Plana topp å jacka kolv ??

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Plana topp å jacka kolv ??

Inlägg av fruktigkaka »

Kan man plana toppen på ett topplock som inte har tändstiftet rakt i sig utan att tändstiftet går in snett i toppen ? Vad ger det för effekt ? Ger det nån effekt alls att Jacka kolven på en nyare moppe (speedfight2) tack för svar :3
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Plana: tror jag funkar
Jacka kolven: Najjj porta i stället, om jag har rätt för mig :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Moppemotorer var under många år strypta bl.a. genom att sänka kompressionen, på dom motorerna får man en hyfsad förbättring av styrkan genom att plana toppen.
Den "nya generationen" moppemotorer som kom under senare delen av 90-talet (Derbi EBE, AM5/6 o.s.v.) har hyfsat bra kompression redan från fabrik, så man kan inte höja kompressionen särskilt mycket på dom och därmed vinner man mycket mindre effekt på att göra det.
Kort sagt: det är värt arbetet på äldre mopeder, men på moderna mopeder är det normalt sett inte lönt att lägga jobb på.

Kolvjack används i två betydelser, dels att förlänga insugets öppettid på motorer med kolvstyrt insug, och dels att förlänga spol/avgasportarnas öppettid. Moderna motorer har inte kolvstyrt insug så den varianten är bara att glömma.
Den andra varianten fungerar, och har fördelen att man kan återställa till original genom att bara byta kolv, man förstör inte cylindern som man kan göra om man portar fel. Nackdelen är förstås att en seriös portning fungerar bättre.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar