Bensinskalles Senda 150 sm projekt
bestämde mig nu för att göra ett litet projekt med min 125:a
Historia: Köpte hojjen på påsklovet -08 i uppsala. Hade då gått 78 mil. Sedan fick den stå hemma tills ja tog kortet nu i början av sommarlovet.
Det är då en Derbi Senda baja sm 125 f -05. Sitter yamaha motor i ( finns med hondamotor också ). Det är en tvåventils, luftkyld fyrtaktare
. Tyvärr är den ganska klen men då har ja något att bita i ^^
Anledningen till att ja köpte denhär, och inte en tvåtaktare är helt enkelt att ja vill ha en pålitlig supermotard som går att åka vardagligt med och långt. Va ska man annars me lätt mc till om inte för första gången kunna förflytta sig fritt ? Därför vägrade ja tvåtakt ( ktm, gasgas mm ), som drar en liter milen och inte går att åka långt på
.
Nuvarande setup ( numera den förra setupen ):
150 cc bigbore ( BBR )
Trimmkamm ( BBR )
Högkomp- kolv ( BBR )
Ombestyckad förgasare
Trimm ljuddämpare ( By Me )
///kommande setup på motor nr #2 ( numera nuvarande setup ) :
Har
, pågång
, kanske '
150 cc bigbore ( BBR )
Trimmkamm ( BBR )
Högkomp- kolv ( BBR )
Trimm ljuddämpare ( By Me )
Mikuni TM28-1 (28 mm) flatslide med accpump
Insug
Öppet luftfilter
Snabbgas
Ny krök ( dimensionerad efter toppen ) + Modda om ljuddämparen
/
* Portad topp
*
Tyngre drevning
( motor #1 original igen )
Styling:
Borttagna backspeglar ( 1 spegel ibland när ja åker )
Borttagen b*g-läpp = Mini LED-lampa, hemgjord reghållare
Polerat bromspeten
Polerat växelpeten
Kommer kanske:
Ny framlampa: Manga, Crossplatta, Nåt annat coolt
?
Annan lack?
Mål? Få den att gå så bra som möjligt utan att skicka plånboken till månen!
_______________________________________________________
Beställde en mini LED baklampa från twostroke och byggde en reghållare av 1mm:s elzinkad plåt.
ja skar till plåten me vinkelslip och bockar sedan till den.
Skillnad ^^ ?
Sen var ja ju tvungen och polera lite:
Glänser***
Sen tröttnade jag på ljudet i bågen, lät för fjösigt ^^, så bestämde mig för att fixa en ljud"dämpare" ^^. Låter bilderna tala för sig själva:
I början körde jag utan insats ( bara en helt tom ljuddämpare ), lät som faän o gick gött, men ja märke att ja fick effektförlust eftersom de blir virvlar där avgaserna går in i ljuddämparen. Dessutom så lät de som en jävla harley davidsson ( raka rör ), vilket inte var de ja strävade efter. Ja va mer ute efter de grova ljudet från fyrtaktscrossar
Så ja byggde en insats av perforerad plåt o lindade in hårt med dämparull. Blev jävligt bra, riktigt fint ljud ( exakt de ja va ute efter ), och ja fick betydligt högre effekt.
Så småningom så ville ja ha mer krut, så ja köpte ett 150 cc kitt från usa. Blev dyrt i slutändan med frakt och jävla tull
, men tillslut kom de:
nedre ramen ä borttagbar så ja plocka bort alltihopa ^^
Saknas nåt?
Innan ja satte dit nya cylinderkittet så beställde ja ny förgasare, mikuni tm 33 -12 flatside accpump
och diverse tillbehör från vrm.se
. Men eftersom toppen har alldeles för snåla kanaler så kunde ja inte sätta dit nya förgasaren.
Men här ä grejjerna:
riktigt stor klump xD
där ä problemet... Insugets diameter ä 36 mm, toppen är på ca 25 ^^. Så därför behövs *portning*
Till de köpte ja en ny motor:
Kameran dampa så blev lite suddiga bilder...... Men men de va från början tänkt att ja skulle köpa en ny topp eftersom ja inte vill borra sönder originaltoppen, men en NY kostar 10 k ^^, lite onödigt mkt kanske. Så köpte den här motorn beg istället till ett rimligt pris. Enda problemet är att de står yamaha på kopplingskåpan, och de står Derbi på original xD.
