Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

theada
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2013, 02:54

Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av theada »

Tja! Min bakbroms gnisslade så jag smorde in den med någon smörjspray, och nu när jag bromsar med bak så tar den nästan inte i alls, hur kan jag fixa det? Hur kan jag få bort oljan som sitter på skivan ?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av p0d1 »

theada skrev:Tja! Min bakbroms gnisslade så jag smorde in den med någon smörjspray, och nu när jag bromsar med bak så tar den nästan inte i alls, hur kan jag fixa det? Hur kan jag få bort oljan som sitter på skivan ?
Åk till Biltema och köp två burkar bromsrengöring.

Montera av bromsskivan bak, ta bort bromsbeläggen så sprutar du ordentligt med bromsrengöring på bromsskivan och bromsbeläggen, torka med RENA trasor då och då.
Sedan kan du även spruta i bromsoket där beläggen sitter ifall det har sprutat upp smörjmedel där.

Lägg en liten klick kopparpasta på baksidan av beläggen och kleta ut så KAN gnisslet försvinna, är beläggen slitna så kan det vara så att det varnar för att beläggen är slitna därav det gnisslande ljudet.

Edit : För övrigt är detta inte en motorfråga, så tråden är felplacerad, FYI
theada
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2013, 02:54

Re: Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av theada »

p0d1 skrev:
theada skrev:Tja! Min bakbroms gnisslade så jag smorde in den med någon smörjspray, och nu när jag bromsar med bak så tar den nästan inte i alls, hur kan jag fixa det? Hur kan jag få bort oljan som sitter på skivan ?
Åk till Biltema och köp två burkar bromsrengöring.

Montera av bromsskivan bak, ta bort bromsbeläggen så sprutar du ordentligt med bromsrengöring på bromsskivan och bromsbeläggen, torka med RENA trasor då och då.
Sedan kan du även spruta i bromsoket där beläggen sitter ifall det har sprutat upp smörjmedel där.

Lägg en liten klick kopparpasta på baksidan av beläggen och kleta ut så KAN gnisslet försvinna, är beläggen slitna så kan det vara så att det varnar för att beläggen är slitna därav det gnisslande ljudet.

Edit : För övrigt är detta inte en motorfråga, så tråden är felplacerad, FYI
Räcker det inte att man sprayar på avfettningsmedel och sedan så sköljerman bort det med vatten?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av p0d1 »

theada skrev: Räcker det inte att man sprayar på avfettningsmedel och sedan så sköljerman bort det med vatten?
Testa? Eller så gör du som jag säger när du frågar om hjälp.

Avfettning = Bild


Bromsrengöring = Bild
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av Rainn »

p0d1 skrev:
theada skrev: Räcker det inte att man sprayar på avfettningsmedel och sedan så sköljerman bort det med vatten?
Testa? Eller så gör du som jag säger när du frågar om hjälp.

Avfettning = Bild


Bromsrengöring = Bild
Undra vad du sökte på när du ville få fram ett par bilder på 1 och 2 hahaha!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Re: Råkade smörja skivbromsen, bromsar dåligt

Inlägg av Ossian »

p0d1 skrev:
theada skrev: Räcker det inte att man sprayar på avfettningsmedel och sedan så sköljerman bort det med vatten?
Testa? Eller så gör du som jag säger när du frågar om hjälp.

Avfettning = Bild


Bromsrengöring = Bild
Kvällens skratt, så jävla bra :lol: :lol: :lol:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Skriv svar