Nu har jag verkligen blivit sugen på moderna moppar! Så jag bytte bort en veteranmoped emot denna pärla! En Beta RR50 SM! Halvslitet skick, som vanligt. Men inget som inte går att fixa. Den var dock i sämre skick än vad jag trodde, men allt går att fixa!
Tanken var att köra fort med 50cc, med original Rk6 motorn och cylindern. Men efter en undersökning visade sig motorns vevparti var slut. Ramlagerglapp och vevstaksglapp. Och ni alla vet hur dyrt det är att fixa delar till Rk6 motorn... SÅ, till plan B. Jag hänger i en AM6 motor istället, och håller mig på 50cc. Har en trevlig 50cc cylinder i hyllorna som ska få lite massage!
Bilder på hur den ser/såg ut!
Setup;
Block: Minarelli AM6 - portad och filad av Rexxy
Vev: Original vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: SKF C3
Koppling: Original med extrabrickor
Tändning: Ducati
Cylinder: Motorforce 50cc 7T cylinder i gjutjärn - Tuned By Rexxy
Topplock Original AM6 topplock med omsvarvat förbränningsrum.
Förgasare: 21mm Dellorto
Insug:Hemmabyggd anpassat till 21mm
Reeds: D50BO
Rör: Tecnigas Enox
Drev: Anpassad för maximal toppfart
Luftfilter: Biltemas Fiddyfilter.
Update 3 Maj 2015
Yepp, äntligen en update! Parmakitsendan och brukssendan har prioriterats före Betan, men nu är dem klara. Så Betan får sitt lilla nu
Som jag skrev på tidigare updates så blev det problem med vad för avgasrör jag skulle använda. Crosspipan blev för krånglig att bygga om och originalröret till Betan är ju låååångt ifrån optimalt!
Det jag allra mest vill ha, var ett Tecnigas Enox-rör. För det presterade sjukt bra på min Senda! Så... Efter lite sålda grejer fick jag råd att beställa hem ett avgasrör, nämligen Tecnigas! Så nu ska vi få bra snurr på Betan!
En annan utseendesak som störde mig rejält på, var framlyktan. Betans lykta är inte snygg.. Samt att jag saknade lampsockeln som håller i lampan. Så jag har varit tvungen att strippa fast en H4-lampa, vilket jag ogillade totalt.
Nu i helgen som var, så var det Arosmarknaden i Västerås. Så fyndade jag mig faktiskt en Derbi/Gileralykta. Av den äldre modellen, som jag personligen tycker är snyggast!
100kr gav jag för den, med ett par extrablinkers.
Såhär såg Betalyktan ut original:
Och såhär efter byte.
Och nu, till det tråkigaste. Förgasarinställningar!! Fortsättnings följer.
Update 24 Februari 2015
Såg nu att det var läääänge sen jag gjorde update här!
Det jag gjort nu - monterat på avgasrör! Crosspipan jag tänkt använda slopar jag helt, det blev för krångligt att bygga om det. Så jag kommer faktiskt prova med originalpipan till Betamotor! Det får bära eller brista! Får se om jag köper en trimpipa eller bygger en själv.
Hojen är även startad, så snart är det bara förgasarinställningarna kvar.
Sen måste jag även köpa en voltreg, för denna verkar inte fungera. Lamporna lyser som fan på tomgång... Varvar jag upp skulle dom blåsa direkt.
Update 2:a november 2014
Ja, nu går det segt. Orken och inspirationen brukar slå mig negativt nu när det börjar bli mörkt och kallt ute. Jag blir helt enkelt lat!
Dock gick jag ut idag och fixade lite på Betan! Cylindern har legat färdigportad i c:a 2 veckor, och allt som behövdes var att skruva fast den....!
Vilket jag gjorde idag!
När cylindern var på blev jag nyfiken och se om jag kunde få igång motorn. Då utan avgasrör. Den var lite tjurig, gav bara puffar. Ökar förtändningen lite, vilket jag då inte kunde. Då jag inte filat tändplattan så mycket. Så det blev att dra bort den och fila lite till!
Montering igen, lite startgas och en massa kickande. Det lät bättre! Till slut, bolmade skiten igång!
En jävla massa rök från avgasmynningen efter all olja i vevhuset, men den gick igång.
Förgasaren började dock läcka som fan - har problem med att flottörkoppen inte håller tätt mot förgasarhuset. Ska förmodligen beställa ny kopp och packning inom en snar framtid.
Märkte även en por i svetsfogen på insuget som läckte, så det måste jag svetsa igen!
När man kollar såhär, ser det inte mycket ut. Men det är en hel del tankeverksamhet och tid nedlagt i det!
