Slider bakhjul snurrar inte vid gas

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Scribbz
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2013, 21:07

Slider bakhjul snurrar inte vid gas

Inlägg av Scribbz »

Hej, har en Slider 07:a som gasade när den stod på tomgång, då kollade jag in förgasaren när jag satte tillbaka den så blöddrade den på full gas så jag började justera på luft skruven men plötsligt så slutade det ta när jag gasade. Jag har justerat luftskruven fram och tillbaka sen dess men hjulet tar inte om man inte ställer upp den på stödet och gasar fullt. Någon som vet vad det kan vara?

Setup
Dragen v-ring
hårdare fjädrar
3,5g vikter
Malossi fly cluth

Mvh Scribbz
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

For tomgången upp och ner? Isåfall är det högst antagligen tjuvluft, sen om den drar tjuvluft så går det inte att ställa in tomgången heller

Kan hända att insugsgummit har börjat läcka nånstans, det är inte helt ovanligt att gummi spricker efter ett tag :)
Scribbz
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2013, 21:07

Inlägg av Scribbz »

Gasres97 skrev:Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?
Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Scribbz skrev:
Gasres97 skrev:Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?
Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?[/

Nej, ut ur luftfilteranslutningen
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Scribbz skrev:Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?
Kan vara flottörnålen som hängt sig så att flottören överflödas
Senast redigerad av emilnordman den 17 augusti 2014, 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Scribbz
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2013, 21:07

Inlägg av Scribbz »

Problemet är att bakhjulet inte snurrar när man gasar tills man är på högt varv, men den hade ett välldigt bra bottendrag innan det här hände
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Är variatorkåpan riktigt varm? Isåfall kan remmen slira, du ska kunna hålla handen på kåpan efter en stunds körning utan att bränna dig
Scribbz
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2013, 21:07

Inlägg av Scribbz »

emilnordman skrev:Är variatorkåpan riktigt varm? Isåfall kan remmen slira, du ska kunna hålla handen på kåpan efter en stunds körning utan att bränna dig
Vad gör man om remmen skulle slira?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Bara att köpa en ny och byta, brukar ta 10-15 minuter att byta, och 10 minuter går när du ska ha bort skruvarna till variatorkåpan :)
Scribbz
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 maj 2013, 21:07

Inlägg av Scribbz »

[quote="emilnordman"]Bara att köpa en ny och byta, brukar ta 10-15 minuter att byta, och 10 minuter går när du ska ha bort skruvarna till variatorkåpan :)[/quote

Måste man ha en mutterknackare eller ett speciellt verktyg till att få upp muttrarna? Hur gör du?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Enklast är att använda mutterknack och 17mm hylsa på, min morfar har en som går på tryckluft men finns också såna som går att koppla in i väggen (bra om man vill låna av nån kompis så slipper man ha kompressor o sånt)

Eller så tar man ett spärrskaft+17mm hylsa, och ett variatorverktyg, vet inte vad det heter, men finns på Twostroke och massa andra affärer, och det skruvar man fast runt variatorn så att den låser sig, och så skruvar man bara upp muttern,

Båda metoderna går snabbt, max 3 minuter att börja skruva upp muttern tills att remmen är bytt :)
Låst