Vad hjälper glykol?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Vad hjälper glykol?

Inlägg av Nixxen »

Vad hjälper glykol i kylaren?
Är det att vattnet inte fryser när moppen inte är igång (Under natten osv) eller är det när man kör med moppen?

(Har endast vatten i kylaren, och det börjar bli kallt ute på nätterna.)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jepp. Har du inget glykol alls spricker kylaren och motorn när det fryser.

Glykol förhindrar även att det rostar i kylkanalerna
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

*Hindrar att kylvätskan fryser (Huvudsakligen när moppen står avstängd - när den körs värmer motorn upp den men snackar vi riktig sibirisk vinter kan rent vatten säkert frysa även med motorn igång.)
*Motverkar att metalldelarna oxiderar
*Smörjer packboxen i vattenpumpen

Kortsiktigt är det givetvis bara frostskyddet man enkelt märker av att man behöver (eller snarare, när motorn har frusit sönder märker man att man hade behövt det), men i ett mer långsiktigt perspektiv så mår motorn bäst av att alltid använda glykol.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

G-son skrev:*Hindrar att kylvätskan fryser (Huvudsakligen när moppen står avstängd - när den körs värmer motorn upp den men snackar vi riktig sibirisk vinter kan rent vatten säkert frysa även med motorn igång.)
*Motverkar att metalldelarna oxiderar
*Smörjer packboxen i vattenpumpen

Kortsiktigt är det givetvis bara frostskyddet man enkelt märker av att man behöver (eller snarare, när motorn har frusit sönder märker man att man hade behövt det), men i ett mer långsiktigt perspektiv så mår motorn bäst av att alltid använda glykol.
Okej, hur mycket ska jag blanda i då?
Ifall vi säger att jag har en kylare full med vatten och ska ha i glykol. Hur mycket? :)
Åh Lilla Boone!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Nixxen skrev:
G-son skrev:*Hindrar att kylvätskan fryser (Huvudsakligen när moppen står avstängd - när den körs värmer motorn upp den men snackar vi riktig sibirisk vinter kan rent vatten säkert frysa även med motorn igång.)
*Motverkar att metalldelarna oxiderar
*Smörjer packboxen i vattenpumpen

Kortsiktigt är det givetvis bara frostskyddet man enkelt märker av att man behöver (eller snarare, när motorn har frusit sönder märker man att man hade behövt det), men i ett mer långsiktigt perspektiv så mår motorn bäst av att alltid använda glykol.
Okej, hur mycket ska jag blanda i då?
Ifall vi säger att jag har en kylare full med vatten och ska ha i glykol. Hur mycket? :)
50/50
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

50/50 är en enkel "standardblandning" som funkar i de flesta fallen. Man kan öka glykolmängden lite för att sänka fryspunkten ytterligare (men har man för mycket glykol höjs fryspunkten igen), eller så kan man spara lite på glykolen om man inte behöver så låg fryspunkt.

Bild
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:50/50 är en enkel "standardblandning" som funkar i de flesta fallen. Man kan öka glykolmängden lite för att sänka fryspunkten ytterligare (men har man för mycket glykol höjs fryspunkten igen), eller så kan man spara lite på glykolen om man inte behöver så låg fryspunkt.

Bild
Så runt 65% är det bästa för så låg fryspunkt som möjligt, påverkas inte något annat negativt ifall man tar så mycket glykol?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En aning högre kokpunkt, en aning lägre värmekapacitet, och en aning mindre pengar kvar i plånboken.

Förutom långt norrut har man i normala fall knappast någon nytta av mer glykol än 50/50, här nere i Småland har jag inte sett särskilt många grader under minus 20 på vintrarna. Och det krävs rätt speciella omständigheter för att få mig att plocka ut moppen ur garaget vid såna temperaturer - eller att ens få ut mig genom ytterdörren. 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar