Tips med setup

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Tips med setup

Inlägg av Härdig »

Tjenare, nu har jag åter igen köpa en ny moped Och det blev en Yamaha dt50r-04

Setup:

-TK rör
-sportluftfilter
-och nått annat membran

Den gör väl ungefär 75 km och med lite tur och vilja 80km.

Jag skulle vilja ha lite tips med en bättre setup, jag är ganska nöjd med topp hastigheten, så skulle vilja ha ett bättre bottendrag fast inte behöva köpa ett lågvarvigt rör, cylinder, förgasare eller annan drevning, finns det någon annan fin och smidig trimning? :)

Mvh Eric

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Finns nog inget annat om du inte vill dreva om, byta cylinder rör etc vad jag vet iaf :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Inlägg av Härdig »

hehe, nää, men kanske finns någon kunnig som vet något fräänt man kan göra eller köpa till riskokarn ;)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Om du inte vill byta något så får du banta och gå ner i vikt, då får du bättre bottendrag.
Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Inlägg av Härdig »

haha ja, men det var inte det svaret jag var ute efter dock, jag var ute efter någon kunnig, helst seriösa svar
GurkMarmelad skrev:Om du inte vill byta något så får du banta och gå ner i vikt, då får du bättre bottendrag.
Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Inlägg av Härdig »

Sen så är inte en moped uppbyggd på en förgasare cylinder och drevning, så att det finns nog lite extra små pill, så jag ka nnog gott lägga på mig 20kg extra^^
GurkMarmelad skrev:Om du inte vill byta något så får du banta och gå ner i vikt, då får du bättre bottendrag.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Du kommer inte uppnå någon bra förändring om du inte byter det "vitala" delarna så som cylinder, förgasare, rör eller drevning. Om du vill ha mer kraft i de lägre varven så är det mer cylindervolym som gäller.
Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Inlägg av Härdig »

Yes, det är väl sant vilken cylinder är det mest botten drag i då, typ arsial 70cc eller? :)
GurkMarmelad skrev:Du kommer inte uppnå någon bra förändring om du inte byter det "vitala" delarna så som cylinder, förgasare, rör eller drevning. Om du vill ha mer kraft i de lägre varven så är det mer cylindervolym som gäller.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Härdig skrev:Yes, det är väl sant vilken cylinder är det mest botten drag i då, typ arsial 70cc eller? :)
GurkMarmelad skrev:Du kommer inte uppnå någon bra förändring om du inte byter det "vitala" delarna så som cylinder, förgasare, rör eller drevning. Om du vill ha mer kraft i de lägre varven så är det mer cylindervolym som gäller.
Det beror helt på vilken prisklass du hade tänkt dig. Airsal's 70cc (vet inte hur många det finns men jag tänker på den för typ 1,5k om jag minns rätt) är ju mer än 50cc men mindre än 80cc. Det är egentligen din budget som bestämmer vilken cylinder du köper. Sen står valet mellan aluminium och gjutjärn men det spelar ingen stor roll vilken du väljer men ha i åtanke att aluminium transporterar värme mycket bättre än gjutjärn och gjutjärn kan du borra/hena om det skulle behövas medans en aluminium har ett tunt lager nicasil som går bort om man borrar/henar och då måste du skicka in den för att få nytt nicasil och det är inte billigt kan jag lova.
Användarens profilbild
Härdig
Svårstartad skrothög
Inlägg: 167
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:37

Inlägg av Härdig »

mm,
GurkMarmelad skrev:
Härdig skrev:Yes, det är väl sant vilken cylinder är det mest botten drag i då, typ arsial 70cc eller? :)
GurkMarmelad skrev:Du kommer inte uppnå någon bra förändring om du inte byter det "vitala" delarna så som cylinder, förgasare, rör eller drevning. Om du vill ha mer kraft i de lägre varven så är det mer cylindervolym som gäller.
Det beror helt på vilken prisklass du hade tänkt dig. Airsal's 70cc (vet inte hur många det finns men jag tänker på den för typ 1,5k om jag minns rätt) är ju mer än 50cc men mindre än 80cc. Det är egentligen din budget som bestämmer vilken cylinder du köper. Sen står valet mellan aluminium och gjutjärn men det spelar ingen stor roll vilken du väljer men ha i åtanke att aluminium transporterar värme mycket bättre än gjutjärn och gjutjärn kan du borra/hena om det skulle behövas medans en aluminium har ett tunt lager nicasil som går bort om man borrar/henar och då måste du skicka in den för att få nytt nicasil och det är inte billigt kan jag lova.
Skriv svar