cross 125, vilken går värst?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

IsacPlex
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 juli 2014, 16:45

cross 125, vilken går värst?

Inlägg av IsacPlex »

tjena, ska köpa 125a 2takt nu och undrar vilket märke som går värst?
vilken är rappast eller roligast att köra.

funderar på om det ska bli 125a eller 250 fyrtakt. är 4takt roligare?
(ska endast köra i skogen)

mvh isac.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

när jag hade cross om körde i skog så hade jag fyrtakt pga av dom är oftast starkare.

Kawasaki kx250f vilket jävla monster drar alla 2t jag har provat så grymt axx så sjukt rolig att köra :D
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

en kompis har en trimmad kawasaki 85cc, går som en 125, om inte värre.

4takt kan kasta sig i väggen.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

När du säger att du ska köra i skogen, menar du grusvägar eller riktig enduro?
Användarens profilbild
användarnamn.
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 maj 2014, 23:03

Inlägg av användarnamn. »

ska det va 2takt ska det va 500cc crosshoj.
annars ska det va 4takt 8)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: cross 125, vilken går värst?

Inlägg av G-son »

IsacPlex skrev:...undrar vilket märke som går värst?
Dom är i grova drag likvärdiga prestandamässigt, så länge man jämför äpplen med äpplen (lika gamla o.s.v.) - den ena är bättre på en detalj medan en annan är bättre på en annan.

Välj en hoj som ger dig en bra körställning, och helst vill du ha en återförsäljare för märket med mycket grejer på lager i närheten - visst, det mesta går få tag i via postorder idag, men det finns inget som går upp mot att kunna åka iväg och köpa grejerna i grannbyn när det är panik, istället för att behöva vänta på några dagars postfrakt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Honda crf 250 ska det vara! Har en sådan själv och är jäkligt nöjd över draget! Hade en crf 150 tidigare och även den rockade på!
IsacPlex
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 juli 2014, 16:45

Inlägg av IsacPlex »

GurkMarmelad skrev:När du säger att du ska köra i skogen, menar du grusvägar eller riktig enduro?
yes, grus och terräng.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inte funderat på en enduro istället? Mer anpassad för sån körning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Inlägg av DerbiSamuel »

Köp en ktm 125 för man kan få dom ganska billigt och går som satan men ändå lättkörda och smidiga :)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ska du köra crossbana spelar 2t vs 4t ingen större roll. Ska du åka enduro/ skog är 4t mycket bättre. 4t har mycket mer vrid å du slipper växla som en galning, samt att du har motorbroms och slipper den ettriga gången i 2t


4t är ju dock dyrare å mer avancerat att mecka, men min uppfattning är att det håller bättre. 2t brukar man ju skjuta kolvar lite då å då låter det som, men det blir billigare vid ras.

Märke spelar som sagt ingen större roll. Köp den som du sitter bra på och det finns delar å support till i din närhet
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
GustafHolmgren
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 augusti 2013, 21:18

Inlägg av GustafHolmgren »

2 taktare ligger ju alltid på högre varv och om du ska åka grusväg rekommenderar jag 4t. 4 taktaren ligger ju alltid på lägre varv och går bättre för den typen av körning.
Men när 4t rasar, kostar det mycket mer pengar att laga än en 2t och är mycket mer svårskruvad än en 2t.
Om du vill ha en hoj med samma bottenvrid som 4 taktare, och vill att den ska gå på lägre varv än en 125a så tycker jag du ska satsa på en 250 2t. Det är dock lite mycket motor om du är nybörjare ;)
Jag tycker du ska satsa på en Yamaha för deras grymma kvalité, och även för att jag har kört med dom utan problem i 14 år :D
"Svårt att leva, svårt att dö. Svårt att skita i en meter djup snö".

Kika in på mitt rrx projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=57193
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Ska du köra i skog så är det endast 4-takt som gäller! Sjuk jobbigt att köra sakta med en 2-taktare över stock å sten. Jag rekommenderar Kawasaki KX250F. Går hårdare och håller bättre än motsvarande KTM. (FACT)
Skriv svar