Byte vev parti. Vilken vev är bäst?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

teast97
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 maj 2014, 22:43

Byte vev parti. Vilken vev är bäst?

Inlägg av teast97 »

Hej. Har nu tänk och byta vev parti för att vara på den säkra sidan för har uppgraderat min setup ytterligare. Hade också tänkt byta packboxar och ramlager.

Setup:
Moped: Derbi Senda extreme 06 D50B0 Motor
Avgassystem: Turbokit HQ
Cylinderkit: 80cc Airsal
Förgasare: 24mm PWK Storlek 120-Huvudmunstycke
Insug: Malossi insugskit + gummi
Membran: Malossi vl16
Vevparti: Orginal 40mm
Luftfilter: RQ Racing
Tändstift: Race Stift
Tändning: Orginal Ducati
Drevning: 13/14/15 : 53

Tror nästan att jag har haft tur att inget har rasat än :O
Så min fråga till er är vilken vev ni kan rekommendera till min setup??
Ska jag fortsätta köra med 40mm eller ska jag byta upp mig till 45mm slaglängd och sätta dit en cylinder spacer eller vad skulle ni rekommendera.
Det skulle också vara bra om ni rekommenderade några bra Ramlager och packboxar.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Airsal gör en vev till sitt 80 cc cyllekit.

Men rekommenderar doppler 18k varv 40 mm
CPI SM
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Antagligen kommer många gå emot mig nu, men jag tycker inte du ska byta vev ännu, orginalveven är underskattad på Piaggios motorer, eller egentligen på alla, den klarar mer än vad folk tror.

känner en kompis som kör med en Portad 70cc, 21mm, och voca rör, han har pressat skiten ur den i flera månader nu, håller minst lika bra, och finns inget somhelst glapp uppochner,

Tänker du porta och skaffa värre rör skulle du behöva byta Vevparti och lager.

Den veven jag rekomenderar är Doppler Endurance, hade den på min D50B0 motor, då körde jag med Stage6 80cc, och 28mm och lite andra grejer, hållde hur fint somhelst, med Stage6/SKF lager.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Så länge man kör på bra olja (och då inte Biltema) så håller vevpartierna bättre och längre.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Rexxy skrev:Så länge man kör på bra olja (och då inte Biltema) så håller vevpartierna bättre och längre.
Vilken olja rekommenderar du?
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

...och glöm inte, bra luftfilter. Öppna filter är egentligen riktigt dåliga eftersom omkringflygande skit och vatten stänker rakt på dom hela tiden. Som jämförelse är originalluftburken ganska perfekt (bortsett från att den inte är avsedd för massor av effekt) - luftfiltret sitter helt skyddat från stänk, och luften sugs in uppe under sadeln där man normalt sett inte får in någon nämnvärd mängd oönskade grejer med luften.
Något att inspireras av när man ska ordna filter som passar för mycket effekt...

Och så ska skumgummifilter alltid vara oljade. Det är ganska stora hål genom skumgummit, så mycket skräp kan passera rakt igenom det - om det inte är småklibbigt av olja så allt sånt fastnar. Korrekt inoljade kan det vara de bästa luftfiltren som finns, men misskötta kan dom vara sämst...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar