Vilken moped går snabbast avstrypt?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Vilken moped går snabbast avstrypt?

Inlägg av macke15 »

Ja, vilken scooter går egentligen snabbast avstrypt? Har hört att en Aprilia går i 85 avstrypt. Finns det någon som går bättre? och går insprutningsmodellerna snabbare än förgasarmodellerna generellt sätt?
Ben Dover
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 maj 2013, 19:44

Re: Vilken moped går snabbast avstrypt?

Inlägg av Ben Dover »

macke15 skrev:Ja, vilken scooter går egentligen snabbast avstrypt? Har hört att en Aprilia går i 85 avstrypt. Finns det någon som går bättre? och går insprutningsmodellerna snabbare än förgasarmodellerna generellt sätt?
Jag lade ner ganska mycket tid på att söka svar på just denna fråga. Det råder koncensus att det är Aprilia RS50 insprut (jag TROR den med insprut heter Factory eller R).
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Yes! Har också tittat runt lite. Factory eller vad den heter är ju insprutningsmodellen. Men går den så jävla snabbt pågrundav insprut bara? Eller har den bara en jävligt vass motor?
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Baotian Diablo är nog bland de snabbaste avstrypta med förgasare bland scootrar (4,5hk), min gör 78. Även gilera runner har jag hört ska gå riktigt bra avstrypta utan trim. :)
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

78? Det var inte dåligt. Någon som sitter på någon statistik gällande insprut och fögasarmodell? Har bara hört att insprut ger bätte axx. Men det kanske är olika från olika moppe och märke?
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

De flesta moppar har förgasare och det är det som funkar bäst, tycker jag. Så satsa på en förgasar moppe om du inte redan köpt en :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Beta RR50 , eller vad dom heter, med motorn tillverkad av KTM, det borde va snabbaste moppen ostrypt :)

Nu vet jag inte hur mycket bullshit det är , men en jag känner säger att hans Beta går 120km/h avstrypt, endast med större drev framme , och en annan jag känner som kör Beta så säger att den går 98km/h ostrypt med större framdrev bara :)
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

DS skrev:De flesta moppar har förgasare och det är det som funkar bäst, tycker jag. Så satsa på en förgasar moppe om du inte redan köpt en :)
Jag har en speedfight 3 med trimmrör och grejer. Samtidigt skaffade en polare en aprilia ströp av den och han körde förbi mig enkelt. Tyckte la det var lite orättvist så :oops:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

emilnordman skrev:Beta RR50 , eller vad dom heter, med motorn tillverkad av KTM, det borde va snabbaste moppen ostrypt :)

Nu vet jag inte hur mycket bullshit det är , men en jag känner säger att hans Beta går 120km/h avstrypt, endast med större drev framme , och en annan jag känner som kör Beta så säger att den går 98km/h ostrypt med större framdrev bara :)
Ska förmodligen byta till mig en sådan snart - så det påståendet ska kollas upp direkt!
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Tycker det är konstigt att vissa scootrar gör 70 avstrypta samtidigt som en annan då gör 85. Aprilia vet jag ju gör motorcyklar samma med ktm som nämdes ovan. Är det helt enkelt bara att de är riktigt vassa på att göra motorer då?
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Vet av egen erfarenhet efter att ha trimmat ett antal scootrar att just aprilias sr50 med insprut går otroligt mycket bättre än andra mopeder som tex speedfight, aerox, boatian både 4takt och 2takt och diverse andra scootrar.
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Men macke15 vad är du ute efter? Har du tänkt dig köpa en ny moppe eller vad vill du få fram?

Men som ja skrev tidigare så tycker jag att Baotian Diablo är den vassaste scootern med förgasare, går riktigt bra avstrypt!
Och på plats nummer 2 kommer Gilera runner. Har ingen större erfarenhet av insprutnings scootrar men måste man inte (Gameboy) trimma å hålla på dem.

Kör med förgasare det är bäst i min mening. :)
macke15
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 november 2013, 18:00

Inlägg av macke15 »

Nejnej. Tycker bara att det är intressant att veta. Att det kan skilja så mycket. Ville bara se om någon hade förklarning till just varför det är så
DS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 mars 2014, 19:07
Ort: Stockholm

Inlägg av DS »

Okej, men det kan nog bero på vilket land moppen kommer ifrån. Inom eu länderna får de bara gå i 45/kmh därav EU moppe. Men de länderna som inte är med i Eu har antingen egna lagar om hur fort mopeden får gå eller att de får gå hur fort som helst....

Till exempel min moped (Baotian Diablo) den är gjord för att gå i 75-80 men sen har de strypt den för att kunna säljs inom Europa. Annars om de är gjorda för att gå i 45/kmh så borde alla moppar endast ha 1-2 hk... :)
Skriv svar