalex skrev:
Ogge98 skrev:
Arkstar skrev:Verktyg som du kan skruva av kopplingen men :) Har du mutterdragare kan du bara skruva av det!
Sen är svåra biten att skruva loss kopplingen från remskivan,
Har ni Biltema i närheten så köp ett gaffelbensverktyg som ni kan ha på muttern som sitter på kopplingen, se bara till att mäta den först! ;)
samt fjäderkrok, underlättar fjäderbyten så det blir hur lätt som helst!
Passar på att fråga, vet du vad bulten eller vad man ska kalla den som håller fast kopplingen har för storlek? Finns 38, 39 och 41mm på verktyget.
jag köpte 39mm funkade svin bra lätt värt pengarna :D
Vad har du för moppe? :)
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Skriv svar