Tips på förgasarinställningar?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Tips på förgasarinställningar?

Inlägg av SebastianB »

Hej, håller på med förgasarinställningar och sådant men får den f*n inte att gå bra. Har testat med dessa inställningar;
-Clipset näst högst upp, 105 munstycke, luftskruv testad från 1,5-3 varv ut. Gick knappt på låga varv och dog så fort man drog över 1/4 gas.
-Clipset näst högst upp, 95 munstycke, luftskruv testad från 1,5-3 varv ut.
Gick någorlunda okej till 1/4 gaspådrag, sen dog (Bööööööö, så lät det)
-Clips högst upp, full choke (annars går den ej) 90 munstycke, luftskruv runt 2 varv ut. Gick ganska ok på låga varv och om jag höll under 2/4 gas varvade den ut och kom till 3ans växel men sen orkar den inte mer.

Snälla hjälp mig haha :'(
Är det verkligen huvudmunstycket jag ska justera, uppskattar hjälp och svar från folk som vet vad dom talar om! (No offense :P )

( http://www.moped-delar.se/Guider/Carbsetup/Bild04.jpg )
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Sorry, glömde skriva setup:

50cc
Urpluggat original
19mm förgasare
12/53
Insug
Membran
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Har gått efter den guiden, men lyckas fortfarande inte få det och funka. Så hade varit väldigt bussigt om någon kunde ge mig lite snabba tips :D
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Nålen på mitten, skruvarna 1,5 varv ut och ett rimligt huvudmunstycke.

Börja med att testa dig fram till det bästa huvudmunstycket.
Sedan nålen (halvgas)
Sedan luftskruven.
Sist tomgångsskruven :)

När du kommit fram till ett bra huvudmunstycke så kan du ta ett som är för stort så att den bluddrar när det är huvudmunstycket som jobbar, vilket gör att det inte blir huvudmunstycket som jobbar när du ställer in nålen, skulle detta hända får du ju samma resultat efter varje testkörning.
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Sorry för dubbelpost! (ändrad)
Senast redigerad av SebastianB den 1 september 2014, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Hampu skrev:Nålen på mitten, skruvarna 1,5 varv ut och ett rimligt huvudmunstycke.

Börja med att testa dig fram till det bästa huvudmunstycket.
Sedan nålen (halvgas)
Sedan luftskruven.
Sist tomgångsskruven :)

När du kommit fram till ett bra huvudmunstycke så kan du ta ett som är för stort så att den bluddrar när det är huvudmunstycket som jobbar, vilket gör att det inte blir huvudmunstycket som jobbar när du ställer in nålen, skulle detta hända får du ju samma resultat efter varje testkörning.
Har 4 lägen på min nål, och på det näst högst upp blöddra den? Vad ska jag göra tycker du?
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

SebastianB skrev:
Hampu skrev:Nålen på mitten, skruvarna 1,5 varv ut och ett rimligt huvudmunstycke.

Börja med att testa dig fram till det bästa huvudmunstycket.
Sedan nålen (halvgas)
Sedan luftskruven.
Sist tomgångsskruven :)

När du kommit fram till ett bra huvudmunstycke så kan du ta ett som är för stort så att den bluddrar när det är huvudmunstycket som jobbar, vilket gör att det inte blir huvudmunstycket som jobbar när du ställer in nålen, skulle detta hända får du ju samma resultat efter varje testkörning.
Har 4 lägen på min nål, och på det näst högst upp blöddra den? Vad ska jag göra tycker du?
Gå ner ett snäpp..?
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Hampu skrev:
SebastianB skrev:
Hampu skrev:Nålen på mitten, skruvarna 1,5 varv ut och ett rimligt huvudmunstycke.

Börja med att testa dig fram till det bästa huvudmunstycket.
Sedan nålen (halvgas)
Sedan luftskruven.
Sist tomgångsskruven :)

När du kommit fram till ett bra huvudmunstycke så kan du ta ett som är för stort så att den bluddrar när det är huvudmunstycket som jobbar, vilket gör att det inte blir huvudmunstycket som jobbar när du ställer in nålen, skulle detta hända får du ju samma resultat efter varje testkörning.
Har 4 lägen på min nål, och på det näst högst upp blöddra den? Vad ska jag göra tycker du?
Gå ner ett snäpp..?
Om man går ner ett snäpp får den ännu MER bensin :D Går man upp får man mindre, och det har jag gjort. Men då var jag tvungen att köra med full choke.
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

SebastianB skrev:
Hampu skrev:
SebastianB skrev: Har 4 lägen på min nål, och på det näst högst upp blöddra den? Vad ska jag göra tycker du?
Gå ner ett snäpp..?
Om man går ner ett snäpp får den ännu MER bensin :D Går man upp får man mindre, och det har jag gjort. Men då var jag tvungen att köra med full choke.
Sänker du nålen ett snäpp får du ju mindre bensin...
Sen orkar jag inte lägga mig i denna skit mer.
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 29 september 2013, 10:53

Inlägg av SebastianB »

Hampu skrev:
SebastianB skrev:
Hampu skrev:Gå ner ett snäpp..?
Om man går ner ett snäpp får den ännu MER bensin :D Går man upp får man mindre, och det har jag gjort. Men då var jag tvungen att köra med full choke.
Sänker du nålen ett snäpp får du ju mindre bensin...
Sen orkar jag inte lägga mig i denna skit mer.
Ja, precis. Det är ju det jag skriver! När jag skrev menade jag att clipset går upp ett snäpp, mitt fel för jag inte skrev det då. Clips upp/nålen ner mindre bensin. Förstår inte vad du gnäller för dock? Alla har varit nybörjare och gjort misstag. Tack ändå, för "hjälpen"
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

SebastianB skrev:
Hampu skrev:
SebastianB skrev: Om man går ner ett snäpp får den ännu MER bensin :D Går man upp får man mindre, och det har jag gjort. Men då var jag tvungen att köra med full choke.
Sänker du nålen ett snäpp får du ju mindre bensin...
Sen orkar jag inte lägga mig i denna skit mer.
Ja, precis. Det är ju det jag skriver! När jag skrev menade jag att clipset går upp ett snäpp, mitt fel för jag inte skrev det då. Clips upp/nålen ner mindre bensin. Förstår inte vad du gnäller för dock? Alla har varit nybörjare och gjort misstag. Tack ändå, för "hjälpen"
Jadu, svårt att hjälpa till när det kommer till förgasarinställningar när jag inte har någon aning om vad för ändringar du har gjort och vad du har kommit fram till.
Ta hjälp utav de olika förgasarinställningsguiderna som finns så lär du ju komma fram till ett bra resultat förr eller senare. Allt handlar om att DU måste testa dig fram.
Användarens profilbild
Rasges
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 18 april 2014, 23:45

Inlägg av Rasges »

Gå tillbaks till original inställningarna och försök att ställa in utifrån det
Skriv svar