TR125 är en modell av GP125. Den har samma motor, elsystem och liknande, det är till stor del bara utseendemässigt vissa saker är annorlunda. Till exempel de gjutna fälgarna, kåpor, dekaler och styret.
Fantasiplaner till sommarjobbets lön faller in på kontot.. ()= Ska fixas (x)= Fixat
- ()Renovera motor med nya lager, packningar och låsbrickor.
()Köpa en Mikuni TMX30 flatslide förgasare.
()Portad + ett avstämt avgasrör av något proffs.
()Fräscha till motorn med blästring och lack.
Information om motorn som original.
- Maxeffekt ligger på 8000rpm, ska ge runt "14hk"
56mm borr original.
50mm slaglängd.
5-växlad
Slidmatad bränsletillförsel.
Äldre uppdateringar kommer hamna i en spoiler så att den senaste uppdateringen syns direkt!
Update 1!
[spoiler]
Fick den såhär. Endast 1800 mil på mätaren!:D Däcken är som nya och relativt fräscht utseende som den är. Det jag såg direkt som behövde åtgärdas var rost i tanken, framlyktan som hängde i sladdarna.
Polerade till stänkskärmarna, avgasröret och fälgarna med autosol och en trasa lite snabbt, blev direkt finare!
Efter jag klurat ut hur man öppnar sadeln så var tanken lätt att ta lös. fyllde på oljetanken när jag väl var där, så man inte glömmer till senare!
Inhandlat 6 liter ättika som ska lösa upp och fräta bort allt rost i tanken. Hällde i allt, skakade om rejält och ställde den i källaren över natten! Nästa update kommer imorgon mest troligt! [/spoiler]
Update 2!
[spoiler]
Passade på att rengöra förgasaren medans rostet i tanken fixades. Lika bra att göra det, med tanke på att man inte vet senast den var startad!
Blev rätt bra! Svinhäftigt att förgasaren sitter innanför blocket, bra mot smuts! Rengjorde även själva blocket, runtom och under med en diskborste och bensin, blev fint!
Suddig bild.. Men detta kom ur tanken dagen efter! En blandning av ättika och rost hahah
Den gick igång på första kicken! Inga missljud eller något från motorn. Har monterat två nya bränslefilter + rengjort filtret i tanken för säkerhets skull med tanke på rosten som varit i tanken.
Efter jag kört en 20 minuter blev den väldigt varm och började glödtända! For direkt på OKQ8 och köpte ett B9HS istället för det varmare B8HS som satt i.. hjälpte inte! Kan vara så att bestyckningen är för snål, då kolven var gul på sidan halvvägs ner och avgasröret hade blivit blått i kröken!
Någon som vet om vad det är för modell på förgasaren? Vet att det är en Mikuni på 24mm, men inget mer än det! Vill kunna köpa munstyckesset och liknande till den
Nästa update kommer inom kort, mest troligt imorgon! [/b][/spoiler]
Update 3!
[spoiler]
Köpte mig en dremel + en massa tillbehör från clas ohlsson för 500kr. Fungerar rätt bra med tanke på priset! Planen är att porta, slipa och fixa till cylindern
Polerat förbränningsrummet i topplocket, breddat avgasporten och rispat till ytan i spolkanalerna samt tagit bort all sot som jag kom åt med dremeln!
Sandpapprade avgasröret med 240, 400, 600 och 1200p sandpapper och avslutade med disksvamp + autosol! Blev ju inte den bästa glansen, skulle ha haft en polermaskin för att få en riktigt snygg finish! [/spoiler]
Update 4!
[spoiler]
Har tagit och fixat upp små men viktigta saker på suzukin. Frambromsen har jag och min kompis OggeW fixat. Problemet var att någon sorts kladd, förmodligen gammal bromsvätska/något som oxiderat pga vatten som kommit in i slangen och fastnat längst ner.
nytvättad och fräsch!
När vi tog lös slangen trodde vi att det inte fanns ett hål. Vi började gräva och peta i den och så hittade vi hålet! Lösningen var att fästa en svetstråd i en borrmaskin, pricka in i det igenpluggade hålet och trycka på full gas på borrmaskinen.
Medans jag borrade höll OggeW ihop bromshandtaget, så att pluggen kom ut lättare. När pluggen väl lossnade sprutades hela framgaffeln ner med gammal bromsvätska. Inte långt ifrån att mitt ansikte också träffades
Vi böt ut den gammla bromsvätskan med ny DOT4 bromsvätska och luftade det ordentligt. Bromsen tar riktigt bra fram. Vi for på en runda för att testa frambromsen.. resultatet blev att ogge smackade med sin skalle i min hjälm (tur att han också hade hjälm )
Luftfiltret... det var så att säga >>inte bra<< det hade rent sagt förintats. Tog lös hela luftboxen (som var full av luftfilter pulver ) och alla delar till den och rengjorde ordentligt och slängde bort det gamla resterna av luftfiltret!
Köpte mig ett stage 6 luftfilter ark och klippte ut 3 delar. En mantelyta, ett lock och en "ring" som med kattstrypor formade en oval cylinder, som blev det nya luftfiltret. Oljades även in med luftfilterolja från twostroke, så nu är filtret i toppskick! Fick ingen bild på resultatet men ska fixa det till nästa update! Det liknar filtret på bilden ovan, som sitter på en "konad korg", lite som ett sportluftfilter inne i luftboxen!
[/spoiler]
Update 5!
Alla bilder verkar vara försvunna från update 5, det var ändå inget intressant!
[spoiler]
https://www.youtube.com/watch?v=gdbnebK ... n9EhoANx_w Visar en video när monstret står på tomgång, och stylar med lite gasrespons också.
Till en början såg det ut som ett pussel innanför kopplingskåpan.. men var inte så komplicerat som det ser ut! Som bilden säger så ska jag borra ut två hål på varje "lamell hållare" i kopplingen, vilket kommer ge mycket ökad livslängd av de hela kopplingen (då kopplingar älskar olja!)
Att göra två hål på kopplingen kan till och med förstärka konstruktionen genom att släppa på stress som kan finnas i metallen.
Bestämde mig för att ta lös kolv och cylinder för att fixa till den lite! Påbörjade operationen med att rengöra alla delar, portar och lite på motorblocket med avfettning.
Tog lite mått på delarna och det jag kom fram till var:
- Kolvbult - Längd: 44.5mm, Yttre diameter: 14mm.
Nållager - Inre diameter:~14mm, Yttre diameter: 17.5mm, Längd: ~20mm
Det största jobbet jag gjort med cylindern är att slipa ner och fylla i kanten vid transfer(överförs??) portarna med kemisk metall, för en rak och oavbruten kurva, vilket kommer ge mycket ökat flöde och lite mer hästar från bakhjulet!
Jag har "chamfrat" alla kanter på kolv och cylinder portar, dvs gjort en väldigt liten kant på alla styva vinklar, så att kolv/ringar ska hugga tag i något vid motorgång.
Har även breddat avgasporten en del, för lite ökat ös! [/spoiler]
Update 6!
Länge sedan en update sågs, kanske för att det varit skotersäsong här uppe i norrland ett par månader nu. Längtar tills man får kicka igång hojen och glida iväg i sommarsolens varma sken..
Har nästan plockat isär motorn, det som är kvar är att bygga en avdragare för att peta ur veven ur blockhalvorna! Fotat lite så man kommer ihåg hur allt ser ut där i när man väl ska slänga ihop den igen.
Annorlunda syn jämfört med vad man ser i dagens tvåtaktare.
Till höger ser man där förgasaren matar in bränslemixen.
Skivan som öppnar och stänger insugsporten. Sitter fast på vevpartien,
vilket ger exakta durationer, samt förhindrar "blowback".
Ingen brytartädning här! Magneto-cdi-tändspole som de flesta är van vid.
Justerbar, vilket kan vara bra då man ska trimma
Oanvänd varvräknare samt kabelhärva för hela elsystemet beställd. Suzuki
original helt ny för 500kr på ebay! Äntligen kan jag köra på natten och se
något! (ingen ström förr..)
portning, renovering av motor osv.. Tjing!