Neos går ojämt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Neos går ojämt

Inlägg av Rasges »

Tjena! Har en neos -01 med zx-r rör, malossi fly-clutch, röda kopplingsfjädrar, dragen v-ring, rosa tryckfjäder och 4,0 g vikter.

Och jag får inte variatorinställningarna rätt, först så accade den asbra men varvade som satan om man försökte maxxa den vilket berodde på att drivremmen var sliten. Så jag bytte drivremmen så nu så går den att maxxa mycket bättre men den e seg och slö i accet. Det läcker lite från mynningen, kan det bero på det? Kändes som att gick mkt bättre igår när jag satte på allt.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Rasges den 21 september 2014, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

börja med att fixa läckan. läcker moppen så blir den svagare.

sen tycker jag att du ska skippa tryckfjädern och ha original nu när du har en rem som greppar bra. sen är gula kopplingsfjädrar bättre till zx
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

RammeA skrev:börja med att fixa läckan. läcker moppen så blir den svagare.

sen tycker jag att du ska skippa tryckfjädern och ha original nu när du har en rem som greppar bra. sen är gula kopplingsfjädrar bättre till zx
Har ingen org tryckfjäder hemma tyvärr. Aa vet gula passar nog bättre, men om man har för hårda kopplingsfjädrar så borde väll inte accet bli sämre, det fördröjs väll bara?
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Slängde på orgtryckfjädern och den går väll lite bättre, men den går mycket bättre på kvällen när det e kallt ute, kopplingen greppar då bättre och den går bättre överlag. När det e mitt på dan och ganska varmt så slirar kopplingen o den e allmänt seg. Vad fan e felet? Den e ibland svårtstartad också, om den har stått ute i kyla t.ex

Mycket tacksam vid svar!
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Rasges skrev:Slängde på orgtryckfjädern och den går väll lite bättre, men den går mycket bättre på kvällen när det e kallt ute, kopplingen greppar då bättre och den går bättre överlag. När det e mitt på dan och ganska varmt så slirar kopplingen o den e allmänt seg. Vad fan e felet? Den e ibland svårtstartad också, om den har stått ute i kyla t.ex

Mycket tacksam vid svar!
Att den går bättre på kvällen kan va därför att det är lite svalare ute, då är mer syre i kuften
Så jag skulle tippa på att ditt nuvarande munstycke är någon storlek för stort

Samma sak på vintern:
När det är kallt så är mer syre i luften och då behövs mer soppa
Sommar: mindre syre mindre soppa :)

Ang variatorinställningarna:

Läste nyss att du bytte rem att den gick bra och kunde maxa den bättre med ny rem,
Tryckfjädern ska man endast byta vid remslir,
Slirar inte remmen nu så kan du låta den va
Slirar den så i med hårdare,

Men läste även att efter du bytte remmen så går den som sagt bra men dålig i starten?
Det tyder på att dina kopplingsfjädrar är för mjuka
Det är kopplingsfjädrarna som påverkar starten!

Lycka Till! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Variatorn kan jag inte ett skit om... Men att den är svårstartad är väl för att den behöver mer soppa när den är kall? Choka när den har stått ute i kylan! :D
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Arkstar skrev:
Rasges skrev:Slängde på orgtryckfjädern och den går väll lite bättre, men den går mycket bättre på kvällen när det e kallt ute, kopplingen greppar då bättre och den går bättre överlag. När det e mitt på dan och ganska varmt så slirar kopplingen o den e allmänt seg. Vad fan e felet? Den e ibland svårtstartad också, om den har stått ute i kyla t.ex

Mycket tacksam vid svar!
Att den går bättre på kvällen kan va därför att det är lite svalare ute, då är mer syre i kuften
Så jag skulle tippa på att ditt nuvarande munstycke är någon storlek för stort

Samma sak på vintern:
När det är kallt så är mer syre i luften och då behövs mer soppa
Sommar: mindre syre mindre soppa :)

Ang variatorinställningarna:

Läste nyss att du bytte rem att den gick bra och kunde maxa den bättre med ny rem,
Tryckfjädern ska man endast byta vid remslir,
Slirar inte remmen nu så kan du låta den va
Slirar den så i med hårdare,

Men läste även att efter du bytte remmen så går den som sagt bra men dålig i starten?
Det tyder på att dina kopplingsfjädrar är för mjuka
Det är kopplingsfjädrarna som påverkar starten!

Lycka Till! :)
Har malossis röda kopplingsfjädrar nu, hur hårda ska jag egentligen ha då? Ingen hyper setup direkt :roll: Aa vet inte om tryckfjädern e problemet men provade org om det skulle göra nån skillnad, för men den rosa gick den ju bra med den en dag, sen plötsligt skit så kunde lika gärna prova. Lättare att ställa in när man utgår från org liksom.

Får prova med mindre munstycke då eftersom jag redan provat på allt i variatorn i stort sätt.

Tack för svaren :)
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Revilz skrev:Variatorn kan jag inte ett skit om... Men att den är svårstartad är väl för att den behöver mer soppa när den är kall? Choka när den har stått ute i kylan! :D
Ja så e det ju, men jag använder den :?
Skriv svar