Så när ja fått topp nr #2 portad så hade ja tänkt flytta över 150 cc:n till motor #2 och stoppa in den i bågen...
UPPDATE 12/9
Japp, nu är
toppen på portning . Äntligen börjar de röra sig åt rätt riktning igen
Tyvärr enligt Boost 3 ( sporthoj.com ) som portar min topp så var min avlopprörsförgasare ( mikuni 33mm ) för stor för min lilla motor
, men ja har förhandlat med vrm som ja köpte fuggen av och får byta mot en 28 mm flatslide istället för en hundring imellan
Allt för denhär gången
UPPDATE 26/9
Nu har Toppen kommit tillbaka från portning samt nya 28 mm förgasaren
Än så länge är a iaf skiiiitnöjd, toppen ser helbra ut
. De som är gjort är helt omgjord insugskanal. Den är gjord så rak de går och plastad för att få rätt form
. Ventilerna är slipade och omgjorda, förbränningsrummet är bearbetat och polerat. Avgaskanalen är uppborrad och omgjord till formen.
Fuggen är i princip densamma, men det är igjutet mer gods i den så att den bara är 28 mm stor invändigt
. Lite andra smågrejjor som är mindre än 33:an också som bensinanslutning. 33:an hade ju fan anslutning för 9 mm slang medan vanlig slang ä 4-5 mm ^^. Accpump och flatspjäll förstås
Kunde ju förstås inte låta bli o provmontera för o se hur de kommer bli xD
kan inte annat än säga att de är en vacker motor
^^
Nu återstår bara en ny packningssats till 150 cc kittet så kan ja i princip flytta över grejjorna till motor nr # 2
Ja kommer behöva en ny gasvajjer förmodligen också o så får vi se om de blir snabbgashandtag eller inte
UPPDATE 27/9
Som svar på MarcusRRX inlägg så kommer här en liten film :
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvyhAU[/youtube]
Kommer uppdate när de händer nåt mer
och de ä nu:
UPPDATE 24/10
Nu har det varit mycket aktivitet den sista veckan
Jag har fått hem två packningssatser från procycle, den nya motorn är ihopsatt och monterad
topp- och fotpackningarna till 150 cc:n
tvättar bågen en sväng innan det är dags för motorbyte
In i garaget....
Hela motorsystemet bortplockat förutom en del el och ljuddämparen
Motorerna
Kopplingskåpan på originalmotorn....
Och den nya motorn
Som ni ser är det en yttepytte liten skillnad ^^
Skruvat isär båda motorerna. efter de så börja ja med att flytta över BBR-kammen till den nya toppen och sätta tillbaka originalkammen i originaltoppen...
Sen var de bara att byta cylindern.
150 cc har gått över 200 mil under sommaren, men ser hur fin ut som helst, och lär garanterat gå säkert 500 mil till så fin som kolven och cylindern var
En av kammarna
Startmotorn har flyttats över till den nya motorn, och allt annat som lite kablar, ramen mm
Sen var de bara att smälla dit den
Sen så kan man ju tro att jag var färdig, men självklart inte... Allt ,förutom själva motorn, som kan gå fel gick fel! xD
Förgasaren tog i tanken, fästet till gaswiren tog i tanken, luftfiltret fick inte plats osvosv, gaswiren passade inte....
Efter miner och vackra ord så kom ja fram till lösningen att höja upp hela tanken! Den sitter med tre lodräta skruvar och de två bakre lade jag emellan ett par muttrar så tanken kom upp från förgasaren.
Gaswire fästet på förgasaren fick jag göra om helt.. Det var bara att skruva loss och kapa sönder, och svetsa om. Tillslut blev det bra, inte vackert.. men bra ^^
Gaswire fick jag köpa en ny av. De fick bli en universalwire eftersom den först och främst måste ha stora kulor i båda ändarna. 28mm fuggen har ju flatspjällstrottel så det sitter extern styrning där man fäster wiren ( kika bilderna ) och den kräver längre wire. Själva höljet till wiren vara mycket kortare... SJälva wiren var tvungen att vara extra lång för att räcka till det nya snabbgas handtaget och till förgasaren.. Så det blev lite moddning kan man säga ^^
Ja fick köpa slang till luftfiltret och efter ca 4 olika försök så kom de på plats
Snabbgasen
funkar ruggigt bra och ä störtskönt ^^ Rekommenderas starkt!
