Åkt fast, hur blir det?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Åkt fast, hur blir det?

Inlägg av Filip ericsson »

Tjena

jag åkte fast förra tisdagen på skolan när en civil polis kom fram till mig och dom tillkallade mc och så... Dom provkörde moppen och fick upp den i 77km, hon sa att dom hade fått in mycket klagomål om den här moppen och letat runt väldigt länge efter mig (efterlyst). Det som oroar mig mest är om jag kommer få uppskjutet kort till 21. :( Hade ingen regplåt, inga blinkers, ingen lampa fram, ingen mätare, cordnäven syndes på däcket, hade baklampa på men den tyckte dom väll var dålig eller nått.....
Spelade dum när dom frågade va som satt på och är det någon som har åkt dit med ungefär samma straff? :(
Rieju rrx
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Olovlig körning blir det ju eftersom den e trimmad, sen kommer det förmodligen bli massa böter om du inte hade skylt osv
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Rasges skrev:Olovlig körning blir det ju eftersom den e trimmad, sen kommer det förmodligen bli massa böter om du inte hade skylt osv
jo,har räknat lite på det och jag har kommit fram till typ 5000 men hellre mer böter än indraget till 21 :(
Rieju rrx
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Finns det överhuvudtaget någonting som tyder på att du skulle få indraget körkort tills du fyller 21, eller är det bara någonting du har fått för dig?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

CaToXXo skrev:Finns det överhuvudtaget någonting som tyder på att du skulle få indraget körkort tills du fyller 21, eller är det bara någonting du har fått för dig?
Nej, men tänkte när det är många som har klagat till polisen och så. Det är bara några kompisar som kanske tror de kan hända :?
Rieju rrx
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

6 till 24 månader indragen lämp. Och första gången brukar det oftast bli 6 månader.

Och Domen gäller från och med då domen fastställs. Så får du t.ex domen idag, så är det indraget i 6 månader från och med idag.

Så är du t.ex 15, kan du fortfarande få övningsköra vid 16.
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

mm är det om man åker dit när man kör trimmat och sen när man får tillbaka kortet och trimmar igen är det då man får till 21?
Rieju rrx
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

har dom sett dig köra? om dom inte har kan dom inte göra något om du inte va dum nog att säga att det var du, va alltid snäll mot snuten men du ska aldrig säga att det var du som körde, oavsett om dom har sett en med samma kläder som dig köra så kan dom inte göra något
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
Jack Bauer
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 april 2014, 22:18

Inlägg av Jack Bauer »

Min kompis åkte också fast (med 80cc) men trimmet spelar ingen roll när det gäller straffet.
Han hade inget regplåt eller blinkers, han fick 1500 spänn i böter och fick behålla kortet. Med lite tur så kanske du kan klara dig med några tusen i böter.
Men har dom sätt dig att köra? Annars kan dom inte fälla dig eftersom att dom inte kan veta att det var du(som personen ovanför mig sa), om du inte erkännde förstås.
Lycka till.
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Jag kan väll inte säga att jag har erkänt att de är jag som kört, vart ju så jävla paff när de kommer fram till mig och säger mitt namn :?
Rieju rrx
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 november 2011, 10:24

Inlägg av Heiska »

Jag skulle säga att ditt straff kommer bero på hur snälla dom är.
Första gången jag blev stoppad = 80 utanför en skola, inga lampor , inget körkort, ingen försäkring. Dom släppte mig utan någonting.
Andra gången= eu moppe utan skylt, trimmad, ingen backspegel, inget körkort , ingen försäkring, försök till smitning.
Dom sa att jag skulle få grova böter men fick bara 1500:-
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Heiska skrev:Jag skulle säga att ditt straff kommer bero på hur snälla dom är.
Första gången jag blev stoppad = 80 utanför en skola, inga lampor , inget körkort, ingen försäkring. Dom släppte mig utan någonting.
Andra gången= eu moppe utan skylt, trimmad, ingen backspegel, inget körkort , ingen försäkring, försök till smitning.
Dom sa att jag skulle få grova böter men fick bara 1500:-
oj jävlar så det kanske är rätt lugnt ändå? bästa skulle ju va om jag fick hög böter istället för indraget men men...
Rieju rrx
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

När jag åkte fast så fick jag böter på 1500 och uppskjutet i 4 mån

I ditt fall tror jag att du kommer få böter tanke på trim ,regplåt, inga blinkers, ingen lampa fram, ingen mätare, cordnäven syndes på däcket osv

och att du får uppskjutet 6 mån.
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Filip ericsson skrev:Jag kan väll inte säga att jag har erkänt att de är jag som kört, vart ju så jävla paff när de kommer fram till mig och säger mitt namn :?
Regskylt?
Dom antar ju att det är ägaren av mopeden som kör den,
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 238
Blev medlem: 3 november 2013, 17:08
Ort: köping

Inlägg av Filip ericsson »

Hampu skrev:
Filip ericsson skrev:Jag kan väll inte säga att jag har erkänt att de är jag som kört, vart ju så jävla paff när de kommer fram till mig och säger mitt namn :?
Regskylt?
Dom antar ju att det är ägaren av mopeden som kör den,
om du tittar högst upp så står det att jag kör utan och de är EU moppe så på nått jäkla sätt har dom ju fått fram mitt namn
Rieju rrx
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Filip ericsson skrev:
Hampu skrev:
Filip ericsson skrev:Jag kan väll inte säga att jag har erkänt att de är jag som kört, vart ju så jävla paff när de kommer fram till mig och säger mitt namn :?
Regskylt?
Dom antar ju att det är ägaren av mopeden som kör den,
om du tittar högst upp så står det att jag kör utan och de är EU moppe så på nått jäkla sätt har dom ju fått fram mitt namn
Ahaja, läste inlägget nå timmar innan jag skrev så glömde väl bort det :p

Dom kan ju ha ringt runt i området och frågat folket, men det känns ju lite överdrivet för en trimmad moped, hade du kört en cross på vägarna hade det inte förvånat mig :lol:
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Vart i Sverige bor du? :)
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Knatten123 skrev:Vart i Sverige bor du? :)
Offtopic antar jag men det står Köping
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Skriv svar