Kan man fixa en kick som är lite glapp?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

nizzehult
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 4 juli 2013, 07:40

Kan man fixa en kick som är lite glapp?

Inlägg av nizzehult »

Har en DT50MX med originalkick och hur hårt man än drar åt skruven så glappar den lite. Några millimeter längst upp bara men det kommer säkert att förvärras. Splinsen på såväl axel som kick verkar fina.
Har haft samma fenomen på både en K50 och en TS50 och det enklaste är givetvis att köpa en ny kick men det borde finnas någon bättre McGyver lösning.
Har provat att såga upp skåran mellan halvorna så att det finns mera gods som pressas mot varandra men det gör ingen större skillnad. Har ersatt originalbulten med en längre så att det finns en mutter på andra sidan för hårdare åtdragning men inte heller detta hjälper.
Vad kan man använda?
Lin? Gängtejp? Kemisk metall? Metallfolie?
Är säker på att många har samma fel - och att Någon sitter med en finurlig lösning!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Att kapa upp skåran brukar vara det som gör mest nytta.

Extramutter gör ingen nytta alls, utom möjligen att den hindrar skruven från att lossna med tiden.

Personligtn hade jag antagligen sträckt mig efter min flaska Loctite 638 (cylindrisk fastsättning) och smetat på splinesen om de vanliga tricken inte räcker. Lite dyrt att köpa för en sån fulfix, och särskilt på nått som spelar så liten roll - kickaxeln/kicken tål rätt mycket glappande eftersom axeln är rätt grov, och man inte kickar särskilt många gånger. (Jämför t.ex. med den mycket smalare växelaxeln, som man växlar med många gånger varje åkning - där är inget glapp acceptabelt.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
nizzehult
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 4 juli 2013, 07:40

Inlägg av nizzehult »

Tack!
OK, jag visste att det finns en uppsjö av kemikalier för olika ändamål som man som hobbymek knappt kände till. En snabb koll på Loctite 638 visar att det går att få fram en 10ml flaska från England för strax under hundringen inkl. frakt. Finns även en ekvivalent som heter Bondloc som är ännu billigare.
Nu visade det sig att jag har en kollega som skruvar i andra motorer som visst har en flaska liggande så jag får låna den säger han.

Tydligen så måste man värma minst 150 grader den dagen som man ska bort med kicken men det kan man nog leva med.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

nizzehult skrev:Tydligen så måste man värma minst 150 grader den dagen som man ska bort med kicken men det kan man nog leva med.
Nja, det går få loss ändå, särskilt på grejer som kicken som går "bryta upp" försiktigt i skåran, men visst, det kan sitta av bara h-e...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar