Yamaha FS1 - Nybörjare i verkstaden

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Yamaha FS1 - Nybörjare i verkstaden

Inlägg av eclipsetomte »

Hej

Jag är ny på det här forumet och letade reda på det nu när jag plockat fram min gamla Yamaha FS1. Den har itne körts på väldigt länge och men startar fint och är ändå i rätt gott skick (enligt mina ögon).

Mina meck kunskaper är väldigt begränsade, jag är nöjd med att kunna lokalisera tändstiftet... jag är mer för att köra än att mecka. Men jag vill gärna lära mig och vill nu göra denna skönhet riktigt fin och bra.

När jag kör så hackar och bluddrar den mycket. Den är svag och tar sig knappt upp för backar... motor varvar inte och det går inte att rusa motorn, istället bluddrar det och den får liksom inget fart på motorn.

Jag kan inte riktigt gissa vad felet är.
Det jag gjort är att rengöra tändstiftet som var rätt svart, skrubba rent med stålborste. Det gjorde tyvärr ingen skillnad.

När jag plockade fram mopeden fanns det ett par liter soppa kvar i tanken som stått minst 1 år. Jag tänkte mig inte riktigt för och fyllde bara på med ny bensin på den gamla (2 liter gammal + 5 liter ny). Kan det vara orsak till att motorn går dåligt?

Annars funderar jag på att skruva ur förgasaren och skruva isär alla delar från den och lägga i en balja med bensin i 60 minuter. Sedan torka tort och skruva ihop igen.

Jag funderar även på att köpa nytt bränslefilter (biltema billigt) och sätta på. Samt plocka fram luftfiltret och blåsa rent.

Finns det mer tips jag kan få här av er?
Jag är ju som sagt väldigt färsk på att mecka, det tog ett bra tag innan jag kunde lokalisera förgasaren och förstå vad det var jag skulle plocka ur... Tror jag har lokaliserat luftfiltret :)

Sen är det el-fel på den och jag misstänker att jag får lämna in den för att få igång all el ordentligt.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Eftersom stiftet var svart så finns ju möjligheten att den får för lite soppa.. Blandar du olja i tanken eller har du oljepump?

Prova att göra rent tanken att ingenting ligger och täpper till..
Rengöra förgasaren är absolut inte fel!
Senast redigerad av Persson97 den 2 augusti 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 23 november 2013, 17:41

Inlägg av TheRavenBlue »

Jag kan inte så jättemycket om de lite äldre mopparna är lite kunnigare om de lite mera modernare. Du kan ju göra rent bränsleslangarna så att det är bra flöde med bensin.
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

ok bra tips. kollar bränsleslangen så den är ren och inget smuts i innan jag rengör förgasaren.

1. kolla bränsleslang.
2. rengör förgasare

vad tror ni om att rengöra tanken då, tömma ut gamal bensin... tvätta med t-sprit och sedan tanka på ny bensin?
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

eclipsetomte skrev:ok bra tips. kollar bränsleslangen så den är ren och inget smuts i innan jag rengör förgasaren.

1. kolla bränsleslang.
2. rengör förgasare

vad tror ni om att rengöra tanken då, tömma ut gamal bensin... tvätta med t-sprit och sedan tanka på ny bensin?
Det låter som en bra idé, lika bra att rengöra tanken då man endå ska ta itu med förgasaren. :)

FS1:an är ju ganska lätt att jobba med så det bör inte vara sååå svårt.
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

tack för svaret.

jag har läst lite om att rengöra tank... folk verkar föreslå lite olika...

någon har sagt tvätta insidan med 1-2 deciliter t-sprit
tvätta med citronsyra och vatten, låt stå ett dygn.
använd olika medel avsedda för tvätt av tank.

släng i lite muttrar, blykulor och skaka så rost slås bort...

vad föreslår ni.
min grundplan var att använda t-sprit och tvätta och skölja 3-4 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

eclipsetomte skrev:tack för svaret.

jag har läst lite om att rengöra tank... folk verkar föreslå lite olika...

någon har sagt tvätta insidan med 1-2 deciliter t-sprit
tvätta med citronsyra och vatten, låt stå ett dygn.
använd olika medel avsedda för tvätt av tank.

släng i lite muttrar, blykulor och skaka så rost slås bort...

vad föreslår ni.
min grundplan var att använda t-sprit och tvätta och skölja 3-4 gånger.
Din grundplan låter bra om du frågar mig, men innan du drar igång med den så släng i 10 muttrar och skaka en stund, så ev rost lossnar.
Och se till att 10 muttrar trillar ut igen så ingen blir kvar ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 juni 2008, 11:36

Inlägg av psykopatrik »

Svart tändstift betyder för mycket bensin inte för lite som någon skrev.
Kan tyda på igensatt luftfilter eller att förgasarens nålventil inte stänger som den skall.
För lite bensin ger ett vitt stift.

Så till åtgärderna för att få din moppe att gå ordentligt.

Töm tanken på bensin och lys med ficklampa och kolla om du ser någon rost eller annan smuts.
Finns det rost så är tippset med muttrar bra, är det annan lös smuts så skölj bort det.

Skruva av bensinkranen och kolla så inte filtret som sitter där är smutsigt.

Kolla luftfilter, har du skumgummifilter tvätta det och olja in med filterolja, har du pappersfilter så byt det, pappersfilter mår inte bra av att man blåser dom rena för man liksom blåser ihop porerna.

Det mest komplicerade är att rengöra förgasaren.

Som du själv skrev så dela förgasaren och rengör allt, se till så alla munstycken är rena, det är till att rekommendera att använda tryckluft.
Har du tillgång till ultraljudstvätt funkar en sådan ypperligt till förgasarrengöring.