Efter att ha pillat ihop allt ser det ut såhär:
Klistrat dit procycle, BBR och twostroke dekaler
Körde en provrunda med bestyckningen : Huvudmunstycke 115, lågfart 25 och den gick lite taskigt... Bytte sedan upp till 122,5 och 27,5
och då gick den bättre ch ja har kunnat köra lite, men det återstår en del att göra med bestyckningen innan ja kan börja köra ordentligt xD
_____________________________________________________________
Nu ser setupen ut såhär:
///Nuvarande setup på motor nr #2:
Har
, pågång
, kanske '
150 cc bigbore ( BBR )
Trimmkamm ( BBR )
Högkomp- kolv ( BBR )
Trimm ljuddämpare ( By Me )
Mikuni TM28-1 (28 mm) flatslide med accpump
Insug
Öppet luftfilter
Snabbgas
* Portad topp
*
Sen sånt som kanske ska fixas:
Ny krök ( dimensionerad efter toppen ) + Modda om ljuddämparen/ göra ny?
/
Tyngre drevning
( motor #1 original igen ) Ska beställa hem ny topplockspackning så att jag kan skruva ihop originalmotorn igen
_____________________________________________________________
UPPDATE 29/10
Fått fart på monstret nu !!
Ja lovar de låter fint o de verkar vara en hel del kräm
Problemet ä bara att kopplingen ä helt slut på den nya motorn så de blir till att köpa nya lameller o fjädrar ^^ Gjorde en liten film så ni ska få höra besten :
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzBNrk[/youtube]
UPPDATE 21/1 -09
Nu har de inte hänt så äckligt mycket med derbin, för de är inte direkt hojsäsong… Då tänker i kanske att det är under icke-hoj-säsongen som man skruvar o håller på som mest, men problemet är det att det mesta av skruvandet är klarrt och nu väntar inställning…. Men de ä svårt eftersom det är icke-hoj-säsong som sagt ^^ .
Men i alla fall, lite har hänt. Jag har fått dit en NY koppling
Ni som har läst vet att den gamla slirade som slicks-däck i lera ^^
1000 spänn =) 5 lameller + 4 fjädrar, och en packning
Da motor:
Kopplingskåpan:
Ny packning. Visade sig behövas då den gamla blev till många delar när ja skruva isär ^^
Gamla kopplingen
Vad ja kan se så är faktiskt inte lamellerna så slitna så dom funkar nog finfint i reserv, fjädrarna verkade heller inte vara så värst välanvända. Anledningen till att kopplingen slirade kan vara att ”staget” som ska lätta trycket på kopplingen var så spänt att kopplingen inte gick ihop ordentligt. Men tyckte de va lika bra att byta kopplingen när ja ändå var igång, och hade en ny låg. Den gamla fick helt enkelt bli reserv
Sen var de bara att skruva ihop allt igen
Den nya kopplingen fick bli en originalkoppling, för de hade blivit så jäkla dyrt att ta hem en från staterna ( typ enda stället dom har bra delar till min motor )… Så eftersom fjädrarna är original och jag har betydligt mer vrid i motorn nu så la ja brickor vid fjädrarna för att de skulle bli extra spänn
Blev riktigt bra faktiskt, nya kopplingen drar som fan
Lite senare så putsade ja upp ljuddämparen lite, o passade på att kolla dämparullen? =
Blir till att fixa lite ny ^^ . Men går i ”bygga ny dämpare”-tankar så jag kommer nog inte lägga ner så värst mycke krut på den här dämparen. Bygger ja en ny ska de bli med konat utblås
( som giannelliburkar )
_____________________________________________________________
Sen händer de ”lite” annat i garaget som ja tänkte skriva lite om…
Jonas ( yamaha125:s ) nyinköpta 240 traktor skulle få sig ett nytt flak
Så där blev de en månads hårt arbete men de blev jävligt bra !
