Peugeot Vivacity 06 med motorproblem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Peugeot Vivacity 06 med motorproblem

Inlägg av JH »

Jag har en Peugeot Vivacity 06 med motorproblem.

Den startar och går men när man släpper gasen så fortsätter den att gasa upp och rusar motorn. Dock helt orkeslöst och vid inbromsning så tappar den varv och lugnar ner sig igen och får normal tomgång.

Har kontrollerat att trotteln glider ner fint, så det är inget problem med gaswiren. Har provar att blåsa startgas runt förgasare och membran men märker ingen skillnad på varvtalet.
Har även haft ner förgasaren och blåst rent alla munstycken.

Ytterligare ett fel är ett oregelbundet knackande och dovt smällande ljud från motorn vid halv/full gas, kan vara baktändning men jag är osäker.

Så nu hoppas jag på lite super hjälp här :D för att komma vidare i felsökningen :D
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Kan du fixa video?
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Låter exakt som tjuvluft, kolla en gång till!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Har felsökt lite till.

Att den rusar kan ha och göra med att jag måste ha tomgångs skruven nästan helt inskruvad (den som lyfter trotteln). Annars dör den vid kallstart.

Hursomhelst när den väl är varm så kan jag sänka tomgången och den rusar inte upp lika ofta.

Det andra felet, att den liksom smäller ett metalliskt ljud. Detta har jag lagt upp en video på här: http://youtu.be/oNO81W_ENn0

Vad tror ni detta kan vara?

(har haft loss drivremmen och det låter samma även då)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Jag skulle också tro att det är tjuvluft, men om man har nötta kolvringar varvar den lite av sig själv också, tror du dom är ok?
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Allt är original.
Den har gått ca 1300mil och jag har haft den i ett år.
Det hela började med att den var svårstartad (först när den var kall, och efter ett tag mest svårstartad hela tiden) så jag gjorde rent förgasaren.
Passade på att kolla att automatchoken fungerade som den skall enligt HasSse666 guide, och den funkar fint.

Hursomhelst var den "rappare" och toppade runt 55/60
Nu maxar den 50 och känns lite slöare.

Har inte provar kompet (hur gör man det?) men den känns rätt lättkickad.
Det som oroar mig mest är det knixande ljudet.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Om du har kört 13 000km på en original kolv är det definitivt dags att byta, visserligen kan den hålla till 16 000km, men om du kör tills de rasar blir det dyrt

Kompen kan du kolla lätt genom att lyssna på startmotorn, har den högt "varvtal", eller högre än före så har den mindre komp och kolvringarna+kolven behöver antagligen bytas

Inga problem att byta om du har luftkyld
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Fler förslag på varför den låter illa?

Detta kom allstå för ca 1 vecka sedan och efter det att den började krångla med kallstarter och uppvarvning.

Ljudet är svårt att lokalisera men det låter tydligast från motorn.
http://youtu.be/oNO81W_ENn0
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Tycker mer att det låter ifrån variatorn, kolla hur allt ser ut innanför variatorkåpan!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Har haft ner variatorn.
Vikterna var något slitna, men inget som jag tror spelar någon roll.
I övrigt var verkade allt helt.
Det enda var mycket damm...

Återmonterat, Ljudet kvarstår :(

(tog ju även bort remmen tidigare men samma ljud även då)

Funderar på om det kan det vara en trasig kolvring? eller hade motorn inte fungerat alls då?

Funderar även på membranet, kan det orsaka detta?
Dock sitter det en (av 4) specialbult som jag antar att man måste skära bort där?
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Skära bort?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Speedway skrev:Skära bort?
:D Jo en av de fyra bultarna som membranet sitter fast med är någon special bult (rund konformad top)
Den ser jag inte något annat sätt än att skära av toppen på.

Mycket jobb för att kontrollera om membranet se juste ut :D
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bulten går att lossa med en Polygrip de brukar inte sitta så hårt.
Det tar tid men det går!

Ljudet låter variatorrelaterat kanske en kopplingsfjäder som är av?

Att den rusar skulle jag tippa som alla andra att den drar tjuvluft någonstans ifrån.
Har du tagit bort oljepumpen?
Om så är fallet har du tätat ordentligt?

Lättast angående kolvringen gör ett komp test så slipper du "vela"
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
JH
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 augusti 2014, 10:10

Inlägg av JH »

Tack för all hjälp :)

Felet med oljudet verkar vara är löst.
Det var fjädern som håller kickdrevet (det lilla) på plats som hade böjts loss.
Så jag provade att ta den och drevet och då försvann ljudet.
(skall fixa en ny fjäder)

Att motorn får tjuvluft kan har varit automatchoken som strulat
Justerade den enligt HasSs666 guiden och sedan har problemet inte dykt upp.

Så nu blir det till att köra några dagar och se att problemen inte återkommer :)
Skriv svar