Aerox går dåligt? Hjälp med setup

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Aerox går dåligt? Hjälp med setup

Inlägg av jim81mie »

Tjenare! Vill klargöra med att jag vill bara att moppen ska gå ok! Använder den till att köra till jobbet och nöjesköra med pojken som är 3år.

Detta har jag monterat på min Yamaha Aerox 2004 med liggande minarelli motor.

Stage6 Streetrace 70cc - Helt nytt

Dellorto 21 phbg med 84 munstycke - Helt nytt

Stage6 Nållager - Helt nytt

Original ljuddämpare med kapad blindtarm

Malossi koppling med röda fjädrar - Helt nytt

Malossi Gul tryckfjäder +35% - Helt nytt 2014.08.25

Motoforce race kopplingsklocka - Helt nytt 2014.08.25

Malossi kevlar rem - Helt nytt

V-ring bortplockad


Min fråga är om det är något mer som är nödvändigt för att den ska hålla och för att gå bra. Är inte ute efter att maxa moppen. Vill bara att det ska hålla nu.

Moppen har lite slö axx men det ska jag ställa in med vikter tänkte jag.

Jag provade även mitt effektrör som jag hade hemma, ett giannelli shot v2 och när det satt på så gick moppen knappt framåt?! Vad beror detta på?
Min tanke va att jag har bestyckat moppen efter mitt original rör?
Hjälper det att byta munstycke?


Är ingen expert, jag är 33år gammal och på min tid va det rent av bonnatrim som gällde och håller på att lära mig om dagens mopder så ja jag är nybörjare pånytt! :)
Senast redigerad av jim81mie den 25 augusti 2014, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Kan inte så mycket om scooter men om du har lite lättare vikter så borde den axxa lite bättre!
Senast redigerad av TheRavenBlue den 24 augusti 2014, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

TheRavenBlue skrev:Kan inte så mycket om scooter med ju lättare vikter du har destå bättre axx!
Nej kör du med för lätta vikter så varvar den bara
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

TheRavenBlue skrev:Kan inte så mycket om scooter med ju lättare vikter du har destå bättre axx!
Helt fel..
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

nej inte lättare vikter så blir det bättre ax men i hel het är det så.
det är rätt vikter som gör bäst ax
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

du måste jämt ställa in mopeden/ bestycka den efter minsta lilla förändring motormässigt. Och som sagt, rätt vikter ger både bäst accerlation och toppfart. Sen vet jag inte hur mycket stage6 streetrace varvar med tanke på att du kör med orginalvev? men med avstrypt orginalrör på är jag ganska tveksam på att den varvar farligt mycket. Men om Veven glappar ska du absolut byta den också.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Inlägg av jim81mie »

Pelsnernels skrev:du måste jämt ställa in mopeden/ bestycka den efter minsta lilla förändring motormässigt. Och som sagt, rätt vikter ger både bäst accerlation och toppfart. Sen vet jag inte hur mycket stage6 streetrace varvar med tanke på att du kör med orginalvev? men med avstrypt orginalrör på är jag ganska tveksam på att den varvar farligt mycket. Men om Veven glappar ska du absolut byta den också.
Har kollat vev innan jag monterade cylindern. Fanns inget glapp. Enligt tillverkaren själv så ska den varva 10000rpm. Och ge 14-15hk med rätt bestickning. Jag har fortfarande inte fått moppen att gå bra med effektröret. Det är urpluggat, har provat olika vikter och massor av olika munstycken. Dock inga bra resultat. Tycker bara att det är märkligt att den går så mycket sämre med effektröret, alltså moppen går i 30-40km/h med det monterat och vägra varva.. Så nu kör jag med original rör... Kan även tilägga att moppen börja gå sämre efter 10min körning, går ner i varv.. Kan detta beror på att kopplingsklockan blir för varm? Har en ny race klocka på ingång.

Edit: Kan tala om att den går riktigt bra innan de 10min har gått, varva upp och går rent... Toppar ca 90-95 uppmätt med 2 olika gps:er

Är tacksam om jag kan få lite idèr på vad det kan vara för fel?
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Den cylindern har jag haft på min aerox och jag hade mycket glädje med den

Dock körde jag 17.5mm med perfekt bestyckning och Stage 6 Pro Replica

Så med andra ord så kan jag säga din pojke kommer gilla den, har väl kört runt med mina syskon på 6 år och dem älskar när accelerationen kommer!

Eftersom du har har Malossi koppling med hårda fjädrar dvs röda, så kan jag nästan tro att dina vikter är lite för tunga, testa gå ner några gramtal! :)

Angående ditt Gianelli rör, att den gick knappt framåt, har du tagit bort pluggen i röret?
Att du inte har gjort kan göra att moppen knappt orkar driva framåt då den går för fett! :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Inlägg av jim81mie »

Arkstar skrev:Den cylindern har jag haft på min aerox och jag hade mycket glädje med den

Dock körde jag 17.5mm med perfekt bestyckning och Stage 6 Pro Replica

Så med andra ord så kan jag säga din pojke kommer gilla den, har väl kört runt med mina syskon på 6 år och dem älskar när accelerationen kommer!

Eftersom du har har Malossi koppling med hårda fjädrar dvs röda, så kan jag nästan tro att dina vikter är lite för tunga, testa gå ner några gramtal! :)

Angående ditt Gianelli rör, att den gick knappt framåt, har du tagit bort pluggen i röret?


Att du inte har gjort kan göra att moppen knappt orkar driva framåt då den går för fett! :)


Ok, enligt han jag fick röret av så ska den va opluggad, får väl dubbelkolla det. Frågan är vart pluggen sitter? Kan inte se någon vid ändarna iallafall.. Har googlat med och kan inte hitta nån info om vart pluggen sitter just på den modellen. Märkte precis med att moppen går uppochner i varvantal vid jämnt gaspådrag mellan 60-70 sen kommer den igen.. Ska testa lättare vikter iaf.
.
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

jim81mie skrev:
Arkstar skrev:Den cylindern har jag haft på min aerox och jag hade mycket glädje med den

Dock körde jag 17.5mm med perfekt bestyckning och Stage 6 Pro Replica

Så med andra ord så kan jag säga din pojke kommer gilla den, har väl kört runt med mina syskon på 6 år och dem älskar när accelerationen kommer!

Eftersom du har har Malossi koppling med hårda fjädrar dvs röda, så kan jag nästan tro att dina vikter är lite för tunga, testa gå ner några gramtal! :)

Angående ditt Gianelli rör, att den gick knappt framåt, har du tagit bort pluggen i röret?


Att du inte har gjort kan göra att moppen knappt orkar driva framåt då den går för fett! :)


Ok, enligt han jag fick röret av så ska den va opluggad, får väl dubbelkolla det. Frågan är vart pluggen sitter? Kan inte se någon vid ändarna iallafall.. Har googlat med och kan inte hitta nån info om vart pluggen sitter just på den modellen. Märkte precis med att moppen går uppochner i varvantal vid jämnt gaspådrag mellan 60-70 sen kommer den igen.. Ska testa lättare vikter iaf.
.
Pluggen sitter oftast i mynningen på röret,
På vissa kan det även finnas en strypning i ljuddämparen, är dock inte säker på om det finns just i Gianelli Shot
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Inlägg av jim81mie »

Arkstar skrev:
jim81mie skrev:
Arkstar skrev:Den cylindern har jag haft på min aerox och jag hade mycket glädje med den

Dock körde jag 17.5mm med perfekt bestyckning och Stage 6 Pro Replica

Så med andra ord så kan jag säga din pojke kommer gilla den, har väl kört runt med mina syskon på 6 år och dem älskar när accelerationen kommer!

Eftersom du har har Malossi koppling med hårda fjädrar dvs röda, så kan jag nästan tro att dina vikter är lite för tunga, testa gå ner några gramtal! :)

Angående ditt Gianelli rör, att den gick knappt framåt, har du tagit bort pluggen i röret?


Att du inte har gjort kan göra att moppen knappt orkar driva framåt då den går för fett! :)


Ok, enligt han jag fick röret av så ska den va opluggad, får väl dubbelkolla det. Frågan är vart pluggen sitter? Kan inte se någon vid ändarna iallafall.. Har googlat med och kan inte hitta nån info om vart pluggen sitter just på den modellen. Märkte precis med att moppen går uppochner i varvantal vid jämnt gaspådrag mellan 60-70 sen kommer den igen.. Ska testa lättare vikter iaf.
.
Pluggen sitter oftast i mynningen på röret,
På vissa kan det även finnas en strypning i ljuddämparen, är dock inte säker på om det finns just i Gianelli Shot
Finns ingen plugg i mynningen, likaså i ljuddämparen. Blir inte klok på den!! Ska den verkligen går så mycket dåligare med urpluggat rör?!
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Re: Räcker denna setup?