Spolportarna är helt okej original på cylindern, så dom är i princip orörda, bara fixade i taket så dom öppnar samtidigt med sin respektive på andra sidan. Samt att dom två längst bak blev lite omvinklade likt R/T 70cc har på sin cylindern.
Avgasporten är rejält höjd, och lite breddad!
Här har vi en crosspipa som jag har haft liggandes. Har ingen aning om vartifrån den kommer, men den moddar vi på Betan! Ska bli intressant att se hur dåligt den kommer gå.
(optimisten själv)
Sen liten bild på när jag filade lite mer på tändplattan.
Update 5:e oktober 2014
Gårdagens update!
Filade till en 2mm spacer, som var exakt 2,03mm tjock. Och höjden blev nu perfekt! Kolven vänder precis kant i kant med cylindern, samt att den vänder kant i kant med nedre delen av portarna? Utan att jag ens har rört portarna.. Betyder att halva portarna var stängda original.
Fick även en klämspalt på 0.65mm, vilket duger. Men jag vill hellre lägga mig på 0.5mm, så vi får se om jag orkar plana bort 0.15mm på spacern.
Sen monterade jag även på bromspumpen jag köpte av Hilmersson, som kommer ifrån en Derbi Senda. Och där fick jag tryck direkt! Så det var något fel på den andra pumpen. Dock fick jag ett annat problem, den tar jävligt långt in? På min Senda tar den direkt.
Ska plocka ner bromsoket och smörja upp kolvarna, och sen byta till en annan slang som jag bör ha liggandes. Och sen lufta bakvägen med en spruta!
Vad annars tror ni det kan vara?
Sen fixade jag även förbränningsrummet i toppen. Så nu ligger klämspalten på 44% av arean!
Update 4:e oktober 2014
Cylindern och toppen svarvade, så nu sticker kolven upp c:a 2mm över cylindern. Det fixas med en spacer på 2mm under cylindern, och whips. 133 grader spolduration utan att ens ha rört portarna!
Avgasporten ska ökas till rätt så hög duration, funderar på 196-198. För 50cc ska varvas lite! Cylindern kommer väl landa i midrace eller hyperklass när jag är klar med det.
Från början är det en original ersättningscylinder!
Toppen måste justeras lite i förbrännigsrummet också. Nu är klämspalten på c:a 67% arean av borrningen, vilket blir lite väl mycket. Jag tänkte lägga det på c:a 44% på arean. Det brukar dom flesta trimcylindrarna ligga på!
Update 1:a oktober 2014
Dags till själva trimningen! Började mäta durationer i cylindern, som visade sig vara en motorforce ersättningscylinder till original! Vilket durationerna också visade... Dom landade på 175/117. Samt att klämspalten (om man ni kan kalla det klämspalt.) hamnade på hiskeliga 3mm!! Det är inte okej, och där förlorar man en hel del effekt i alla registren.
Så jag kör den enkla varianten. Jag höjer cylindern 2mm så jag får spolduration på 130 grader, dock får jag en klämspalt på 5mm då..? Enkelt, svarvar av cylindern plus toppen 5mm tillsammans. Ska få det svarvat ikväll!
Sen blev det även en renovering av motorn också! Vilket jag inte hade tänkt ifrån början, då det inte fanns något ramlagerglapp. Men när jag snurrade runt veven hög det till ibland. Hur mycket jag än smörjde ramlagerna ville det inte bort. Så jag tog det säkra före det osäkra. Klöv motorn och slängde i nya ramlager, så nu är det gjort! Nu vet jag att även resten utav motorn är i toppskick.
Sen har jag klätt om sadeln också. Tillverkade ett eget sadelskinn med läder och sytråd. Blev riktigt bra!
Update 24 September 2014
Dåså, update igen!
Denna gång har det hänt lite småsaker. Elen är dragen, helt ny ifrån grunden. Helljus, halvljus och dödare kopplat. Blinkers har jag inte - så det kopplades inte.
Framlampa och LED baklampa.
Kåporna har jag försökt tvätta av för att få dom rena, lite halvtaskigt skick på dekalerna. Men dom vill jag ha kvar, för att få en original look.
Sadeln hade också spruckit, så den plockade jag isär och sprättade upp. Jag gör ett helt nytt sadelskin, så dom gamla delarna ska användas till mall!
Sen gjorde jag också en drevkåpa, såg bättre ut i huvudet än vad det blev i verkligheten. Vad tycker ni?
Sen har jag köpt en bromspump av Hilmersson, så nu väntar jag på den.
Blir att lägga en beställning från Twostroke också på bromshandtag och annat småstyling om jag känner suget för det!
