Variation smattrar efter dragen vring

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Variation smattrar efter dragen vring

Inlägg av Sammaboss »

Igår när jag hade precis dragit v ringen så åkte jag ut med den, han knappt ut på gatan innan det lät ett skärande ljud från variatorn så öppnade o kollade då var muttern lös, jag spärrade o drog åt en så hårt jag ba kunde, sen när jag körde så funka den finfint men det smattrade från variatorn.. Lät som nått metalliskt slog emot nåt typ, så jag kollade så att allt satt fast vilket det gjorde! Vad kan problemet vara? Man kan väll inte dra åt variatorn för hårt? Lät helt normalt innan jag drog v ringen..
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Sätt tillbaka allt som det ska vara.
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Hampu skrev:Sätt tillbaka allt som det ska vara.
La allt i ordning när jag tog av den så allt sitter som det ska :?
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

Remmen som kanske sitter i klämm? Fast det är ju ett metalliskt ljud..
vickewallin99
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 augusti 2014, 14:07

Inlägg av vickewallin99 »

du kan definitivt dra åt variatorn för hårt står i service boken hur hårt man ska dra den. och som du beskriver det tycker jag det låter som att du tagit bort något mer än bara v-ringen eller så är det kickdrevet som åker in emot variatorn när du kör. men rekomenderar att du i första han kollar så du inte råkat plockat bort något som ska vara där.
adamskur
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 9 februari 2014, 18:58

Inlägg av adamskur »

det kan vara startmotrordrevet som skrapar emot, det brukar den göra på min moppe om man inte sätter dit den orderntligt :D
mulle meck har lärt mig allt jag vet


fordon: sym orbit 1
jawa 210 trasig koppling
Tiggetigge
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mars 2013, 17:43
Ort: Hässelby

Inlägg av Tiggetigge »

Kolla att allt sitter rätt, posta en bild annars så kan vi avgöra om du inte är helt 100. :D
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kolla att inte kicken ligger på , drevet har en tendens att fastna så :)
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

emilnordman skrev:Kolla att inte kicken ligger på , drevet har en tendens att fastna så :)
Allt sitter rätt.

Men tänkte på typ samma sak som dig Emilnordman, för kicken kan man fingerkicka, den sitter så pass löst, är det saken i vartiatorkåpan på insidan där kicken är (fast på andra sidan) som är konsig?

hoppas ni fattar :wink:
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Åker kicken upp tillbaka efter att man har kickat? Och drar kolven runt när du kickar?

Om inte kolven drar runt så kan brickan under variatormuttern vara nött, dvs den stora brickan med spår i som kickdrevet ligger mot

Om kicken inte åker upp tillbaka är det kickfjädern som är slut, det finns mycket som kan va fel, enklast är att ta upp och kolla igen :)
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

emilnordman skrev:Åker kicken upp tillbaka efter att man har kickat? Och drar kolven runt när du kickar?

Om inte kolven drar runt så kan brickan under variatormuttern vara nött, dvs den stora brickan med spår i som kickdrevet ligger mot

Om kicken inte åker upp tillbaka är det kickfjädern som är slut, det finns mycket som kan va fel, enklast är att ta upp och kolla igen :)
Men orkar inte gå in till kolven haha.. kicken får man dra tillbaka själv till viss del :) men elstarten funkar o moppen går utmärkt annars, så det är väl inget allvarligt :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Sammaboss skrev:
emilnordman skrev:Åker kicken upp tillbaka efter att man har kickat? Och drar kolven runt när du kickar?

Om inte kolven drar runt så kan brickan under variatormuttern vara nött, dvs den stora brickan med spår i som kickdrevet ligger mot

Om kicken inte åker upp tillbaka är det kickfjädern som är slut, det finns mycket som kan va fel, enklast är att ta upp och kolla igen :)
Men orkar inte gå in till kolven haha.. kicken får man dra tillbaka själv till viss del :) men elstarten funkar o moppen går utmärkt annars, så det är väl inget allvarligt :)
Du hör ju ifall den går runt?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Sammaboss skrev:Men orkar inte gå in till kolven haha.. kicken får man dra tillbaka själv till viss del :) men elstarten funkar o moppen går utmärkt annars, så det är väl inget allvarligt :)
Du måste bara ta upp variatorkåpan för att komma åt kicken, det är ca 10skruvar som ska skruvas upp, o de går fort att kolla, man ser enkelt om nåt e fel :)
Användarens profilbild
Sammaboss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 9 november 2013, 18:52
Ort: Västerås

Inlägg av Sammaboss »

emilnordman skrev:
Sammaboss skrev:Men orkar inte gå in till kolven haha.. kicken får man dra tillbaka själv till viss del :) men elstarten funkar o moppen går utmärkt annars, så det är väl inget allvarligt :)
Du måste bara ta upp variatorkåpan för att komma åt kicken, det är ca 10skruvar som ska skruvas upp, o de går fort att kolla, man ser enkelt om nåt e fel :)
Jag vet har ju bytt vikter o dragit v ringen ;)
Skriv svar