termostat trasig. köra utan?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

termostat trasig. köra utan?

Inlägg av HaZ »

Tjenare.

Termostaten gick sönder innan och har ingen tid med att köpa ny då jag ska till brodalen på lördag.

Så undrar nu om man kan köra utan och går den lika bra? Eller ska jag leta efter en begagnad?

Tack på förhand[/list]
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

vet inte ens varför mopedtillverkarna satte dit en termostat från första början.

kör utan, jag har tagit bort den på flera cyllar jag har haft, om den inte funkar när du väl kör, så kan den värmenypa, pga att den inte får någon kylning, hänt mig och en polare.

våga vägra termostat.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

gilerahjärnan skrev:vet inte ens varför mopedtillverkarna satte dit en termostat från första början.

kör utan, jag har tagit bort den på flera cyllar jag har haft, om den inte funkar när du väl kör, så kan den värmenypa, pga att den inte får någon kylning, hänt mig och en polare.

våga vägra termostat.
Av samma anledning som den sitter i alla bilar idag - miljön...

Termostaten hjälper motorn att komma upp i arbetstemp snabbare. Och en varm motor släpper inte ut lika mycket avgaser som en kall motor gör.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Rexxy skrev:
gilerahjärnan skrev:vet inte ens varför mopedtillverkarna satte dit en termostat från första början.

kör utan, jag har tagit bort den på flera cyllar jag har haft, om den inte funkar när du väl kör, så kan den värmenypa, pga att den inte får någon kylning, hänt mig och en polare.

våga vägra termostat.
Av samma anledning som den sitter i alla bilar idag - miljön...

Termostaten hjälper motorn att komma upp i arbetstemp snabbare. Och en varm motor släpper inte ut lika mycket avgaser som en kall motor gör.
hellre att den kyler bättre/långsammare att komma upp i arbetstemp än att sabba cylindern.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

gilerahjärnan skrev:
Rexxy skrev:
gilerahjärnan skrev:vet inte ens varför mopedtillverkarna satte dit en termostat från första början.

kör utan, jag har tagit bort den på flera cyllar jag har haft, om den inte funkar när du väl kör, så kan den värmenypa, pga att den inte får någon kylning, hänt mig och en polare.

våga vägra termostat.
Av samma anledning som den sitter i alla bilar idag - miljön...

Termostaten hjälper motorn att komma upp i arbetstemp snabbare. Och en varm motor släpper inte ut lika mycket avgaser som en kall motor gör.
hellre att den kyler bättre/långsammare att komma upp i arbetstemp än att sabba cylindern.
Sliter även mer på motorn om det tar längre tid att värma upp.

Men på en mopedmotor så skulle jag säga att det inte spelar så stor roll, kör utan.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar