Nån som vet vad man kan prova om moppen inte vill starta?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Nån som vet vad man kan prova om moppen inte vill starta?

Inlägg av lorang10 »

Jag är inget proffs på moppar så jag vet inte vad jag ska leta efter om den inte vill starta. Den gick bra, och har gått bra ett ganska bra tag. Men jag råkade dra ut nån grön sladd från cdi boxen (satte tillbaka den efteråt) nu vill den inte starta längre. Jag bytte ut cdi boxen mot en ny. Men den vill fortfarande inte starta. Jag trodde då att det var nått fel på förgasaren, då bytte jag den mot en ny också, men fortfarande inget. Nån som har några idèer? Tacksam för svar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Börja med att kolla grunderna. Har du gnista?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

G-son skrev:Börja med att kolla grunderna. Har du gnista?
ja, gnistan på tändstiftet är bra, men jag köpte en ny för att vara säker på den med.
Jantte12
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 8 december 2013, 17:09

Inlägg av Jantte12 »

Prova ge den lite startgas, spruta in de vid insuget där luftburken sitter, har den gnista så borde de vara nå skit i förgasaren så den inte för nå bensin
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Har du provat att rulla igång den? :wink:
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Jantte12 skrev:Prova ge den lite startgas, spruta in de vid insuget där luftburken sitter, har den gnista så borde de vara nå skit i förgasaren så den inte för nå bensin
Har testat med startgas ett antal gånger, och rengjort förgasaren ett antal gånger med. Jag tog bort avgasröret och då tände den för en liten stund när jag kickade. Allt skit som var i avgasröret är borta men den vill ändå inte.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Magister543 skrev:Har du provat att rulla igång den? :wink:
Japp, bensinen rinner rakt igenom och ut i avgasröret.
Jantte12
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 8 december 2013, 17:09

Inlägg av Jantte12 »

om den inte tänder fast den får bensin så borde de vara nånting med tändningen eller kompet, har hänt för mej att motorn hade gnista och fick bensin men inte tillräckligt stark gnista och då var det cdin som va trasig så den inte gav rätt gnista såg nu att du redan bytt cdi och då har jag faktiskt ingen aning
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Jantte12 skrev:om den inte tänder fast den får bensin så borde de vara nånting med tändningen eller kompet, har hänt för mej att motorn hade gnista och fick bensin men inte tillräckligt stark gnista och då var det cdin som va trasig så den inte gav rätt gnista såg nu att du redan bytt cdi och då har jag faktiskt ingen aning
Tack, det hjälpte. Tydligen så var gnistan från den nya cdin dålig, men det kom en liten gnista, då bytte jag tillbaks och den startade. men den går väldigt dåligt. kan det vara något med kranen att vacumet gör så bensinen rinner in i fel slangar?
Skriv svar