Sen var de bråttom att få ut epan för då skulle nästa in så fort som möjligt… Fassans porsche projekt som håller på i full fart i skrivandets stund
Den ska fräschas upp och bli ombyggd till RSR…
Så ska det nya objektet in efter porschen
Ska fräschas upp och besiktas och förmodligen säljas efter de …
Krigshjälten fick några skador efter drabbningarna under Allhelgonarullet på kägleborgs banan
Så den ska in i garaget och få sig en liten omgång…
Så de är full fart i garaget
Kommer hända mer med bågen senare under våren när snön dragit iväg, då blir de full fart
UPPDATE 22/4 -09
NU HAR VÅREN KOMMIT som dom flesta har märkt
Har börjat ställa in förgasaren på hojen på allvar nu
Och ja kan avslöja att de inte är lätt, har typ bytt munstycke 20 ggr... Men nu ligger jag på 32,5 i lågfart och 165 i huvudmunstycke och motorn går 99 %
Behöver aning mindre huvudmunstycke för han blöddrar lite när motorn blivit riktigt varm, och han går lite snålt på jämngas så ska testa lite större lågfartmunstycke
Har ingen vettig film eller så så tyvärr så kan ja inte låta er höra de fantastiska ljudet som kommer från denna maskin, alltså satan va gött de låter!!! Riktigt dovt o kraftigt när man gasar på
Motorn går äckligt bra på lågvarven, den har urmycke vrid. 0-70 gör man i princip på typ fyra sekunder mellan 3-6000 varv
Den trycker på som fan på toppregistret också, men han ä tydligt svagare där så ja ska klura på lite lösningar... Jag har fått reda på att bbr kammen sägs vara slö som fan så får ja bekräftelse på de så ska ja fixa en ny... Ska se om ja kan plocka bort balansaxeln också, de sägs ge effekt
Och så ska ja försöka lätta svänghjulet
Ja har börjat göra en ny ljuddämpare i skolan nu, de blir en rejäl dämpare med konad bakdel, och den kommer bli betydligt mer optimalt utformad så de kommer bli betydligt bättre flöde
Har inga bilder på den än men har inte gjort så mycke på den än
Sen har ja fått ett nytt problem, de har börja läcka olja från toppen... Jag skruva isär motorn en omgång och jag satte i en styrning ja hade glömt sedan tidigare, men de hjälpte ju inte.... -.- .....
Så ja rev ner skiten igen, och då lyfte ja av hela cylindern och då visade de sig att ja hade glömt en styrning nertill också ^^. Hade dessutom på flänstätning på topplockspackningen så den skulle täta ordentligt... Men de hjälpte ju förstås inte...
Så ja rev motorn en tredje gång, och tog med toppen till skolan och planade den
de blev -27 hundradelar innan de blev bra, för räsen var felinställd när ja börja så först blev de snett...
... Kom hem och snickrade ihop motorn.. Tror ni de hjälpte?
Nej inte fan gjorde de de, den dräller fortfarande olja..... Så nu måste ja skaffa nya packningar till motorn för alla är använda och återanvända... Ska försöka plana cylindern också, då ska fan packningsytan bli rak!
Ska försöka ta reda på mer om svänghjulet o balansaxeln
Kommer med påfyllning när de händer nåt nytt
UPPDATE 23/12 -09
Nu har de gått över halvåret sedan senaste uppdaten men de har inte hänt så mycke sen dess. Tyvärr svalnade intresset ganska hårt under sommarlovet då de bara strulade. Motorfan fortsatte läcka olja trots planingen osv. Förgasaren ville heller inte samarbeta, lyckades aldrig få den att gå 100%. Tror nästan den var aningen för stor för motorn tyvärr... Eftersom ja redan spenderat så jävla mycke pengar så orkade ja inte lägga en ny betällning på packningar, kam osv.
När hösten börja smyga på sålda ja hojen då de under vintern blir bil. Kanske blir någon större hoj om ekonomin tillåter i framtiden
Men i alla fall, innan ja sålde hojen hann ja göra lite roliga saker också. Skrev ju tidigare att ja började bygga på en ny ljuddämpare och den slutförde jag på sommarlovet.
Låter bilderna prata sitt eget språk:
Lacken blev jävligt bra. Härdade den i en ugn och de blev stenhårt då
Och sähär blev ljudet ^^ :
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=spyBkklRXjs[/youtube]
The end
Får somsagt se om de blir en ny hoj i framtiden, en husa vore inte fel
**Kommentera**