Helt ny förgasare,vägrar starta!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Cobolt
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 april 2014, 14:04
Ort: Linköping

Helt ny förgasare,vägrar starta!

Inlägg av Cobolt »

Har köpt en helt ny arreche 17,5mm förgasare till min malaguti f12 och jag har försökt kicka igång den men den vägrar starta,
Vad kan det vara för fel?
Kan man sätta trotteln åt fel håll?
Den verkar gå trögt som den sitter nu.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

På vissa förgasare kan du sätta trotteln åt fel håll.
Oavsett så ska den absolut inte gå trögt. Du ska ha ett visst motstånd när du gasar givetvis, det beror på fjädern över trotteln. När du släpper gasen ska den gå tillbaka snabbt.

Testa koppla ur gashandtaget och prova dra i vajern med fingrarna, på så sätt känner du enklast om det är något fel och kan utesluta att ditt gashandtag skulle vara anledningen till att det går trögt.

En ny förgasare betyder absolut inte att moppen startar och går som en raket, tyvärr.
En helt ny förgasare kommer med standard inställningar och standard munstycken, som inte är exakt anpassade för just din moppe.
Prova att ge den lite gas när du kickar, och se om motorn tänder åtminstone.
Gör den inte det, ta loss tändstiftet efter att du kickat några gånger och se om det blir blött. passa på att kolla gnistan (klar, stark och blå).
Blir stiftet blött, testa att ge motorn mindre bensin genom att antingen ta bort luftburken/filtret eller byta munstycke om du har några (att ta bort ett filter är provisoriskt och endast en åtgärd för att ta reda på vad motorn vill ha för att gå).

Testa gärna använda choke, utan choke, med gas, utan gas etc.
Jag råder dig att i förstahand åtgärda trottel-problemet. Sen ser du till att du har riktigt låg tomgång innan du försöker starta, har du hög tomgång direkt vid start kan detta förhindra att motorn startar, alternativt leda till att en scooter försöker driva eller att en crossmoppe skadas av höga varvtal vid kallstart.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar