Kymco ZX, problem med tändningen

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

SlowDown
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 juli 2014, 17:52

Kymco ZX, problem med tändningen

Inlägg av SlowDown »

Hej!

Införskaffade nyligen en Kymco ZX Superfever -02 åt grabben, dessvärre havererade tändsystemet ganska så omgående...

Jag har följt den mycket eminenta felsökningsguiden som finns på detta forum och kunde snart konstatera att CDI-boxen sannolikt är trasig, dels för att alla mätvärden är åt pipsvängen om man ser till de preferenser som finns i guiden men dels också för att den gav mig en liten vänlig handkyss på si så där 400 volt ungefär.

Vi har mätt upp allt enligt guiderna, kablage, tändplatta, tändspole och pickup ger alla värden inom toleranserna. Dock får jag ett konstigt värde på spänningen från spolen på tändplattan, enligt guiden skall den ge 12 V DC men värdet jag får ligger på -0.129 till -0.340 volt ungefär, alltså inte ett stabilt värde. Resistansen på spolen är dock helt inom marginalerna, skall ligga mellan 500-600 Ohm och mätaren visar 582 ohm

Nu har jag beställt en sån där avdragare man gängar på navet för jag blir ju tvungen att dra av svänghjulet och ta en titt. Men jag vore tacksam om någon kan tipsa om vad som eventuellt kan vara knas?

CDI-boxen är beställd och tanken är att jag vill att alla mätvärden skall vara ok innan jag kopplar in den nya boxen, det blir kostsamt om man skulle råka grilla den nya också...

Alla goda råd mottages med tacksamhet!
SlowDown
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 juli 2014, 17:52

Inlägg av SlowDown »

Liten uppdatering:

Hade lite tankesmedja, det är ju en AC-box i scootern och den skall väl ha växelström? För när jag mäter spolen på tändplattan med multimetern i AC-läge så får jag ca 70 volts spänning med svart mätkabel på matnarkabeln från spolen (röd/svart) och röd mätkabel på jord (grön kabel). Omvänt ger inget vettigt värde alls.

Kan det vara riktigt eller är det ett önsketänkande från min sida?
Skriv svar