Inlägg av jim81mie »

jim81mie skrev:Tjenare! Vill klargöra med att jag vill bara att moppen ska gå ok! Använder den till att köra till jobbet och nöjesköra med pojken som är 3år.

Detta har jag monterat på min Yamaha Aerox 2004 med liggande minarelli motor.

Stage6 Streetrace 70cc - Helt nytt

Dellorto 21 phbg med 80 munstycke - Helt nytt

Stage6 Nållager

Original ljuddämpare med kapad blindtarm

Malossi koppling med röda fjädrar - Helt nytt

Malossi kevlar rem - Helt nytt

V-ring bortplockad


Min fråga är om det är något mer som är nödvändigt för att den ska hålla och för att gå bra. Är inte ute efter att maxa moppen. Vill bara att det ska hålla nu.

Moppen har lite slö axx men det ska jag ställa in med vikter tänkte jag.

Jag provade även mitt effektrör som jag hade hemma, ett giannelli shot v2 och när det satt på så gick moppen knappt framåt?! Vad beror detta på?
Min tanke va att jag har bestyckat moppen efter mitt original rör?
Hjälper det att byta munstycke?


Är ingen expert, jag är 33år gammal och min tid va det andra grejer som gällde och håller på att lära mig om dagens mopder så ja jag är nybörjare pånytt!
Kollat runt lite på uppgraderingar och där finns massor minst sagt... Vad skulle ni satsa på här näst om ni hade min setup? Har beställt: Motoforce race kopplingsklocka, malossi tryckfjäder +35%, stage6 viktsats..
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Re: Räcker denna setup?

Inlägg av jim81mie »

jim81mie skrev:
jim81mie skrev:Tjenare! Vill klargöra med att jag vill bara att moppen ska gå ok! Använder den till att köra till jobbet och nöjesköra med pojken som är 3år.

Detta har jag monterat på min Yamaha Aerox 2004 med liggande minarelli motor.

Stage6 Streetrace 70cc - Helt nytt

Dellorto 21 phbg med 80 munstycke - Helt nytt

Stage6 Nållager

Original ljuddämpare med kapad blindtarm

Malossi koppling med röda fjädrar - Helt nytt

Malossi kevlar rem - Helt nytt

V-ring bortplockad


Min fråga är om det är något mer som är nödvändigt för att den ska hålla och för att gå bra. Är inte ute efter att maxa moppen. Vill bara att det ska hålla nu.

Moppen har lite slö axx men det ska jag ställa in med vikter tänkte jag.

Jag provade även mitt effektrör som jag hade hemma, ett giannelli shot v2 och när det satt på så gick moppen knappt framåt?! Vad beror detta på?
Min tanke va att jag har bestyckat moppen efter mitt original rör?
Hjälper det att byta munstycke?


Är ingen expert, jag är 33år gammal och min tid va det andra grejer som gällde och håller på att lära mig om dagens mopder så ja jag är nybörjare pånytt!
Kollat runt lite på uppgraderingar och där finns massor minst sagt... Vad skulle ni satsa på här näst om ni hade min setup? Har beställt: Motoforce race kopplingsklocka, malossi tryckfjäder +35%, stage6 viktsats..

Känns som att jag prata med mig själv här?! Eller? ;) Nu har jag monterat: Malossi gul tryckfjäder +35 och motoforce kopplingsklocka. Nu har jag kikat på Malossi - Variatorkit (Multivar) MHR och även ett Malossi racing membran. Något att som jag bör byta eller kolla upp? Vill ha en driftsäker gång på moppen.
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Låter som att det beror på vikterna! Testa att gå ner i gram!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
jim81mie
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 augusti 2014, 08:35
Ort: Olofström

Inlägg av jim81mie »

Speedway skrev:Låter som att det beror på vikterna! Testa att gå ner i gram!

Ska jag gå under vad som sitter original monterat då alltså?
Kör Yamaha Aerox -04 Stage6 Streetrace 70cc - Dellorto 21mm
& Volvo V60 T3 R-Design Rebell Blue
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

jim81mie skrev:
Speedway skrev:Låter som att det beror på vikterna! Testa att gå ner i gram!

Ska jag gå under vad som sitter original monterat då alltså?
Japp! Om du har till exempel 4.5g på nu så kan du prova med 4g
Skriv svar