Att tänka på när du skruvar med förgasaren är att använda rätt verktyg så du inte fördärvar skruvar och munstycken.

Notera också hur förgasarens tomgångsskruv och blandningsskruven står så är det lättare när du sätter ihop grejorna igen.

Återkom gärna med resultat.

Förresten vad är det för elfel du har?
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

tack för utförliga svar. kommer vara till stor hjälp!

jag är inte säker på vad osm är fel med elen... den funkar inte och vad jag minns från förr har den aldrig funkat... men nu vill jag få allt att funka bra och tänker att det kan vara bra om någon mer kunnig ger sig på.
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

Hej

Vad tror ni är bästa stället att vända sig till om man behöver nytt tändstift och luftfilter samt bränslefilter till FS1 Yamaha?

Biltema borde ju ha tändstift och bränslefilter som passar, eller?

Men luftfilter är jag osäker på... det jag har är ett sådant här:
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs1/f ... 16366.html
Dvs en platt skumgummi matta... kan ju tvätta och olja in. Men vill veta vilken butik jag bör kunna hitta något passande... Kan jag köpa vilken skumgummi som hellst och bara klippa till i lådan? Mopeddelar.se kan jag ju köpa från, men finns det i mer etablerad butik jag kan åka till är det att föredra.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Dom delarna du nyss räknade upp, dvs bränslefilter, luftfilter och tändstift finns i princip var som helst. Om du vill va på den säkra sidan kan du köpa skumgummi-filter (sånt som liknar Pipercross) och spänna fast runt förgasaren med en slangklämma, så behöver du inte oroa dig över diametern osv

Tar iofs inte mer än någon minut att mäta hur stort luftfilter man ska ha
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

tack

men vad menar du... spänna fast luftfiltret med en slangklämma runt förgasaren??

förgasaren sitter ju i en kåpa och sedan en luftslang upp till luftintaget och filtret som sitter ovan på i sin egna plastlåda.

jag är dock sugen på att byta ut den fula plastlådan till en metalcylinder och där ha filtret...

men om jag nu bara ska byta ut mitt filter. kan jag klippa till vilket skumgummi filter som hellst så det har samma dimmensioner som det som sitter i?
förutom att det ska passa i lådan, spelar tjockleken någon roll?
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

Tackar för infon.

Har idag inhandlat nytt bränslefilter: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...er-3-st-82682/

Ny bränsleslang: http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillb...eslang-259060/

Nytt tändstift: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...-ps913a56810sv

Ska byta ut hela bränsleslangen till förgasaren i helgen. Sätta på nya bränslefiltret, göra rent tanken och förgasaren samt sätta i det nya tändstiftet. Hoppas allt det ska lösa problematiken med att motorn går så hackigt och bluddrar så mycket.

Om det inte hjälper ska jag byta ut luftfiltret
Just nu sitter det ett sådant här luftfilter i mopeden: http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs...fs1-16366.html i en plastkåpa.

Tänker köpa detta och klippa till så det passar i kåpan och sätta in efter att jag oljat in och kramat ur med 10w-40 olja. http://www.mekonomen.se/bil/reservde...-ps158a48577sv

Blir nog ändå nytt luftfilter, det är billigt och känns bra att byta ut när jag ändå håller på.


Om inget av ovan hjälper blir det nog verkstad om jag inte kommer på något annat som jag glömt att fixa... Brytarspätsar och avstånd m.m. känns lite svårt just nu...
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Om du har luftburk kan du använda den, men byta filter"elementet" som är innuti, borde inte kosta mer än ett "sportluftfilter"

Förlåt för sent svar :)
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

emilnordman skrev:Om du har luftburk kan du använda den, men byta filter"elementet" som är innuti, borde inte kosta mer än ett "sportluftfilter"

Förlåt för sent svar :)
Förlåt, men jag hänger verkligen inte med alls...
Mina kunskaper är verkligen på nybörjar nivå... som jag har förstått det så finns det ett luftfilter som skickar luft in mot förgasaren.

På min moped har jag en plastlåda utanför behållaren där förgasaren sitter.
I denna plastlåda finns det ett filter (skumgummi filter). Lådan har sedan en plastslang/rör ned till förgasarens behållare...

Finns det ett till filter i förgasaren?

Vad är filterelementet?
Vad är sportluftfilter?
http://www.mopeddelar.se/p/universal-2/ ... kt-45.html
Kan jag ta detta sportluftfilter och skippa lådan kring det nuvarande filtret och bara koppla på insuget mot förgasaren på detta sportluftfilter? Är det en annan variant bara på hur man väljer att ha filter?

Jag har ju som sagt en låda med ett skumgummi filter... Jag kan inte riktigt förstå vart insuget för luft i detta filter sitter dock :S
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Ta ut själva filtret och tvätta det med typ grön-såpa eller liknande, finns en film på hur man gör det här: https://www.youtube.com/watch?v=zxNBt4G2tV8

Hasse har många bra videos, kan vara värt att ta en titt :)
eclipsetomte
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 augusti 2014, 15:14

Inlägg av eclipsetomte »

Sådär, då har helgen tagit slut och det har blivit lite jobb med mopeden.

Jag började med att byta tändstift och göra rent tanken.
Den gick fortfarande dåligt.
Jag skruvade då isär förgasaren och gjorde rent den.
Den gick fortfarande dåligt.
Bytte luftfilter och sotade ur avgasröret och ljuddämparen.

Men efter att ha fått hjälp att kika på brytarspetsarna och kondensatorn så visade det sig att den blixtrade rätt mycket på höga varv. Så nu har jag beställt nya grejer att skruva i snart...

Förhoppningsvis ska detta lösa problemen.
Skriv svar