PGO scooter dör vid körning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Shrink
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 december 2013, 20:46

PGO scooter dör vid körning

Inlägg av Shrink »

Tjena tjena TSR!
Brukar oftast fixa mina problem själv men nu är det kompisens moppe de gäller, så man blir lite nojig.

Fick idag uppdrag av en kompis att byta munstycke i hans förgasare, tyvärr hade vi inte rätt sort så jag bara plockade ihop det igen.
Vet inte varför jag gjorde detta men jag sprutade startgas i luftburken(två sprut typ)när jag letade läckor i insuget. Den dog det andra sprutet och blev efter det svårstartad och de tog en minut innan vi fick igång den, gick helt okej efter det.

Ett annat problem jag också stötte på va att en luftslang från cylindern(egr?) till luftboxen inte ville gå ihop så jag bara satte den så nära de gick (läcker nog en del) och kompisen känner varm luft vid fötterna.

Tredje grejen är att jag inte är säker på att jag monterade huvudmunstycket rätt, nu när jag tänker på det kan det kanske bara sitta inskruvat för hand, alltså inte med plattmejsel.

Fjärde grejen jag justerade bara tomgången grovt alltså kan det vara för låg tomgång, vi kollade aldrig riktigt.

Sen finns ju också automatchoken som kan strula, men hade ju varit konstigt med tanke på att den funkade perfekt innan.

Problemet för honom startade när han var på väg hem och hade åkt 100meter och skulle ner för en närliggande backe. Startade gjorde den direkt och gick enligt honom perfekt. Sen tills gaspådraget bara försvann den sakta stannade.

Nu startar den men man måste ha lite gas hela tiden(troligtvis bara att tomgången är för låg p.g.a. mitt dåliga grovjustering. Det andra problemet är att den inte vill gå framåt, utan man måste låta den "tugga" på gasen och sakta gasa upp, annars dör den, vilet den enligt honom gjorde ofta. Vad jag tänkte om det är att det kan vara startgasen som kleggat igen huvudmunstycket vilket leder till att den för för mycket luft om man gasar upp snabbt då bränslet inte kan röra sig fritt genom munstycket.

Jag tänker nu på måndag ta och rengöra föegasaren och då ställa upp tomgången, kan detta va lösningen på problemet eller kan det vara luftslangen från cylindern?


Va tror ni?