Hur vet jag om jag äger en 2 eller 4-taktare

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Hur vet jag om jag äger en 2 eller 4-taktare

Inlägg av ockelbo »

Tja köpt en ny liten mopedis och lär köpa ny olja med tanke på att det är slut, det är en enskild tank med olja som tyder på att det är en 4-takt?

Nå sätt jag kan göra så jag blir säker?

De är en cityhopper 50cc 2005
Användarens profilbild
GLXY
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 augusti 2014, 14:20
Ort: Haparanda

Inlägg av GLXY »

2-taktarens enda rörliga delar i "cylinderhuset" är kolven, vevstaken och vevpartiet. 4-taktaren har däremot kamaxlar transmission för kanaxlarna, vantiler och massa annat skit. Detta gör att det blir mindre rörlig vikt och mindre friktion.

2-taktaren har sina portar i cylinderväggarna och i vevhuset, 4-taktaren har sina portar i toppen.

2-taktarens insug styrs av kolven/reedventil/slidmatning medans fyrtaktaren styr sin med ventiler.

2-taktarens avgasport styrs av kolven, 4-taktarens styrs av avgasventilen/erna

2-taktaren tänder varje varv pga att den gör sin gasväxling i ett halvt varv ungefär, 4-taktaren måste ha ett helt varv för sin gasväxling vilket gör att den endast kan tända var annat.

2-taktaren har i regel sämre verkningsgrad då mycket bensin går ut egenom avgasporten vid gasväxling, 4-taktaren har inte lika stort problem med detta då avgas och insugningsventilen är öppna tillsammans mycket kort

Taget från Google
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Så att det är en enskild oljetank har ingen betydelse?
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Titta på avgasröret, en 4taktare har oftast ett "rakt" rör medans 2taktare har en så kallad expansionskammare (en buckla eller vad man nu ska kalla det i början av kröken). Jag antar att du frågade om du har en 2takt eller 4takt...? :)
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Min är bara ett rakt rör som är lite tjock med en böj i slutet mot motorn, sen är det en typ plåt rund den, som skydd.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Efter lite research kan jag konstatera du har en 2-taktare.

Den tycks som många 2-takts kineser inte ha någon riktig krök utan endast ett bockat rör med en innerdiameter på runt 5-6cm villket jag alltid funderat på om ens är effektivt.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Fan då trodde jag hade en bränslesnål moppe
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

Fyrtaktare har ingen enskild oljebehållare som tvåtaktare har. Tvåtaktare blandar sin olja i bränslet genom premix eller oljepump. så du har en tvåtaktare.
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Kan man hälla en olja som vi har till skotran det står snowmobile 2-stroke.
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 december 2013, 14:34
Ort: Malmö

Inlägg av Roxx_Oggster »

4-takt låter mörkt och 2-takt låter ljust
Skriv svar