Total renovera eller köpa en annan?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

vad ska jag göra?

renovera
0
Inga röster
köpa en annan
3
100%
 
Antal röster: 3

Användarens profilbild
Deeea
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 januari 2013, 21:09

Total renovera eller köpa en annan?

Inlägg av Deeea »

Tjena Äre värt att total renovera en Derbi 06 som har gått över 2000mil? Alltså då menar jag nästan i minsta detalj.
Exempel som några fel den har:

-el systemet krånglar
-ramsne
-bromsarna funkar ej
-skabbiga kåpor
-kopplingen funkar halvt
-behövs nya drev
-motorn måste renoveras
-kylarn är lagad med silicon liknande sak
-fotpinnar å andra liknande saker är snea
-växellådan knakar
Å massa mer...

Så nu frågar jag er Äre värt att renovera den? Eller ska jag köpa en annan Moppe för max 9k?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Är den ramsne är det inget att hålla på... Och en växellåda är inte gratis heller, sälj denna som den är eller i delar och skaffa en annan blir mitt svar :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

"Ramsned" får verkligen varningsklockorna att ringa, men precis som med mycket annat finns det ju olika grader i helvetet. Ett eller annat kåpfäste som blivit skevt är inget att oroa sig över, om t.ex. bakramen (som håller dyna/kåpor, men inget mer bärande) är skev är det värre men antagligen riktbart, och är det de bärande delarna i övrigt är det definitivt skrot.

I övrigt hänger det nog mest på vad du vill, och vad du kan. Kan du göra allt jobb själv och bara behöver köpa reservdelar behöver det inte bli så blodigt dyrt, och mycket av det går göra moment för moment så moppen bara är sönderskruvad några dagar åt gången, och sedan går köra ett tag tills det är dags för nästa del av renoveringen - t.ex. fixa bromsarna en helg, renovera motorn nästa...

Jag ser det lite så att "man vet vad man har, men inte vad man får". Mopeden du har nu är dålig på ett antal punkter, men du vet ganska väl vad det är som behöver göras på den. Köper du en annan så är den kanske i bättre skick, men där är alltid några grejer man behöver fixa. Köper du en annan får du en helt okänd moped, den kan vara bra och den kan visa sig vara skrot när du fått köra ett tag. Moppen du har nu är dålig, men varje sak du fixar seriöst är en sak som du rimligtvis aldrig behöver oroa dig för igen så länge du har mopeden.
Vissa vill bara köpa en bättre moped och hoppas på att den funkar, jag har inget emot att börja med en lite sämre moped och renovera det som behövs, för sedan vet jag att det är bra och nygjort.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar