Yamaha Aerox Rör, Munstycke

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Yamaha Aerox Rör, Munstycke

Inlägg av oscarstandar »

Tjena, jag har en liten fråga för dem som kan, jag har nu en Yamaha Aerox 09 med 50cc Sport cylinder, och jag köpte ett ZX avgasrör (tror det var namnet) men när jag väl satte på det och drog pluggen så gick inte moppen lika bra som förut, någon som vet varför? Är själv inte så jätte erfaren, har det nånting med munstycke att göra?

Tack till er som svarar.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Hade du kapat blindrör innan?
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

Köpte moppen av min kusin, och det var ett rör som såg ut som ett orginal men pluggen var dragen, förstår inte din fråga då jag är oerfaren :lol:
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

oscarstandar skrev:Köpte moppen av min kusin, och det var ett rör som såg ut som ett orginal men pluggen var dragen, förstår inte din fråga då jag är oerfaren :lol:
Inte så konstigt då... ZX är samma sak som ett urpluggat/kapat blindrör och sånna rör som ska se ut som originalrör brukar vara samma sak, dvs du har köpt ett trimrör som gör att mopeden går likadant som innan...
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

Den gick bättre med det röret som satt på innan (det som såg ut som orginalet) än det nya ZX röret även fast pluggen är dragen , vet dock inte varför
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Varför den går skit är för ditt huvudmunstycke inte är bytt! När man stryper av ett avgasrörer eller köper ett utan plugg så måste (oftast) man öka ca 15 storlekar i huvudmunstycket om du vill att din moppe ska fungera riktigt. Finns måååånga trådar om detta så jag föreslår att du söker.
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

GurkMarmelad skrev:Varför den går skit är för ditt huvudmunstycke inte är bytt! När man stryper av ett avgasrörer eller köper ett utan plugg så måste (oftast) man öka ca 15 storlekar i huvudmunstycket om du vill att din moppe ska fungera riktigt. Finns måååånga trådar om detta så jag föreslår att du söker.
Okej, tack för svaret och hjälpen :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

GurkMarmelad skrev:Varför den går skit är för ditt huvudmunstycke inte är bytt! När man stryper av ett avgasrörer eller köper ett utan plugg så måste (oftast) man öka ca 15 storlekar i huvudmunstycket om du vill att din moppe ska fungera riktigt. Finns måååånga trådar om detta så jag föreslår att du söker.
Herregud Erik! Läs förfan ;)
Killen hade ett URPLUGGAT rör innan
Sedan köpte han ett ZX som har samma register som URPLUGGAT

Edit; du har alltså köpt ett rör som går EXAKT likadant som ditt rör du hade innan, bara att det ser annorlunda ut.
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

Hampu skrev:
GurkMarmelad skrev:Varför den går skit är för ditt huvudmunstycke inte är bytt! När man stryper av ett avgasrörer eller köper ett utan plugg så måste (oftast) man öka ca 15 storlekar i huvudmunstycket om du vill att din moppe ska fungera riktigt. Finns måååånga trådar om detta så jag föreslår att du söker.
Herregud Erik! Läs förfan ;)
Killen hade ett URPLUGGAT rör innan
Sedan köpte han ett ZX som har samma register som URPLUGGAT

Edit; du har alltså köpt ett rör som går EXAKT likadant som ditt rör du hade innan, bara att det ser annorlunda ut.
Jo sant, det har jag, dock går den inte lika bra som det förra, men det är bara att byta till större munstycke? :P
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

oscarstandar skrev:
Hampu skrev:
GurkMarmelad skrev:Varför den går skit är för ditt huvudmunstycke inte är bytt! När man stryper av ett avgasrörer eller köper ett utan plugg så måste (oftast) man öka ca 15 storlekar i huvudmunstycket om du vill att din moppe ska fungera riktigt. Finns måååånga trådar om detta så jag föreslår att du söker.
Herregud Erik! Läs förfan ;)
Killen hade ett URPLUGGAT rör innan
Sedan köpte han ett ZX som har samma register som URPLUGGAT

Edit; du har alltså köpt ett rör som går EXAKT likadant som ditt rör du hade innan, bara att det ser annorlunda ut.
Jo sant, det har jag, dock går den inte lika bra som det förra, men det är bara att byta till större munstycke? :P
Nej, jag skulle gissa på att du har ett för stort munstycke, testa köra uppför den brantaste jävla backen du hittar och kör upp för den, orkar den inte ett piss? För stort ;) Eller så kollar du tändstiftets färg. Googla lite så hittar du hur man gör det, orkar inte skriva så jävla mycket...
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

Hampu skrev:
oscarstandar skrev:
Hampu skrev:Herregud Erik! Läs förfan ;)
Killen hade ett URPLUGGAT rör innan
Sedan köpte han ett ZX som har samma register som URPLUGGAT

Edit; du har alltså köpt ett rör som går EXAKT likadant som ditt rör du hade innan, bara att det ser annorlunda ut.
Jo sant, det har jag, dock går den inte lika bra som det förra, men det är bara att byta till större munstycke? :P
Nej, jag skulle gissa på att du har ett för stort munstycke, testa köra uppför den brantaste jävla backen du hittar och kör upp för den, orkar den inte ett piss? För stort ;) Eller så kollar du tändstiftets färg. Googla lite så hittar du hur man gör det, orkar inte skriva så jävla mycket...
Testat lite på gatan (lite lutnig) den maxar ju bara 60 med dragen v-ring och med det röret, och inte alls samma axx, gamla röret gick ju upp till 70 i stor uppförsbacke med bra axx

Kan säga då att jag testa med pluggat ZX rör på moppen, gick i 10km på fullgas vilket jag VERKLIGEN inte hade förväntat mig, men som sagt, jag kan inte så mycket om det som många andra :)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Ojsan förlåt, trodde du hade strypt originalrör innan. Hur går moppen med ZX röret, får du så kallat blödder eller bööande på fullgas?
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

GurkMarmelad skrev:Ojsan förlåt, trodde du hade strypt originalrör innan. Hur går moppen med ZX röret, får du så kallat blödder eller bööande på fullgas?
Nej, det var urpluggat rör som såg ut som orginal. Förstår inte vad det betyder riktigt
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Förmodligen är det inte bara munstycket som är fel, något annat måste vara åt helvete, min gick ju iallafall 65 enligt mätaren med bara ZX utan att ändra något annat...
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

oscarstandar skrev:
GurkMarmelad skrev:Ojsan förlåt, trodde du hade strypt originalrör innan. Hur går moppen med ZX röret, får du så kallat blödder eller bööande på fullgas?
Nej, det var urpluggat rör som såg ut som orginal. Förstår inte vad det betyder riktigt
Okej, skulle du kunna fixa film på när du kör med fullgas?
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

GurkMarmelad skrev:
oscarstandar skrev:
GurkMarmelad skrev:Ojsan förlåt, trodde du hade strypt originalrör innan. Hur går moppen med ZX röret, får du så kallat blödder eller bööande på fullgas?
Nej, det var urpluggat rör som såg ut som orginal. Förstår inte vad det betyder riktigt
Okej, skulle du kunna fixa film på när du kör med fullgas?
Skulle jag nog kunna göra, ZX röret är just nu urpluggat, vill du ha film på båda rören så du ser skillnaden?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

oscarstandar skrev:
GurkMarmelad skrev:
oscarstandar skrev:Nej, det var urpluggat rör som såg ut som orginal. Förstår inte vad det betyder riktigt
Okej, skulle du kunna fixa film på när du kör med fullgas?
Skulle jag nog kunna göra, ZX röret är just nu urpluggat, vill du ha film på båda rören så du ser skillnaden?
Om du hade tänkt köra med ZX framöver så behöver vi/jag bara se film med ZX röret.
oscarstandar
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 juli 2014, 22:41

Inlägg av oscarstandar »

GurkMarmelad skrev:
oscarstandar skrev:
GurkMarmelad skrev: Okej, skulle du kunna fixa film på när du kör med fullgas?
Skulle jag nog kunna göra, ZX röret är just nu urpluggat, vill du ha film på båda rören så du ser skillnaden?
Om du hade tänkt köra med ZX framöver så behöver vi/jag bara se film med ZX röret.
Okej, ska försöka fixa fram det.
Låst