Knogjärn på ramen, straff?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Knogjärn på ramen, straff?

Inlägg av Hampu »

Såg en bild på instagram med en redigt fin Honda Zoomer som hade ett knogjärn i ramen och undrar hur det skulle bli om man hade det i sverige?

Knogjärnet går ju under knivlagen och därmed skulle det ju räknas som att svetsa fast en kniv i ramen, men räknas det fortfarande som en kniv då?

Så skulle man åka fast och kunna få böter/fängelse för det?

Eftersom detta är ett väldigt annorlunda sätt att bryta mot lagen så skulle kanske Järnet60 behöva svara på det :lol:

Mopeden för er intresserade: http://i.imgur.com/QIG2som.png

Edit; självklart menar jag att man har mopeden på allmän plats :D
Senast redigerad av Hampu den 16 september 2014, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

det är en del av ramen så inget vapen längre.

kniv e ju lite osäkert då du kan skada dig på den...
vem fan e lennart?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

potog skrev:det är en del av ramen så inget vapen längre.

kniv e ju lite osäkert då du kan skada dig på den...
Jo men knogjärn går ju fortfarande under knivlagen så man tycker ju ändå att det borde vara samma sak? :o
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

"Knivlagen" är en gummilag som formulerats så den kan gälla för praktiskt taget alla föremål som kan fungera som improviserade vapen - texten lyder "knivar och andra farliga föremål".
Ett fastsvetsat knogjärn är (normalt sett) oanvändbart som vapen och lär därmed inte vara ett problem, en lösplockad cylinder kan däremot vara ett brott mot den lagen om du har för avsikt att slå den i skallen på någon. En bekant (med tidigare misshandelsdom) höll på att få nya problem med polisen vid en flygande besiktning bara för att han hade den löstagbara dragkroken från bilen liggande i bagagen, tydligen tyckte dom att den var användbar som vapen... Förmodligen till stor del på grund av hans tidigare historia, men det säger mycket om hur lagen KAN användas.

Allt hänger på sammanhanget, och vad poliserna väljer att tro att du har för avsikt med grejerna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Har även jag funderat lite över det där, men nog är det sant som G-son skriver.

Dessa användes förövrigt istället för stötdämpare på min gamla racehoj, skurna i plasma mest för att det var roligt för särskilt snyggt vet jag inte om det var. :)

Bild
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:"Knivlagen" är en gummilag som formulerats så den kan gälla för praktiskt taget alla föremål som kan fungera som improviserade vapen - texten lyder "knivar och andra farliga föremål".
Ett fastsvetsat knogjärn är (normalt sett) oanvändbart som vapen och lär därmed inte vara ett problem, en lösplockad cylinder kan däremot vara ett brott mot den lagen om du har för avsikt att slå den i skallen på någon. En bekant (med tidigare misshandelsdom) höll på att få nya problem med polisen vid en flygande besiktning bara för att han hade den löstagbara dragkroken från bilen liggande i bagagen, tydligen tyckte dom att den var användbar som vapen... Förmodligen till stor del på grund av hans tidigare historia, men det säger mycket om hur lagen KAN användas.

Allt hänger på sammanhanget, och vad poliserna väljer att tro att du har för avsikt med grejerna.
Jo, det beror ju helt på situationen när det gäller knivlagen.
Möter man en sur polis med en trimmad moped och knogjärn så tror jag inte han blir gladare för man har ett knogjärn i ramen precis :lol:

Kan ju säga att jag hade nog bara vågat ha knogjärn på en utställningsmoped eller race som Hilmersson :roll:
Skriv svar