Jag har skaffat en Honda MT-5 från sent 80tal som har problem med tomgången.
När jag stannar och låter motorn gå på tomgång så är tomgången först väldigt hög. Efter ett tag sjunker varvet ner till rätt tomgångsvarv. Jag har försökt med både tomgångsskruv och luftskruven men det hjälper ej.
En märklig detalj är att om jag drar ut choken då tomgångsvarvet är högt (alltså direkt efter att jag stannat och låter moton gå på tomgång) så kommer tomgångsvarvet direkt sjunka ner till rätt nivå.
Jag har provat att byta förgasare, byta trottel, byta REED ventil men samma beteende hela tiden.
Jag kan tillägga att tomgången också är hög direkt när moppen startas då motorn är kall.
Kan det vara gasvajern som kärvar? Jag har kollat med förgasaren bortkopplad och tittat hur trotteln rör sig då jag vrider gashandtaget men jag tycker att trotteln sjunker ner OK hela tiden.
Man kan säga att mitt problem är att den inte går ner I varv tillräckligt snabbt när den är varm och jag släpper gasen. Efter c:a 1 min går den ner I varv.
Jag har provat att spruta startgas runt förgasaren och cylinderfot/top men det blir ingen reaktion.
allenklein skrev:
Man kan säga att mitt problem är att den inte går ner I varv tillräckligt snabbt när den är varm och jag släpper gasen. Efter c:a 1 min går den ner I varv.
Det är ett symptom på att den får för lite soppa på tomgång. Oftast är det ganska enkelt botat genom att skruva in luftskruven.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.