Trasig vajer till bakbromsen!

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Trasig vajer till bakbromsen!

Inlägg av Hampu »

Nu när jag ÄNTLIGEN hade fått mopeden att gå bra så körde jag bakhjul i några minuter och helt plötsligt kände jag att vajern gick av.
Gissar att jag ska köpa en ny vajer? Eller kan man ta av en liten bit av vajern där den blir fin och fästa en ny nippel?
Bild
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Fixa biltemas reparationskit och använd en ny "nippel". Jag gjorde så med min kopplingsvajer, funkar utmärkt :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Revilz skrev:Fixa biltemas reparationskit och använd en ny "nippel". Jag gjorde så med min kopplingsvajer, funkar utmärkt :)
Kan tyvärr inte köpa något från biltema, finns det möjligtvis på Jula kanske?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En bromsvajer belastas mycket hårdare än en kopplingsvajer, och att bromsarna är pålitliga är mycket viktigare. Det KAN gå få ihop det med en ny nippel, men jag tycker inte det är värt risken. Byt hela vajern.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:En bromsvajer belastas mycket hårdare än en kopplingsvajer, och att bromsarna är pålitliga är mycket viktigare. Det KAN gå få ihop det med en ny nippel, men jag tycker inte det är värt risken. Byt hela vajern.
Precis det jag tänkte, min broms tar skitdåligt så drar ju hårt som satan :roll:
Du kan inte ''guida'' mig till hur man ska byta ut den? Verkligen inte gjort något likt detta, bara mekat motorn i mina moppedagar :lol:

Är det bara detta jag behöver beställa?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=15694
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det ser ut att vara det som behövs. Även om TNT inte direkt skriker kvalité...

Har du dålig bromsverkan kan det vara läge att följa denna trumbromsguiden jag skrev för några evigheter sedan. På dåligt underhållna bromsar kan det göra underverk.
http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... -oeversyn/
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:Det ser ut att vara det som behövs. Även om TNT inte direkt skriker kvalité...

Har du dålig bromsverkan kan det vara läge att följa denna trumbromsguiden jag skrev för några evigheter sedan. På dåligt underhållna bromsar kan det göra underverk.
http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... -oeversyn/
Vet att TNT är dålig kvalité och ett märke jag brukar hålla mig ifrån men det var det enda jag hittade :lol:

Jo, du har länkat den guiden till mig innan jag lärde mig köra bakhjul och jag var alldeles för lat för att fixa bromsen och nu tycker jag det är ganska skönt med en broms som inte nyper hårt! 8)

Lär dock fixa bromsen nu i vinter när man blir lite meksugen :oops:
Skriv svar