Följ instagram!
garagemulle - mauritz (meckaren)
mauritzcustom - deeew (projektansvarig, medhjälpare av bygge)
Tjena alla!
Mauritz custom gör sitt femte project och valt att ta trimning på en liten högre nivå.
Parmakit 110cc blir det + det som passar ihop med det.
I början kommer det satsas mest på motorn, men lite på själva chassit också.
Mauritz Custom har sitt mål att komma till Frihamnen säsongavslutning med att motorn är monterat och klar. Dock kommer ej utseendet inte vara i toppskick. Kanske tävla mot Rexxy om han kommer dit?
-Vill bara upplysa alla att projectet har kommit upp sent och vi har gjort redan börjat. Därför i första update så kommer det gå igenom bara lite saker vad vi har gjort. Var inte oroliga, det är mycket kvar! till nästa sommar minst.
Mål:
Att få en vardagsmoppe som går "hyffsat" snabbt
Unikt utseende med mycket hemmabygge som alltså gör det mer unikt.
Setup no 1
Vev: Original vevparti
Koppling: Original
Tändning: Original Ducati
Cylinder: Original
Förgasare: 12 mm Original
Avgasrör: Original urpluggat
Drev: Original drevning
Luftfilter: Original Luftburk
Insug: Original
Membran: Original
Topphastighet: 65 km/h
Setup no 2
Vev: Parmakit vev
koppling: Polini koppling
Tändning: Hypertändning
Cylinder: Parmakit 110cc
Förgasare: 28mm Keihin
Avgasrör: 85cc Kawasaki rör (vänsterdraget överliggande)
Drev: 14/48 ej bestämt.
Luftfilter: Sportfilter (ej valt vilket)
Insug: Malossi shortneck
Membran: Top performence (vForce3)
Hur den ser ut nu!
OBS OBS!! Kommer uppdateras ofta! OBS OBS!!
[/b]
Big update 1 Aug 6 2014
[spoiler]
Marre har redan gjort en del saker redan så vi lastar på med en stor update på engång. Är inte de bra?
Här är gafflarna som är polerade. Inte perfekta men ok. ink kick och växelpett.
Hela hjulet ink bromsok och bromsskiva är från en 1000 kubikare. Dubbla ok. Passar nog väldigt bra till 110cc om man behöver bromsa snabbt.
Marre tyckte vingen bak var för kort så då var det bara att förlänga den med glasfiberväv och polyester. Blir bra när det blir klart!
Moppen kommer inte ha någon el alls förutom tändningen såklart
Externa lampor med inbyggda batterier kommer användas bak och fram.
Såhär är frampanelen som endast består av tändningslåset. Alltså ingen hastighetsmätare eller blinkers mm.
jämförelse mellan både cylindrarna och kolvarna...
Båda skjutspinnarna är också polerade!
Nästa updatering kommer handla om när vi tog av motorn, klyvde den och plocka bort vev och lagren. Sist och inte minst så kommer vi sedan börja uppdatera live (där vi faktiskt är). Ni kommer också få se en hemmagjord vevavdragare som kostar 1200 kr i affär. Om många blir intresserade kanske vi gör en guide sen
Visa intresse om detta i kommentarerna.
[/spoiler]
Update no 2 Aug 7 2014
[spoiler]
I denna update så kommer ni kunna se lite klyv av vårt project. Som i förra updaten så sa jag att vissa saker är redan gjorda. Det är dom i detta. Det är tyvärr inte många bilder då vi tog kort efter klyvandet. Det gör att vi kommer lägga upp en till update ikväll när vi sätter ihop hela motorn.
Klyvandet tog inte 2 h direkt. Projectet har varit uppstannat ett tag pga andra moppar och epor.
Ni har säkert sett hur man klyver en AM6 så.
Marre började då att klyva motorn sakta men säkert. Påvägen har han varit tvungen att stanna upp för att kunna köpa passande verktyg som han inte gjorde innan.
Påvägen fick han ett problem med att tabort dom guldfärgade skruvarna vid tändplattan. - Fel verktyg... , men efter ett tag fick han bort dom, dock trasiga...
När vi hade klyvigt den och plockat ur alla växlar var det dags att trycka ut veven ur ena blocket. Om ni inte vet sitter den FAST och det enda man ska göra är att trycka ut den. Vi hade inget verktyg till den. kostade 1200 kr
Så vad gör man?
Jo bygger en egen
Detta är vad den består av och ser ut i slutändan
En vanlig avdragare som kostar 79 kr biltema. (ej anpassad för AM6 så moddar vi lite)
Här är stängerna som används. Dom tjocka är tillför att hålla verktyget rakt så att det inte böjs. Sedan har vi svetsat på en tunnare stäng så att det ska kunna gå igenom blocket. Muttrarna sätter man på under så att allt sitter fast.
Här är allt klart
Nu när allt är av så behövs portning av block.
Här portar han på! Det gör vi genom att sätta ihop blocket igen med 2 bultar
Gjorde lite för mycket. Sånt händer Tvungen att köpa nytt block :p
Köpte en nästan helt ny motor för 140 kr. Dagen räddad! Nu går allt bra!
Slutresultat!
Nu blir det tvätta allt rejält och montera ihop!!
Detta var dagens ena update för oss
[/spoiler]
Update no 3 Aug 7 2014
[spoiler]
Tjena!
