Vad är felet på min Aerox 02?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

olssunt
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 augusti 2014, 03:54

Vad är felet på min Aerox 02?

Inlägg av olssunt »

Köpte en Aerox för cirka 1 ½ månad sedan. Då gick den fint, men det var lite hackigt när man körde, pyttelite men du kände av det.

Nu för cirkus 2 ½ vecka sedan så började det hacka fram som fan, du kör och det känns som den dör i mindre än en halv sekund sen så låter det vanligt och sedan hackar det igen, har hänt också att den bluddrar. Filmade in när jag körde tidigare idag! https://www.youtube.com/watch?v=DF7zWpe ... e=youtu.be
Om detta hjälper något så är finns det en Malossi Multivariator, 3.8 gram vikter och dragen V-ring, mer vet jag inte.

Jag tar tacksamt emot alla svar!
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 563
Blev medlem: 2 maj 2013, 22:09
Ort: Asmundtorp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Tändningen eller flottören.
CPI SM
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Re: Vad är felet på min Aerox 02?

Inlägg av jim81mie »

olssunt skrev:Köpte en Aerox för cirka 1 ½ månad sedan. Då gick den fint, men det var lite hackigt när man körde, pyttelite men du kände av det.

Nu för cirkus 2 ½ vecka sedan så började det hacka fram som fan, du kör och det känns som den dör i mindre än en halv sekund sen så låter det vanligt och sedan hackar det igen, har hänt också att den bluddrar. Filmade in när jag körde tidigare idag! https://www.youtube.com/watch?v=DF7zWpe ... e=youtu.be
Om detta hjälper något så är finns det en Malossi Multivariator, 3.8 gram vikter och dragen V-ring, mer vet jag inte.

Jag tar tacksamt emot alla svar!

Som sagt, kolla förgasaren och tändning. Kolla även ditt membran om alla reeds är hela.. Läcker det där så går moppen skumt.. Membranet reglera besinflödet in i cylindern. En annan sak som är värt och kolla upp är chocken.. Den kan hänga sig i öppet läge, prova att koppla ur den helt och kör en runda. Så man kan utesluta det iallafall. Bara små tips från min sida, är ingen expert..
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
olssunt
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 augusti 2014, 03:54

Inlägg av olssunt »

Kan även tillägga, att när jag kör, så hör jag att den sakta sakta sakta dör, alltså att hastigheten sänks när jag har kört ett tag, om jag släpper gasen och sedan börjar gasa igen så bluddrar den och sedan dör, om man har tur så börjar den funka igen. Om jag kickar igång den direkt efter att den dött funkar den likadant i cirka 1 minut tills problemet börjar igen.

Men tack för svar, ska kolla upp det ni har sagt! :)
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

tändstiftet. var så på min,
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Prova rengöra förgsaren.
Membranet kanske är dåligt.
Låter den konstigt från vissa ställen?
olssunt
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 augusti 2014, 03:54

Inlägg av olssunt »

Update: Har nu tvättat förgasaren, blev ingen skillnad.

DOCK hade ja 98 i munstycke, vilket jag tror är alldeles för mycket? (Den är rätt original)

Jag bytte luftburk.

Tändstiftet ger gnista men kan det vara att det är ett dåligt sådant ändå?

Tack till alla som svarat!
olssunt
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 augusti 2014, 03:54

Update

Inlägg av olssunt »

Update: Har nu tvättat förgasaren, blev ingen skillnad.

DOCK hade ja 98 i munstycke, vilket jag tror är alldeles för mycket? (Den är rätt original)

Den bluddrar ju med som sagt.

Jag bytte luftburk.

Tändstiftet ger gnista men kan det vara att det är ett dåligt sådant ändå?

Tack till alla som svarat!
Skriv svar