Honda MT-5 problem med tomgången

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Honda MT-5 problem med tomgången

Inlägg av allenklein »

Hej

Jag har skaffat en Honda MT-5 från sent 80tal som har problem med tomgången.

När jag stannar och låter motorn gå på tomgång så är tomgången först väldigt hög. Efter ett tag sjunker varvet ner till rätt tomgångsvarv. Jag har försökt med både tomgångsskruv och luftskruven men det hjälper ej.

En märklig detalj är att om jag drar ut choken då tomgångsvarvet är högt (alltså direkt efter att jag stannat och låter moton gå på tomgång) så kommer tomgångsvarvet direkt sjunka ner till rätt nivå.

Jag har provat att byta förgasare, byta trottel, byta REED ventil men samma beteende hela tiden.

Jag kan tillägga att tomgången också är hög direkt när moppen startas då motorn är kall.

Kan det vara gasvajern som kärvar? Jag har kollat med förgasaren bortkopplad och tittat hur trotteln rör sig då jag vrider gashandtaget men jag tycker att trotteln sjunker ner OK hela tiden.

Har ni några tips på vad det kan vara?

Tack för hjälpen,
Olof
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Det är normalt att den varvar när den är kall så den blir varm fortare.
allenklein
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 augusti 2014, 09:31

Inlägg av allenklein »

Hej

Man kan säga att mitt problem är att den inte går ner I varv tillräckligt snabbt när den är varm och jag släpper gasen. Efter c:a 1 min går den ner I varv.

Jag har provat att spruta startgas runt förgasaren och cylinderfot/top men det blir ingen reaktion.

Varvet går ner direkt om jag drar ut choken.

mvh
Olof
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

allenklein skrev: Man kan säga att mitt problem är att den inte går ner I varv tillräckligt snabbt när den är varm och jag släpper gasen. Efter c:a 1 min går den ner I varv.
Det är ett symptom på att den får för lite soppa på tomgång. Oftast är det ganska enkelt botat genom att skruva in luftskruven.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kan också vara slitna kolvringar, då varvar den mycket tills den blir varm och kolvringarna expanderar=får aningen bättre komp
Skriv svar