2-taktarens enda rörliga delar i "cylinderhuset" är kolven, vevstaken och vevpartiet. 4-taktaren har däremot kamaxlar transmission för kanaxlarna, vantiler och massa annat skit. Detta gör att det blir mindre rörlig vikt och mindre friktion.
2-taktaren har sina portar i cylinderväggarna och i vevhuset, 4-taktaren har sina portar i toppen.
2-taktarens insug styrs av kolven/reedventil/slidmatning medans fyrtaktaren styr sin med ventiler.
2-taktarens avgasport styrs av kolven, 4-taktarens styrs av avgasventilen/erna
2-taktaren tänder varje varv pga att den gör sin gasväxling i ett halvt varv ungefär, 4-taktaren måste ha ett helt varv för sin gasväxling vilket gör att den endast kan tända var annat.
2-taktaren har i regel sämre verkningsgrad då mycket bensin går ut egenom avgasporten vid gasväxling, 4-taktaren har inte lika stort problem med detta då avgas och insugningsventilen är öppna tillsammans mycket kort
Titta på avgasröret, en 4taktare har oftast ett "rakt" rör medans 2taktare har en så kallad expansionskammare (en buckla eller vad man nu ska kalla det i början av kröken). Jag antar att du frågade om du har en 2takt eller 4takt...?
Efter lite research kan jag konstatera du har en 2-taktare.
Den tycks som många 2-takts kineser inte ha någon riktig krök utan endast ett bockat rör med en innerdiameter på runt 5-6cm villket jag alltid funderat på om ens är effektivt.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Fyrtaktare har ingen enskild oljebehållare som tvåtaktare har. Tvåtaktare blandar sin olja i bränslet genom premix eller oljepump. så du har en tvåtaktare.