Gilera Smt -05 vägrar starta och droppar när man försöker

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Gilera Smt -05 vägrar starta och droppar när man försöker

Inlägg av lorang10 »

För några dagar sen så skulle jag kolla färgen på mitt tändstift, men när jag räckte handen innåt mot den råkade jag komma åt en grön sladd som satt bredvid. Den satt i samma lilla låda som tändstifts sladden satt i, det satt 3 sladdar i den där lilla lådan. och jag råkade dra loss en grön, eller det satt 2 gröna sladdar där men dom satt ihop i samma kontakt. Jag satte såklart tillbaka den men efter det har den inte velat starta. Kollade förgasaren och tvättade ur där. Men det funkade inte. Nu har jag försökt rullstarta moppen men när jag gör det droppar det som bara satan underifrån avgasröret, jag tror att det rinner från någonstans men jag vet inte riktigt var, jag tror inte att det är från förgasaren för där har jag kollat och det är inga spår efter bensin fläckar eller så. Nån som vet hur man fixar? Tacksam för svar :?
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Lite svårt att förstå, satt sladdarna fast i cdin?

Testa om den ens tänder. Om du inte vet hur man går så skruvar du av tändstiftet, sätter fast tändstiftet i tändhatten, läggen tändstiftet mot cylindern och kickar.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Revilz skrev:Lite svårt att förstå, satt sladdarna fast i cdin?

Testa om den ens tänder. Om du inte vet hur man går så skruvar du av tändstiftet, sätter fast tändstiftet i tändhatten, läggen tändstiftet mot cylindern och kickar.
Jorå, den tänder. Vissa gånger startar den men den lägger av nästan direkt. alla sladdar sitter i cdin.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Testade å ta loss hela förgasaren och spruta luft i den men det läcker fortfarande.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Inte så att den tänder dåligt så bensinen rinner ner i avgasröret och den surar ihop sig?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
steppan_ek
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mars 2014, 16:52

Inlägg av steppan_ek »

om den fungerade förut innan gröna sladden lossade, så kopplade du sekert den fel/slarvigt och nu så misstender den.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

steppan_ek skrev:om den fungerade förut innan gröna sladden lossade, så kopplade du sekert den fel/slarvigt och nu så misstender den.
Den tänder ju, men av någon anledning så rinner den nån sorts vätska när man försöker rullstarta den, (vet inte om det är bensin eftersom det inte kommer från förgasaren) förmodligen är det bensin men jag vet inte vart det kommerfrån :/
steppan_ek
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mars 2014, 16:52

Inlägg av steppan_ek »

lorang10 skrev:
steppan_ek skrev:om den fungerade förut innan gröna sladden lossade, så kopplade du sekert den fel/slarvigt och nu så misstender den.
Den tänder ju, men av någon anledning så rinner den nån sorts vätska när man försöker rullstarta den, (vet inte om det är bensin eftersom det inte kommer från förgasaren) förmodligen är det bensin men jag vet inte vart det kommerfrån :/
men om mopeden fungerade heltfritt före du råkade dra ut sladden, så då misständer den. testa med att dra ut sladden och laga in den pånytt (kan hjälpa).
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Sladden jag drog ut satt i nått som hette typ cdi, inte 100% vad de är. Men jag stoppade tillbaka den så jag fattar inte riktigt :( , hur var det man såg om tändstiftet fungerade?
steppan_ek
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 20 mars 2014, 16:52

Inlägg av steppan_ek »

lorang10 skrev:Sladden jag drog ut satt i nått som hette typ cdi, inte 100% vad de är. Men jag stoppade tillbaka den så jag fattar inte riktigt :( , hur var det man såg om tändstiftet fungerade?
länk hur man kontrolerar tändstiftets gnista:http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21989
en cdi är en box som sköter tändningen.
Skriv svar