Honda mt5 rätt förgasare

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Valdemar
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 mars 2014, 16:09

Honda mt5 rätt förgasare

Inlägg av Valdemar »

Ska beställa ett trimkit snart och jag har vet inte riktigt vad jag ska välja för förgasare. Setupen ska vara 70cc iaf men sen måste jag välja på 2 förgasare och nu undrar jag vilken som kan vara bäst. Min budget är väldigt låg så jag har inte råd med bättre förgasare.

Mikuni Kopia (24mm)
eller
Kehein (20mm)


Skriv gärna också varför jag ska välja den förgasaren då jag är väldigt moped intresserad :p
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Eller så köper du en begagnad dellorto eller liknande? :) En förgasare slits ju inte så du får ju inte sämre effekt + mycket billigare.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hampu skrev:En förgasare slits ju inte...
Jodå, precis som med allt annat slits åtskilliga delar i förgasare. Förvisso hinner det sällan bli ett problem på mopeder som inte rullar så många mil, jämfört med t.ex. bilar som många gånger går tio gånger så långt som mopeder innan det är dags för skrotning.
På mopeder brukar förgasarna snarare misshandlas ihjäl av okunniga "mekaniker", eller att dyra delar slarvas bort så det blir billigare att byta förgasare än att ersätta de försvunna delarna.

20mm är en rätt bra förgasarstorlek till MT5 70cc cylindrar som körs oportade med något vanligt MT trimrör. 24mm kan ge en aning mer effekt & toppfart, men är generellt sett onödigt stor och ger mer nackdelar på lägre varvtal än man vinner på topp.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:
Hampu skrev:En förgasare slits ju inte...
Jodå, precis som med allt annat slits åtskilliga delar i förgasare. Förvisso hinner det sällan bli ett problem på mopeder som inte rullar så många mil, jämfört med t.ex. bilar som många gånger går tio gånger så långt som mopeder innan det är dags för skrotning.
På mopeder brukar förgasarna snarare misshandlas ihjäl av okunniga "mekaniker", eller att dyra delar slarvas bort så det blir billigare att byta förgasare än att ersätta de försvunna delarna.
Jojo men om man säger såhär, skulle ju mycket hellre köpa en begagnad förgasare än t.ex. vev, cylinder osv.
Förgasare och avgassystem är nog det enda jag inte skulle betala nypris för under min kvarstående moppetid :roll:
Skriv svar