Kan detta hjälpa?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Kan detta hjälpa?

Inlägg av stevewonder »

Hejsan!

Satt på mitt nya Metrakit Thrower ALU och Tun´R - Luftfilter (Hot Copy), gick upp från 83 till 92 i huvudmunstycke.
Men problemet kommer när jag ska köra, han går väldigt dåligt på låga varv, ettans och tvåans växel är väldigt svaga och sen helt plötsligt från den ett jävla drag och axxar iväg.

Borde jag gå upp i lågvarvsmunstycke för att få han starkare i lågavarv också, och hur mycket isånnafall?
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Lågfarts munstycke är på 1/8 gas tror jag :) är röret hög/låg varvigt är det högvarvigt som turbo kit då är det så iallafall en drac kag provat med tk
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

Nojjan skrev:Lågfarts munstycke är på 1/8 gas tror jag :) är röret hög/låg varvigt är det högvarvigt som turbo kit då är det så iallafall en drac kag provat med tk
Enligt interwebbs är det ett lågvarvigt rör, speciellt gjort för stuntare som vill ha lite drag i botten, men det känns som det är omöjligt att få upp den med detta rör?
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

stevewonder skrev:
Nojjan skrev:Lågfarts munstycke är på 1/8 gas tror jag :) är röret hög/låg varvigt är det högvarvigt som turbo kit då är det så iallafall en drac kag provat med tk
Enligt interwebbs är det ett lågvarvigt rör, speciellt gjort för stuntare som vill ha lite drag i botten, men det känns som det är omöjligt att få upp den med detta rör?
Källor på det?
Trodde också det var högvarvigt :?
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Om jag förstår rätt du undrar ni om MK thrower är ett lågvarvigt rör? Om så är fallet så har jag svaret på detta! Jag kör med MK thrower på min Derbi och det är lågvarvigt enligt mig. effekten kommer vid 7k varv, innan dess så händer det knappt något.. men när man väl når 7k varv så får man den kraften som man söker när man köper trimrör.

När man säger att MK thrower är lågvarvigt menar man att effekten kommer vid lite lägre varv jämfört med högvarviga trimrör där effekten inte kommer vid förrns 9k varv t ex.

Ossian, du kan ta mig som källa ;)

Vad för inställningar har du i din förgasare? Går motorn rent, inget blödder eller bööande?
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

GurkMarmelad skrev:Om jag förstår rätt du undrar ni om MK thrower är ett lågvarvigt rör? Om så är fallet så har jag svaret på detta! Jag kör med MK thrower på min Derbi och det är lågvarvigt enligt mig. effekten kommer vid 7k varv, innan dess så händer det knappt något.. men när man väl når 7k varv så får man den kraften som man söker när man köper trimrör.

När man säger att MK thrower är lågvarvigt menar man att effekten kommer vid lite lägre varv jämfört med högvarviga trimrör där effekten inte kommer vid förrns 9k varv t ex.

Ossian, du kan ta mig som källa ;)

Vad för inställningar har du i din förgasare? Går motorn rent, inget blödder eller bööande?
Det var som fan, då lärde man sig något i dag också :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

GurkMarmelad skrev:Om jag förstår rätt du undrar ni om MK thrower är ett lågvarvigt rör? Om så är fallet så har jag svaret på detta! Jag kör med MK thrower på min Derbi och det är lågvarvigt enligt mig. effekten kommer vid 7k varv, innan dess så händer det knappt något.. men när man väl når 7k varv så får man den kraften som man söker när man köper trimrör.

När man säger att MK thrower är lågvarvigt menar man att effekten kommer vid lite lägre varv jämfört med högvarviga trimrör där effekten inte kommer vid förrns 9k varv t ex.

Ossian, du kan ta mig som källa ;)

Vad för inställningar har du i din förgasare? Går motorn rent, inget blödder eller bööande?
Har väl orginal inställningar? har inte rört förgasaren förutom att byta huvudmunstycke, och ja.
Nej, men har varit dum nog att inte kolla hur mitt tändstift ser ut efter ändringen, får se ifall jag borde gå upp eller ner.

Har hittat ett annat problem, om jag låter moppen stå i några timmar och försöker kick starta den så funkar det inte, jag måste springa igång den och sen kan jag kicka igång den?
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

stevewonder skrev:
GurkMarmelad skrev:Om jag förstår rätt du undrar ni om MK thrower är ett lågvarvigt rör? Om så är fallet så har jag svaret på detta! Jag kör med MK thrower på min Derbi och det är lågvarvigt enligt mig. effekten kommer vid 7k varv, innan dess så händer det knappt något.. men när man väl når 7k varv så får man den kraften som man söker när man köper trimrör.

När man säger att MK thrower är lågvarvigt menar man att effekten kommer vid lite lägre varv jämfört med högvarviga trimrör där effekten inte kommer vid förrns 9k varv t ex.

Ossian, du kan ta mig som källa ;)

Vad för inställningar har du i din förgasare? Går motorn rent, inget blödder eller bööande?
Har väl orginal inställningar? har inte rört förgasaren förutom att byta huvudmunstycke, och ja.
Nej, men har varit dum nog att inte kolla hur mitt tändstift ser ut efter ändringen, får se ifall jag borde gå upp eller ner.
Och så är den extremt svag på 1ans växel, det är nästan omöjligt att börna på grus, den dör nästan.

Har hittat ett annat problem, om jag låter moppen stå i några timmar och försöker kick starta den så funkar det inte, jag måste springa igång den och sen kan jag kicka igång den?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

stevewonder skrev:
stevewonder skrev:
GurkMarmelad skrev:Om jag förstår rätt du undrar ni om MK thrower är ett lågvarvigt rör? Om så är fallet så har jag svaret på detta! Jag kör med MK thrower på min Derbi och det är lågvarvigt enligt mig. effekten kommer vid 7k varv, innan dess så händer det knappt något.. men när man väl når 7k varv så får man den kraften som man söker när man köper trimrör.

När man säger att MK thrower är lågvarvigt menar man att effekten kommer vid lite lägre varv jämfört med högvarviga trimrör där effekten inte kommer vid förrns 9k varv t ex.

Ossian, du kan ta mig som källa ;)

Vad för inställningar har du i din förgasare? Går motorn rent, inget blödder eller bööande?
Har väl orginal inställningar? har inte rört förgasaren förutom att byta huvudmunstycke, och ja.
Nej, men har varit dum nog att inte kolla hur mitt tändstift ser ut efter ändringen, får se ifall jag borde gå upp eller ner.
Och så är den extremt svag på 1ans växel, det är nästan omöjligt att börna på grus, den dör nästan.

Har hittat ett annat problem, om jag låter moppen stå i några timmar och försöker kick starta den så funkar det inte, jag måste springa igång den och sen kan jag kicka igång den?
Färgen på stiftet säger inte allt! Min moppe går riktigt bra på fullgas men har ändå ett grått stift. Kör istället på känslan hur motorn går men att kolla färgen är också bra så att man ser att det inte är kritvitt eller någon annan konstig färg såsom grön ;)
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

GurkMarmelad skrev:
stevewonder skrev:
stevewonder skrev: Har väl orginal inställningar? har inte rört förgasaren förutom att byta huvudmunstycke, och ja.
Nej, men har varit dum nog att inte kolla hur mitt tändstift ser ut efter ändringen, får se ifall jag borde gå upp eller ner.
Och så är den extremt svag på 1ans växel, det är nästan omöjligt att börna på grus, den dör nästan.

Har hittat ett annat problem, om jag låter moppen stå i några timmar och försöker kick starta den så funkar det inte, jag måste springa igång den och sen kan jag kicka igång den?
Färgen på stiftet säger inte allt! Min moppe går riktigt bra på fullgas men har ändå ett grått stift. Kör istället på känslan hur motorn går men att kolla färgen är också bra så att man ser att det inte är kritvitt eller någon annan konstig färg såsom grön ;)
Ahh okej, men har du någon aning om vad "Har hittat ett annat problem, om jag låter moppen stå i några timmar och försöker kick starta den så funkar det inte, jag måste springa igång den och sen kan jag kicka igång den?" innebär?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Uppstår det problemet också om den har stått över en natt och du ska ut och köra på dagen?
stevewonder
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 juni 2014, 22:01

Inlägg av stevewonder »

GurkMarmelad skrev:Uppstår det problemet också om den har stått över en natt och du ska ut och köra på dagen?
Ja.
Skriv svar