Update 18 September 2014
Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade. Anledningen till det är att jag köpt mig en Xbox One, med Destiny. Så jag har suttit och lirat lite gaming istället för att skruva moppe.
Spel är min andra hobby!
Men idag! (Egentligen igår då...) så skruvade jag lite.
Packboxen fram läckte på ena gaffelröret. Och andra gaffelbenet lät konstig och kändes konstigt?
Jag hade en extra Paioligaffel liggandes, så jag tog dom bästa delarna från dom två gafflarna, och byggde ihop en bra!
Sen fixade jag lite med bromsarna. Bakbromsen luftades och bromsvätskan byttes ut, samt att bromspedalen glappade. Så det fixades också till!
Frambromsen är dock en historia för sig själv. Den funkade inte alls när jag fick hojen, så det tänkte jag få igång. Men nä... vad jag än gör, skiten vill inte funka. Och jag vet hur man luftar bromssystem! Så jag börjar med att jaga rätt på en ny bromspump. Hilmersson skulle ha en - så han skulle återkomma.
Två gafflar - blev en bra gaffel!
Styrlagerna var hela och fina, så som rengjorde och smordes om med nytt fett!
Och så framgaffeln på, men alla "bra" delar.
Oljeburken modifierades (genom att sågas av på mitten) och jag fick ett bra utrymme för att montera CDI och andra saker på!
Sen fick jag även problem med växelpeten.. Den kom alldeles för långt fram! Man fick använda tårna för att växla - och det går ju inte för sig... Jag spanade in Betorna med AM6 original, och dom hade tydligen växellänkage original? Så det snickrade jag ihop!
Så nu är växelpeten i perfekt läge! Som ni ser är även ett Derbi tändsystem monterat på motorn. Jag vill också tacka Jacob Hellsing för kickfjädern jag fick utav honom!
Update 6 September 2014
Motorn fast i ramen, och har fått lite färg på sig. Tänkte köra på svart tema, så motorn blir svart.
Insuget också omsnickrat, och förgasaren på plats! Oljepumpen ska bort och bricka ska byggas. Sen väntar jag på en kickfjäder, då den tydligen saknades på denna motor...
Motorn var i väldigt bra skick, inge ramlagerglapp eller vevstaksglapp. Så den behöver jag inte klyva, än.
Tänkte om jag skulle köra oportat ett tag, och se hur mycket skillnad jag kan göra med portningen sen!
Update 2 September 2014
Då sitter det motorfästen till AM6 motorn! En sak jag upptäckte, Betorna med Rk6 motorn har mindre ram... För jag har kollat in Betorna som har AM6 motor original, och så som dom sitter är omöjligt i Rk6 ramen! Det gick, men inte så som jag ville.
Blev ett nytt rör genom ramen, för så sitter dom på AM6 Betorna. Dock fick jag problemet att bakre stötdämparen låg emot motorn och röret jag byggde dit! Så jag byggde mig en säkningssats, så dämparen kommer lite längre bort, och moppen blir lite lägre. Den var ändå för hög för min smak.
Motorn ska såklart få färg på sig!
Projektstart 29 Augusti 2014
Ja, idag började jag plocka ner Betan i delar. För rengöring, undersökning och kontroll av delar och slitage. Det blev bara värre och värre ju djupare jag kom ner i den. Rund-dragna skruvar, blandade skruvar med insex och 10mm skalle. Fast-tejpad CDI och kablar, kabelhärvan helt åt helvete o.s.v Så ALLT ska göras om ifrån grunden. Eller ja, jag kommer inte lacka om den eller så. Men alla skruvar ska bytas, ny el ska dras, kåpor ska snyggas till, ramen ska rengöras, nytt däck fram m.m.
Tanken var ju som sagt att köra på RK6 motorn, med original 50cc cylinder. Då den är riktig go! Men ramlagerna var slut - vilket inte är svårt eller dyrt att byta. Men vevstaken är också slut! Och hitta delar till den.... Nä, jag försöker inte ens.
Jag har en komplett AM6 motor i hyllorna som jag hänger in i ramen istället! Svetsa nya motorfästen är enkelt, och billigare.
Kommer förbli 50cc!
Rk6 motorn, med fula kylarlsangar.. Dom måste jag byta...
Motorn blir förövrigt till salu nu! Perfekt reservdelsmotor. Cylindern är superfin!
Ehm... ja? Seriöst och fint...
Framdäcket är lite slitet.. Men! Jag bytte ju däck på Derbin, och framdäcket där var helt okej. Så jag sätter på det däcket här.
Fastbuntad lampa..?
Stay Tuned!