Andra updatering idag då. Vi hade plockat av allt och nu kommer tvättningen som vi gjort. Har inte hunnit få tag i kullager + nållager så det blir imorgon
Vi använde oss utav Yes, varmt vatten, tandborstar, skurborste, tryckluft och bensin
Bensin i blomsprutare. Effektivt tycker vi!
2 st hinkar. En med varmt vatten och andra med varmt vatten + yes medel. Där ser ni också tandborstarna vid små kanter och hål...
Såhär gjorde vi
Började med tryckluft för att ta bort det grova spånen efter portningen.
Efter doppade marre halva blocket i varma vattnet + yes medlet samtidigt som han spruta på bensin. Använde sig av borsten för det grova ett varv och sedan tandborsten ett varv.
Efter allt det så användes tryckluften igen.
Nu är dom rena!
Imorgon kommer det köpas olika lager för motorn och sedan montering!!
See YA
[/spoiler]
Update no 4 Aug 8-9 2014
[spoiler]
Tjena alla!
En lite sen update här som skulle komma upp på fredagen, så detta kan vi säga är fredags updateringen.
Idag har vi köpt massa nya lager till motorn, SKF blev det bla
(lånad bild!!, källa:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1597)
Vi montera dom genom att lägga blocket i ugnen 250 grader i 30 min.
Sedan ut fort och montera dom! (ingen bild
)
När vi skulle montera ena ramlagret hade vi köpt fel lager så vi drog snabbt till täby och köpte ett!
Denna gång montera vi den genom att bara värma blocket och sen ploppa i lagret
Alla lager på
(obs! vi använder oss inte av balansaxel så inget lager eller axeln kommer vara monterad!)
Veven i
Växlarna i och dags att lägga på pasta och montera ihop blocket
Efter när vi hade satt ihop blocket märkte vi att veven glappa very much!
Vi hade köpt fel vevlager
. Inner diametern på lagerna var 20mm och det ska vara 17
.
Aja iaf. Vi tog av p-boxen och lagerna snabbt. Tog 5 min som tur
Imorgon är det ju lördag... Bara att dra till cykelkraft och köpa nya. Dom har iaf öppet 4 timmar imorgon
Pjuuuf
Sen sätter vi ihop allt så långt vi hinner
Det var då denna update! More tommorrow!
[/spoiler]
Update no 5 Aug 9 2014
[spoiler]
Tjabba alla moppe pojkar!
Idag har Jag (deeew) och marre hållt på mer med motorn idag.
Vi fick tag i två nya vevlager från stage6 som klarar upp till 20.000 rpm
Vi montera dom och sedan satt ihop blocken igen
Nu började vi montera allt på kopplings sidan.
Nu var allt på som skulle vara där. Sedan var det bara att banka på kåpan
Vi tog fram tändningen som vi ska använda. Märket: PVL Köptes begagnad för 1500. Ny 4000 enligt marre.
Det sista vi gjorde idag var att montera tändningen provisoriskt.
Idag meckade vi bara ungefär 5 h. Kom ändå rätt långt för att klyva och montera en motor första gången ^^
Imorgon blir det antagligen en vilo dag för oss. Annars kanske det blir en snabbis att montera cylindern.
Det var dagens update
Ny update imorgon!
[/spoiler]
Söndags special Aug 10 2014
[spoiler]
Tjena alla!
Idag har det inte gjort så mycket så vi har tänkt att gå tillbaka i tiden.
Vad har MauritzCustom hållt på med?
Jag kommer skriva lite om hans fordon han haft och pillat med.
Första moppen var en Yamaha slider. Köptes original som han har stylat och trimmat lite smått. Ibörjan så köper många bara trimrör så det blev det på denna!
Hans setup var ett standard zx-rör och vikter,fjädrar och tryckfjäder.
Gick bra i motorn tyckte jag.
Han bytte ut sina fälgar till aeroxfälgar och fick modda lite med röret så det skulle få plats. Topp ca 70
(ja vet. Tyvärr liten bild
)
Sedan har han haft en Peugeot speedfight 2 som han köpte billigt, fixa och sålde. (Ej bild kvar ....) topp- okänd
Nu köpte han sin första epa. En standard volvo 240 ospärrad med 5 växlar. topp ca 150
Sen har han ju en cross som han. Kawa 250 cc. topp okänd
Man kan köra vid järvafältet där på lördagar.
Han har haft en ludix som han nyss sålde för 9500. Köpte gjorde han för 750. Original från början. Men satte på budget 70cc och rör mm. Den hade världens minsta däck xD Top 60-70
(bild kommer upp också
.)
Det var dom han har sålt.
Den strax efter var en baotian retro som han fick gratis från några bekanta. Det var lite fix med den, men gratis att laga. Han har den nu som pendlarmoppe tills rrxen är klar. Topp 55-60. Vi kallar den "Inte så hetro retro)
Riejun köpte han av en kompis kompis för några tusen. Rätt bra pris för rätt bra skick
.
Är lite trött idag och orkar inte skriva mer idag, Peace out!
Min moppe(deeew):
Rieju drac 2001
Setup:
70cc airsal
19mm black edition
budget tk rör
org insug och membran
toppar 107 (plant)
[/spoiler]
Färg bestämd! Unikt kan vi säga Säger inge mer![/quote]