Koppling och växel fråga - Rieju Drac

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

swagsta
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 juni 2014, 20:35

Koppling och växel fråga - Rieju Drac

Inlägg av swagsta »

Vad händer om jag släpper kopplingen för sent? För tidigt då får man "kärringstopp" men för sent?

Sen, om jag vill sakta ner.. T.ex stanna eller bara rulla. Kan jag då växla ner till 1:an? Sen hålla in kopplingen medans jag rullar? Sen växla upp till 2:an och gasa? Sen bromsa, ska jag då hålla in kopplingen? Lite oerfaren hehe :) Nånstans måste man ju börja! :)
Användarens profilbild
lucman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 maj 2014, 20:41

Inlägg av lucman »

om släpper kopplingen "för sent" så varvar motorn mycket men inget annat, om du har väldigt högt varv kan det bli en rivstart alternativt att framhjulet lyfter.

om du ska rulla håller du in kopplingen och då kan du växla mellan vilka växlar du vill.

men när du släpper kopplingen igen måste du hålla reda på uniefär vilken växel du bör ha i, rullar du för snabbt och har för låg växel kommer den varva extremt mycket och om du har för hög får du ingen kraft och den kommer hacka fram.

håll in kopplingen när du bromsar :)
Senast redigerad av lucman den 27 augusti 2014, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kopplingen för sent - inte mycket mer än att du antagligen varvar som en idiot innan du kommer iväg. Möjligtvis ofrivillig bakhjulsåkning om du släpper kopplingen för snabbt.

Sakta ner - Tumregeln är att alltid ha "rätt" växel i för den hastighet hojen rör sig i - rullar man i 30 ska man ha en växel i som man kan köra moppen i 30 på. Man KAN gibvetvis växla ner direkt till ettan medan man rullar i toppfart, men det leder till att halva växellådan snurrar lika snabbt som om man åkte i toppfart på ettan - inte allt för allvarligt men det brukar kunna skramla till rätt ordentligt de sista nerväxlingarna om man gör så... Bättre att peta ner en växel åt gången efterhand som hastigheten sjunkit.

Kopplingen - du frikopplar när det är praktiskt att göra det. Det finns ingen anledning att frikoppla under en normal inbromsning (om du inte behöver växla ner också), men ibland är det enklast att hålla in kopplingen hela tiden tills man står stilla om man ska stanna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar