Furia 03 utan gnista

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Furia 03 utan gnista

Inlägg av Pelsnernels »

Hallå! Har en furia 03 (30-moped) som jag renoverade för ett tag sedan, den var då skuren. Allt fungerade fint men sen efter kanske en vecka började den sluka tändstift efter tändstift. Inte så att tändstiften gick sönder eller blev dränkta. Man kunde ha 2 olika Br9es och byta mellan. Man kanske behövde byta såhär 1 gång i veckan. om det absolut inte ville starta med det ena avtorkat eller ej så startade den utan problem med det andra. Fram tills efter en natt då den stog ute. (Förvarades oftast under tak innan.) Kom inget regn eller liknande under natten. Morgonen därpå var gnistan helt borta och den startade inte ens med andra tändstift som fungerade fint i min Dt. Vad kan vara fel? tändhatten sitter på som den ska, kan det vara cdi? tändplatta? Eller är det något annat dumt jag missat? :roll:

Setupen på den var förövrigt endast urpluggad.

Tack på förhand :lol:
Nels, Nels, Pelsnernels!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

regel nr 1 ta loss tändhatten och klip av tändkabeln ca en cm montera till baka tänd hatten, det kan bli glapp precis vid tändhatten ett vanligt problem.

har du gnista? tändstift i hatten o kicka så du ser en stark ljusblå gnista är den gulaktig är ginstan för svag.

kolla då jorden på stator plattan och jorden på cdi tändspolen skrapa rent under kabelskorna mor motor o ram.
är kablarna riktigt isatta och det finns ingen ärg på kontakterna på tändspole cdi.

låna tändspole av en kompis ALLA Derbi o Rieju beta yamaha osv osv har samma spole/cdi när det sitter ducati tändsystem, skulle du ha kokusan så fungerar även då en ducati spole/cdi

mvh
moddlaren trimma lungt
Skriv svar