Mellanvarvig setup speedfight 3

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Mellanvarvig setup speedfight 3

Inlägg av macke15 »

Tjena! Söker en mellanvarvig setup för att ta mig fram och tillbaka till gymnasiet. Vill att detta skall gå snabbt och skönt så tips på framförallt rör kanske blir cylinder senare. 75-85 KM/H skulle jag nog kunna tänka mig realistiskt!?

Tack på förhand
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Stage6 pro Replica
Polini sport 70cx
Dellorto 19/21mm
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
tompan__
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 juni 2014, 22:14
Ort: Jkpg

Inlägg av tompan__ »

Tjena skaffade själv nyss ett tecnigas next r
Blev mycket bättre axx och gick en del snabbare.
Nu går den nog i 75-80 och gött axx
Bild
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

tompan__ skrev:Tjena skaffade själv nyss ett tecnigas next r
Blev mycket bättre axx och gick en del snabbare.
Nu går den nog i 75-80 och gött axx
Har dy bytt något annat än röret? Själv har jag gianelli rör och 17,5 mm förgasare men den går i 70. Borde jag byta rör till något mer högvarvigt/mellanvarvigt eller skall jag satsa på 70cc direkt?'

Edit: Kan tilläga att jag inte ärsjukt duktig på att mecka och inte har särskilt mycket tid åt just det nu för tillfället. Skulle den gå bättre vid rörbyte tror ni?
Användarens profilbild
tompan__
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 juni 2014, 22:14
Ort: Jkpg

Inlägg av tompan__ »

Röret jag har är lågvarvigt men kommer upp i ca 75-80 i vilket fall dessutom med fel munstycke.Kan kanske vara v-brickan som gör att du inte kommer upp högre för med mitt gamla orginalrör med svetsad blindtarm kom jag upp i samma fart som dig.Antingen är det väl v-brickan eller så är den cdi strypt.
[spoiler]Tjena,
Tycker det finns onödigt många trådar med folk som undrar var bricakn ligger eller hur man ska göra elelr ur det ser ut. Så jag beslöt mig på att göra en tråd nu till alla som undrar.

1. Börja med att dra av variatorkåpan, dra fram en hylsnyckel elelr vanlig nyckel en 8 ska det vara.
Börja skruva av alla skruvar sedan kan du lyfta bort kåpan.

2. Nu kommer du se 2 stora "mojänger" den till vänster är klockan som gör att motorn driver bakhjulet.
Den till vänster är variatorn.

3. Nu till det stora "målet" variatormutternnu ska du fixa fram en tyckborr eller mutterdragare kolla med polarnas farser elelr granner om någon har, Vissa säger att det går att köra med en hylsnyckel och spärra variatorn. Men då är det risk att göra sönder någon kugg elelr slita sönder muttern och då är det KÖRTtounge

4.Nu ska du ha fått av muttern och då plockar du först av "kugghjulet".
Sen tar du avremmen sen lyfter du av själva variatorn.
Nu ska du vända på variatorn och får syn på 3 st skruvar ta av dom med en 8 dom med.

5. Nu tar du av brickan där skruvorna satt sen brickan efter det är den du ska ta bort det är det som är PEUGOET´S. Detär lätt att känna igen den på äldre modeller då det brukar stå 6.2 kan hända det gör på vissa nya modeller med.

7.Nu kan du passa på kolla dina vikter. Kolla så dom inte är slitna och kantiga. Om dom är det åker du och köper nya vikter för runt 100:- ska dom ligga på.

8. Nu har du tagit bort strypningen och bytt till nya vikter nu kan du kolla så den inte är gammal äcklig olja gör det isåfall det mesta och sen smörjer med lite ny olja.

9. Nu är det bara att skruva på sista brickan på variatorn. Sätt in variatorn.
Dra på remmen, Lägg på "kugghjulet".

10.Nu ska du dra åt muttern igen ordentligt. Så den inte flyger av, Men ta det försiktigt det sista du vill är att du ska slita ner mutten och få ett helvete att köpa nya vevaxel sen sitta och svetsa och försöka kanacka av skiten.

11. Till sist dra på kåpan så du inte får något stenskott när du ksa provköra.
Nu ska din moppe gå i 60-65 om du har tur. Kom ihåg att dra strypningen bara ger bättre toppfart med blir sämre axx + lite slöare i uppförsbackar.

Hoppas det gjorde någon nytta //P0JKEN[/spoiler]
Där har du en guide hur du tar bort brickan du kan även behöva tänka på att köpa verktyg ifall du inte har mutterdragare.
Kolla även luftburken kan finnas nån skorsten eller annat.
70cc känns lite onödigt på en sådan här moppe.Har allt original på moppen förutom rör och eventuelllt v-bricka och den toppar mellan 75-80 enligt mätaren
//Tom
Bild
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

V brickan är av sedan länge. Dock är den cdi strypt tyvärr. Och det finns inga ostrypta (vad jag har hittat) på marknaden så för att lösa det behöver man byta ut hela tändnigssystemmet. Vilket inte känns lika kul.Om jag pressar moppen riktigt mycket kommer jag upp i 80 på mätaren med lite medvind. Dock känns det som att motorn låter så in i helvete och det är la cdi strypningen som fuckar upp där
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

macke15 skrev:V brickan är av sedan länge. Dock är den cdi strypt tyvärr. Och det finns inga ostrypta (vad jag har hittat) på marknaden så för att lösa det behöver man byta ut hela tändnigssystemmet. Vilket inte känns lika kul.Om jag pressar moppen riktigt mycket kommer jag upp i 80 på mätaren med lite medvind. Dock känns det som att motorn låter så in i helvete och det är la cdi strypningen som fuckar upp där
Du får tänka på att glädjemätare kan vara upp till 10km/h fel. En kompis var skit stolt för hans moped gick i 65 med bara dragen vring. Visade sig sen att när jag låg bakom honom med gps så låg han i 55 typ.
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

HaZ skrev:
macke15 skrev:V brickan är av sedan länge. Dock är den cdi strypt tyvärr. Och det finns inga ostrypta (vad jag har hittat) på marknaden så för att lösa det behöver man byta ut hela tändnigssystemmet. Vilket inte känns lika kul.Om jag pressar moppen riktigt mycket kommer jag upp i 80 på mätaren med lite medvind. Dock känns det som att motorn låter så in i helvete och det är la cdi strypningen som fuckar upp där
Du får tänka på att glädjemätare kan vara upp till 10km/h fel. En kompis var skit stolt för hans moped gick i 65 med bara dragen vring. Visade sig sen att när jag låg bakom honom med gps så låg han i 55 typ.
Ah jojo det vet jag. Därför jag skrev att det stod på mätaren och inget annat. Har dock kört med gps och fick då se att den gick hyffsat lika med mätaren med det är irrelevant. Skall jag satsa på att byta rör till att börja med?
Användarens profilbild
tompan__
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 juni 2014, 22:14
Ort: Jkpg

Inlägg av tompan__ »

rekommenderar verkligen technigas next r
Bild
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

tompan__ skrev:rekommenderar verkligen technigas next r
Vilken moped har du?
Användarens profilbild
tompan__
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 30 juni 2014, 22:14
Ort: Jkpg

Inlägg av tompan__ »

speedfight 3 med dragen v-bricka och dr.pulley vikter och röret då med ;)
Bild
Skriv svar