Växellådsolja försvinner

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Växellådsolja försvinner

Inlägg av Gasres97 »

Tjena
Har nyss klyvt min AM6 och bytt vev för den nya setupen. Men nu när jag satt ihop den och börjat köra så har jag märkt att det försvinner växellådsolja så jag måste fylla på lite då och då. Hittar inget läckage eller liknande. Tips på vad de kan vara?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ryker den mycket? I så fall är läckage in till vevhuset sannolikt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Ja den ryker ganska mycket, vad kan vara orsaken till läckaget in till vevhuset?
Gummiapan
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 augusti 2013, 15:00

Inlägg av Gummiapan »

Gasres97 skrev:Ja den ryker ganska mycket, vad kan vara orsaken till läckaget in till vevhuset?
Läckage. Nej men det bästa du kan göra är att öppna upp och kolla du kanske måste byta nån packning.
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Gummiapan skrev:
Gasres97 skrev:Ja den ryker ganska mycket, vad kan vara orsaken till läckaget in till vevhuset?
Läckage. Nej men det bästa du kan göra är att öppna upp och kolla du kanske måste byta nån packning.
Bytte alla packningar samt packboxar samtidigt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

troligen så skadade du pboxen på kopplingssidan när du satte i veven man måste vara väldigt försiktig när man sätter i veven. gärna lite olja eller tunnt fett på pakboxens tätyta så veven glider igen lätt.

men det är enkelt lägg moppen på sidan släpp på kopplings kåpan utan att tappa av olja, vatten behöver du tömma motron på.

släpp på koppling o lyft ur korgen sedan är bara att ta av prim drev o ta en avgasfjäder fpännare o trycka i mellan pbox o vev o ryck ur pboxen o i med en ny.

http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-2-av-2-/

mvh moddler
moddlaren trimma lungt
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

moddlaren skrev:troligen så skadade du pboxen på kopplingssidan när du satte i veven man måste vara väldigt försiktig när man sätter i veven. gärna lite olja eller tunnt fett på pakboxens tätyta så veven glider igen lätt.

men det är enkelt lägg moppen på sidan släpp på kopplings kåpan utan att tappa av olja, vatten behöver du tömma motron på.

släpp på koppling o lyft ur korgen sedan är bara att ta av prim drev o ta en avgasfjäder fpännare o trycka i mellan pbox o vev o ryck ur pboxen o i med en ny.

http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-2-av-2-/

mvh moddler
Tack för bra svar. Misstänkte också att det kunde vara den packboxen jag inte satt dit riktigt.
Skriv svar