Hampe101's Suzuki TR125

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Hampe101's Suzuki TR125

Inlägg av hampe101 »

Fick detta monster av farsan någon vecka sedan, så nu är det dags att fräscha upp den samt få den att gå riktigt bra! Original ska den ha cirka 14 hästar har jag läst, men mer ska nog jag få ut ur den! :wink:
Bild
TR125 är en modell av GP125. Den har samma motor, elsystem och liknande, det är till stor del bara utseendemässigt vissa saker är annorlunda. Till exempel de gjutna fälgarna, kåpor, dekaler och styret.

Fantasiplaner till sommarjobbets lön faller in på kontot.. ()= Ska fixas (x)= Fixat
  • ()Renovera motor med nya lager, packningar och låsbrickor.
    ()Köpa en Mikuni TMX30 flatslide förgasare.
    ()Portad + ett avstämt avgasrör av något proffs.
    ()Fräscha till motorn med blästring och lack.
Det kommer inte bli så ofta uppdaterat, men så ofta jag gör något dokumenterar jag och fotar jag det, som sedan förmodligen laddas upp här :)

Information om motorn som original.
  • Maxeffekt ligger på 8000rpm, ska ge runt "14hk"
    56mm borr original.
    50mm slaglängd.
    5-växlad
    Slidmatad bränsletillförsel.


Äldre uppdateringar kommer hamna i en spoiler så att den senaste uppdateringen syns direkt!

Update 1!
[spoiler]Bild
Fick den såhär. Endast 1800 mil på mätaren!:D Däcken är som nya och relativt fräscht utseende som den är. Det jag såg direkt som behövde åtgärdas var rost i tanken, framlyktan som hängde i sladdarna.

Bild
Polerade till stänkskärmarna, avgasröret och fälgarna med autosol och en trasa lite snabbt, blev direkt finare!

Bild
Efter jag klurat ut hur man öppnar sadeln så var tanken lätt att ta lös. fyllde på oljetanken när jag väl var där, så man inte glömmer till senare!:wink:

Bild
Inhandlat 6 liter ättika som ska lösa upp och fräta bort allt rost i tanken. Hällde i allt, skakade om rejält och ställde den i källaren över natten! Nästa update kommer imorgon mest troligt! :D[/spoiler]

Update 2!
[spoiler]Bild
Passade på att rengöra förgasaren medans rostet i tanken fixades. Lika bra att göra det, med tanke på att man inte vet senast den var startad! :)

Bild
Blev rätt bra! Svinhäftigt att förgasaren sitter innanför blocket, bra mot smuts! :wink: Rengjorde även själva blocket, runtom och under med en diskborste och bensin, blev fint!

Bild
Suddig bild.. Men detta kom ur tanken dagen efter! :lol: En blandning av ättika och rost hahah :)

Bild
Den gick igång på första kicken! :D Inga missljud eller något från motorn. Har monterat två nya bränslefilter + rengjort filtret i tanken för säkerhets skull med tanke på rosten som varit i tanken.

Efter jag kört en 20 minuter blev den väldigt varm och började glödtända! For direkt på OKQ8 och köpte ett B9HS istället för det varmare B8HS som satt i.. hjälpte inte! :cry: Kan vara så att bestyckningen är för snål, då kolven var gul på sidan halvvägs ner och avgasröret hade blivit blått i kröken!

Någon som vet om vad det är för modell på förgasaren? Vet att det är en Mikuni på 24mm, men inget mer än det! Vill kunna köpa munstyckesset och liknande till den :)

Nästa update kommer inom kort, mest troligt imorgon! :D[/b][/spoiler]

Update 3!
[spoiler]
Bild
Köpte mig en dremel + en massa tillbehör från clas ohlsson för 500kr. Fungerar rätt bra med tanke på priset! :) Planen är att porta, slipa och fixa till cylindern

Bild
Polerat förbränningsrummet i topplocket, breddat avgasporten och rispat till ytan i spolkanalerna samt tagit bort all sot som jag kom åt med dremeln! :D

Bild
Sandpapprade avgasröret med 240, 400, 600 och 1200p sandpapper och avslutade med disksvamp + autosol! Blev ju inte den bästa glansen, skulle ha haft en polermaskin för att få en riktigt snygg finish! :wink:[/spoiler]

Update 4!
[spoiler]
Har tagit och fixat upp små men viktigta saker på suzukin. Frambromsen har jag och min kompis OggeW fixat. Problemet var att någon sorts kladd, förmodligen gammal bromsvätska/något som oxiderat pga vatten som kommit in i slangen och fastnat längst ner.

Bild
nytvättad och fräsch!

När vi tog lös slangen trodde vi att det inte fanns ett hål. Vi började gräva och peta i den och så hittade vi hålet! :D Lösningen var att fästa en svetstråd i en borrmaskin, pricka in i det igenpluggade hålet och trycka på full gas på borrmaskinen.

Medans jag borrade höll OggeW ihop bromshandtaget, så att pluggen kom ut lättare. När pluggen väl lossnade sprutades hela framgaffeln ner med gammal bromsvätska. Inte långt ifrån att mitt ansikte också träffades :lol:

Vi böt ut den gammla bromsvätskan med ny DOT4 bromsvätska och luftade det ordentligt. Bromsen tar riktigt bra fram. Vi for på en runda för att testa frambromsen.. resultatet blev att ogge smackade med sin skalle i min hjälm :lol: (tur att han också hade hjälm :wink:)

Bild

Luftfiltret... det var så att säga >>inte bra<< :shock: det hade rent sagt förintats. Tog lös hela luftboxen (som var full av luftfilter pulver :lol:) och alla delar till den och rengjorde ordentligt och slängde bort det gamla resterna av luftfiltret!

Bild

Köpte mig ett stage 6 luftfilter ark och klippte ut 3 delar. En mantelyta, ett lock och en "ring" som med kattstrypor formade en oval cylinder, som blev det nya luftfiltret. Oljades även in med luftfilterolja från twostroke, så nu är filtret i toppskick! ;) Fick ingen bild på resultatet men ska fixa det till nästa update! Det liknar filtret på bilden ovan, som sitter på en "konad korg", lite som ett sportluftfilter inne i luftboxen! :)
[/spoiler]

Update 5!
Alla bilder verkar vara försvunna från update 5, det var ändå inget intressant! :D
[spoiler]
https://www.youtube.com/watch?v=gdbnebK ... n9EhoANx_w Visar en video när monstret står på tomgång, och stylar med lite gasrespons också.

Bild
Till en början såg det ut som ett pussel innanför kopplingskåpan.. men var inte så komplicerat som det ser ut! Som bilden säger så ska jag borra ut två hål på varje "lamell hållare" i kopplingen, vilket kommer ge mycket ökad livslängd av de hela kopplingen (då kopplingar älskar olja!)

Att göra två hål på kopplingen kan till och med förstärka konstruktionen genom att släppa på stress som kan finnas i metallen. :D

Bild
Bestämde mig för att ta lös kolv och cylinder för att fixa till den lite! Påbörjade operationen med att rengöra alla delar, portar och lite på motorblocket med avfettning.

Tog lite mått på delarna och det jag kom fram till var:
  • Kolvbult - Längd: 44.5mm, Yttre diameter: 14mm.
    Nållager - Inre diameter:~14mm, Yttre diameter: 17.5mm, Längd: ~20mm
Ska ta reda på alla mått senare, kan vara bra att dokumentera. :)

Bild
Det största jobbet jag gjort med cylindern är att slipa ner och fylla i kanten vid transfer(överförs??) portarna med kemisk metall, för en rak och oavbruten kurva, vilket kommer ge mycket ökat flöde och lite mer hästar från bakhjulet! ;)

Jag har "chamfrat" alla kanter på kolv och cylinder portar, dvs gjort en väldigt liten kant på alla styva vinklar, så att kolv/ringar ska hugga tag i något vid motorgång.

Har även breddat avgasporten en del, för lite ökat ös! 8)[/spoiler]

Update 6!

Länge sedan en update sågs, kanske för att det varit skotersäsong här uppe i norrland ett par månader nu. Längtar tills man får kicka igång hojen och glida iväg i sommarsolens varma sken..:lol:


Har nästan plockat isär motorn, det som är kvar är att bygga en avdragare för att peta ur veven ur blockhalvorna! Fotat lite så man kommer ihåg hur allt ser ut där i när man väl ska slänga ihop den igen.
  • Bild
    Annorlunda syn jämfört med vad man ser i dagens tvåtaktare.
  • Bild
    Till höger ser man där förgasaren matar in bränslemixen.
  • Bild
    Skivan som öppnar och stänger insugsporten. Sitter fast på vevpartien,
    vilket ger exakta durationer, samt förhindrar "blowback".
  • Bild
    Ingen brytartädning här! Magneto-cdi-tändspole som de flesta är van vid.
    Justerbar, vilket kan vara bra då man ska trimma :)
  • Bild
    Oanvänd varvräknare samt kabelhärva för hela elsystemet beställd. Suzuki
    original helt ny för 500kr på ebay! Äntligen kan jag köra på natten och se
    något!:wink: (ingen ström förr..)
De var allt för denhär gången. Ska uppdatera när de större grejerna händer som
portning, renovering av motor osv.. Tjing! :lol:
Senast redigerad av hampe101 den 2 april 2015, 21:54, redigerad totalt 7 gång.
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 27 juli 2013, 10:00
Ort: Södermanland

Inlägg av Magister543 »

Jag följer!

Vad är det för årsmodell på den?
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
Jansson19
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 juli 2014, 19:51

Inlägg av Jansson19 »

Snyggt kommer att följas :D
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

Magister543 skrev:Jag följer!

Vad är det för årsmodell på den?
Det vet jag inte, när han köpte den av en kompis fanns det inga reg papper eller något.. Men ramnummret finns kvar, så på något sätt kan man kolla upp det! :)
Jansson19 skrev:Snyggt kommer att följas :D
Tackar! :)
Senast redigerad av hampe101 den 9 november 2014, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Ska bli intressant!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
hampe101
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 juli 2013, 06:05

Inlägg av hampe101 »

Persson97 skrev:Ska bli intressant!
Ja den är riktigt kul att meka med! :) uppdate kommer senare idag!
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Kul med en lite äldre 125a här på forumet! Lycka till
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Kul med en 125:a :)

Vill själv renovera upp nån lite äldre 125:a men min Kawasaki KMX strular hela tiden så all tid går till den....
Skriv svar